Om folk är intresserad av timavtal i vinter så gjorde jag ett försök att sammanställa elleverantörernas påslag.
Jag har först sorterat ut dom billigaste på elpriskollen och sedan gått igenom deras hemsidor för att bekräfta priserna. De sidor som inte listar deras avgifter har jag sorterat ut som oseriösa aktörer:

Ny kund rabatter:
Skellefteå Kraft = 8.1 öre/kWh - 7.5 öre/kWh = 0.6 öre/kWh : 6 månader
Cheap Energy = 7.90 öre/kWh - 6 öre/kWh = 1.90 öre/kWh : 12 månader
Vattenfall = 8.79 öre/kWh - 4.5 öre/kWh - 540kr = 4.29 öre/kWh - 540kr : 12 månader (står 7.4 öre/kWh på hemsidan)

Bekräftad:
Falkenberg Energi = 3.41 öre/kWh + 40kr/mån
Svea Solar = 3.44 öre/kWh + 39kr/mån
Luleå Energi = 4.65 öre/kWh + 30kr/mån (står 2.90 öre/kWh + avgifter på hemsidan)
Karlstads Energi = 6.85 öre/kWh + 24kr/mån (står 5.92 öre/kWh på hemsidan)
Göteborg Energi = 8.58 öre/kWh + 37.50kr/mån

Obekräftad. Går inte att bekräfta avgifterna på deras hemsida:
Jönköping Energi = 2,91 öre/kWh
Forward Energy = 3.39 öre/kWh
Härryda Energi = 4.96 öre/kWh
Ale El = 5.02 öre/kWh
Göta Energi = 5.57 öre/kWh
EON = 6.42 öre/kWh
Tibber = 8.62 öre/kWh
GodEl = 8.99 öre/kWh / 9.49 öre/kWh
Storuman Energi = 11.08 öre/kWh

• Gilla
ByggareNic och 5 till
  • Laddar…
Här har vi en utmärkt trådstart att spinna vidare på @Mikael 81. Hoppas @robban1989 inte har något emot att fler bidrar med data på detta sätt.
Att få faktisk data på detta borde vi kunna få genom att de med timdebitering listar sitt elbolag och gör en beräkning på timpriskollen.se.
Skillnaden mellan det pris som leverantören anger och vad timpriskollen anger som pris vid timdebitering utgör leverantörens påslag. Glöm inte att ange om du räkna med eller utan moms.

Sammanfattning av elanvändning och kostnad med timespotpris för oktober 2022, inklusive moms, exkluderar övriga avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag inte timpris (ännu) så detta blir enbart ett exempel:
Elhandelsbolag: Älgens el AB
Elområde: 3
Rapporterat snittpris från elhandelsbolag: 93 öre/kWh inkl. moms.
Elpris enligt timpriskollen: 85,3 öre/kWh inkl. moms.
Älgens el AB har därmed ett påslag på 93-85,3 = 7,7 öre inkl. moms

Detta är förstås helt orelaterat till de kostnader din nätägare tar ut för säkringar, effekttariffer, överföringsavgifter mm. Dessa kostnader är helt irrelevanta i denna tråd.
Däremot är det välkommet att ange övriga kostnader elhandelsbolaget specificerar på fakturan. Det kanske finns en post för elcertifikatsavgifter eller liknande på något öre/kWh? Ange det också i så fall.

Redigerat:
  • Gilla
robban1989
  • Laddar…
Mina siffror här:

Elkostnadsredovisning, timspotpris, förbrukning, jämförelse snittpris och timpris, period, procentuell förbrukningsinformation, inklusive moms, exklusive andra avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med elräkning: rabatter, elpris, förbrukning, kostnader och kampanjperiod.

Jag verkar alltså ha fått ett lägre timpris före påslag från Vattenfall än vad timpriskollen redovisar (55,26 öre inkl moms hos Vattenfall istället för Timpriskollens 57,40 öre inkl moms). Slutsats: antingen är något fel i hur vi tänker att jämförelsen ska gå till, eller så är det fel i mina siffror någonstans. :thinking:

Gissning: valutaeffekter? @JanneJanne123 kanske vet mer?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
JanneJanne123
M Mikael 81 skrev:
Mina siffror här:

[bild]
[bild]

Jag verkar alltså ha fått ett lägre timpris före påslag från Vattenfall än vad timpriskollen redovisar (55,26 öre inkl moms hos Vattenfall istället för Timpriskollens 57,40 öre inkl moms). Slutsats: antingen är något fel i hur vi tänker att jämförelsen ska gå till, eller så är det fel i mina siffror någonstans. :thinking:

Gissning: valutaeffekter? @JanneJanne123 kanske vet mer?
Det är svårt att exakt veta vad som gör att priset skiljer, men valuta är en bra gissning, det kan även röra sig om ackumulerade avrundningar eller liknande som ställer till det. Just i oktober inföll också tidsomställningen där ett dygn fick 25 timmar och detta har hanterats lite olika av elnätsbolagen i deras exportfiler, så den timmen räknas inte alltid in. Att den ska ha speciellt stor inverkan på hela perioden skulle dock kräva att man hade en extremt stor förbrukning under just den timmen, vilket känns rätt osannolikt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Fast om det är enbart valutaeffekter skulle ju den behöva vara i storleksordningen 10% och det låter mycket?

För Timpriskollens 57,40 ska väl vara enbart det viktade snittet av Nordpool timpriser? Och priset från Vattenfall ska enligt avtalsvillkoren inkluderade även avgifterna till SvK, Nordpool och eSett. Om om de sakerna är säg 4 öre exkl moms så skulle Vattenfalls siffra exkl de kostnaderna vara typ 40,21 exkl moms, d.v.s. 50,26 öre inkl moms eller 12% lägre än Timpriskollen.

Eller så är det bara någon skum effekt av att jag inte tar fram siffror för hela månaden - men det borde det ju verkligen inte vara.

JanneJanne123
Skicka gärna ditt underlag till hej@timpriskollen.se så kan jag gräva lite i det. Det som är lurigt i ekvationen är att vi har ingen aning om vilka siffror Vattenfall har haft som indata, men vi får ju utgå ifrån att de stämmer.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Skicka gärna ditt underlag till hej@timpriskollen.se så kan jag gräva lite i det. Det som är lurigt i ekvationen är att vi har ingen aning om vilka siffror Vattenfall har haft som indata, men vi får ju utgå ifrån att de stämmer.
Har mailat över nu. Datan är från elnätsbolaget men elhandelsbolaget kan väl inte ha några andra förbrukningssiffror. Hade felet varit åt andra hållet hade jag kanske varit mer motiverad att kontakta Vattenfall och fråga hur de räknar. Men om jag är den enda personen som det blir fel för är jag också helt ok med att släppa det. Om en knapp månad kan jag ju se om samma sak upprepar sig för november månad. :)

Jag tror att Göteborgs energi och Svea solar är bäst på att specificera kostnader:

Sveasolar
Handelsavgifter 0.89 öre/kwh
Ursprungsgaranti 0.55 öre/kwh

Göteborg energi:
Elcertifikat 0,32 öre/kWh
Elhandelsrelaterade kostnader 1,36 öre/kWh

Utöver vanligt påslag så tror jag att +1.68 öre/kWh är rimligt för elcertifikat och avgifter till svenska kraftnät

Tibber är typ dom enda som säger att dom tar kreditavgift så då har dom väl rätt att ta ut det. Men övriga elleverantörer kan inte ha rätt till det om det inte står med i avtalet.

R robban1989 skrev:
Jag tror att Göteborgs energi och Svea solar är bäst på att specificera kostnader:

Sveasolar
Handelsavgifter 0.89 öre/kwh
Ursprungsgaranti 0.55 öre/kwh

Göteborg energi:
Elcertifikat 0,32 öre/kWh
Elhandelsrelaterade kostnader 1,36 öre/kWh

Utöver vanligt påslag så tror jag att +1.68 öre/kWh är rimligt för elcertifikat och avgifter till svenska kraftnät

Tibber är typ dom enda som säger att dom tar kreditavgift så då har dom väl rätt att ta ut det. Men övriga elleverantörer kan inte ha rätt till det om det inte står med i avtalet.
Då verkar det ju ändå som att det varierar lite mellan elhandelsbolagen. Det är svårt att inte bli nyfiken på hur de avgifterna sätts när de kan variera så mycket. Men jag skulle inte bli förvånad om det är många variabler och påverkas även av elnätsområden, volymer och annat.

M Mikael 81 skrev:
Har mailat över nu. Datan är från elnätsbolaget men elhandelsbolaget kan väl inte ha några andra förbrukningssiffror. Hade felet varit åt andra hållet hade jag kanske varit mer motiverad att kontakta Vattenfall och fråga hur de räknar. Men om jag är den enda personen som det blir fel för är jag också helt ok med att släppa det. Om en knapp månad kan jag ju se om samma sak upprepar sig för november månad. :)
Prova plocka ut dem från elhandelsbolaget och kolla, de kanske avrundar dem på något kreativt sätt.? (=

tveksamt tveksamt skrev:
Prova plocka ut dem från elhandelsbolaget och kolla, de kanske avrundar dem på något kreativt sätt.? (=
Jag har inte hittat något sätt att ladda ner hela månadens timdata från Vattenfall tyvärr - och att ladda ner dag för dag känns som lite för mycket jobb. Jag har kollat att totalt antal kWh stämmer.

Känns ju lite skumt, man blir ju helt klart nyfiken på vad det ska handla om i alla fall...

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har fått en fil med @Mikael 81:s data och gjort följande:
1) Hämtat ut priserna för varje timme exklusive moms för den givna perioden
2) Räknat ut användningen per timm
3) Summerat detta och fått fram ett timpris

Jag har då fått fram ett timpris som är 45,81, vilket fortfarande inte är samma som det vattenfall redovisar i fakturaspecifikationen, men det är närmre :-)

Detta är i stort vad Timpriskollen redan gör, men i timpriskollen har jag också visat priset med moms. Jag har lagt på momsen per timme och sedan summerat och denna beräkning verkar ha haft sidoeffekter att totalsumman inte blev helt rätt.

En generell fråga till er är om det helt enkelt vore smidigare om Timpriskollen visade priserna exklusive moms, vilket verkar vara någon from av standard att göra för att förenkla jämförelse?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.