Byggahus.se
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stommarna syns ju inte med utanpåliggande luckor!
Det är ju bara att titta på ditt eget foto så ser man stommarna upp och nere mellan de två vintrinluckorna. Du kanske inte tänker på det i ditt fall eftersom både luckorna och stommen är ljusa men om du skulle ha haft mörka luckor så hade det vita synts tydligt. Ikea har numera svarta stommar också för att det ska se bättre ut när man har mörka luckor.
 
  • Gilla
Napapijri
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har numera svarta stommar också för att det ska se bättre ut när man har mörka luckor.
Vill man ha svartmålat? Det blir ju som att bo i katakomberna :(
 
BirgitS
Jag har sett bilder på kök med svarta luckor och täckskivor i forumet så en del vill det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stommarna syns ju inte med utanpåliggande luckor!
Är du så ytlig? ;) Människor har olika smak, men jag tycker att vita innerskåp av spånskivor känns stendöda. Jag betalar gärna några kronor extra för att få lite liv inne i skåpen.
Finns väl en orsak till att de flesta kök säljs med täcksidor?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag betalar gärna några kronor extra för att få lite liv inne i skåpen.
Jag tycker ju att skåpens innehåll ger tillräckligt med "liv".
För att göra en jämförelse: Det är inte ramen som gör en konstverk värt att se.
 
Fulkemisten
Åjo. Det kan det nog vara. Det är stor skillnad på olika ramar. Helheten gör de där sista 90 procenten. I både exemplet med ramar och köksstommar.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Artikelförfattaren jämför bara priser, men inte innehållet. Platssnickrade kök har oftast stommar av massivt trä och inte spånskivor, lådor snickrade etc.
Det är lite som att jämföra typ en Ford Fiesta, kit car Ferrari och en Ferrari 458. Olika pris och innehåll. Ford Fiestan fungerar helt utmärkt om kanske inte bättre än Ferrarin, men ger inte samma upphetsning och rus.

Vilken typ av kök har minst miljöpåverkan? Massivt vs spån/mdf?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vilken typ av kök har minst miljöpåverkan? Massivt vs spån/mdf?
Om det är livslängd eller mode som styr tiden till nästa byte är även en intressant frågeställning... Tror den är avgörande för miljöpåverkan...
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Järfälla och andra tillverkare gör luckor i den storlek man vill ha. Då kan man bygga egna stommar och få betalt för nedlagd tid i skoj. Nackdelen med att köra IKEAs stommar är ju att det blir fult och inte alls platsbyggt på insidan. Och att man absolut måste såga i dem pga måtten... Jag har hälften hälften.
[bild] [bild]
Har du tips på konstruktion på egna skåp? Jag ska flytta ett kök (och komplettera med en platsbyggd ny del) och kommer behöva modda en del, tänker främst på hur man bäst sammanfogar skivorna i 90 graders vinkel för köksskåp?
 
Noggrannhet och en bra sänksåg räcker för att bygga stommar av Byggmax furuskivor med limfog. Sammanfogade med PU-lim och skruv.
Båda bilderna från 2010, skåpen har stått sig mycket bra, men det börjar bli dags för ommålning.
Luckorna tillverkade av lokalt mindre snickeri.

Träskåp byggda av furuskivor monterade ovan diskbänk med verktyg och burkar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksinredning med skåpstommar av furu, vit kakelvägg och stenbänkskiva med espressoapparat och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Loppe123 och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
S Sandberg skrev:
Har du tips på konstruktion på egna skåp? Jag ska flytta ett kök (och komplettera med en platsbyggd ny del) och kommer behöva modda en del, tänker främst på hur man bäst sammanfogar skivorna i 90 graders vinkel för köksskåp?
Gjorde precis som @hscn, 18 mm limfog sammanfogad med skruv och vanligt trälim men med tillägget att jag även lamellfräste och satte kex i fogarna. Detta ökade noggrannheten och gjorde att jag kunde skruva i relativ lugn och ro under limmets öppentid (8 min). Det gjorde också att jag enkelt kunde torrpassa ihop delarna och förborra för skruvarna. Troligen ökar det hållfastheten också men det behövs inte med bara lim och skruv. Bakstycke i 4 mm plywood som fästes med små dyckert skjutna med pistol.
Jag hade ingen skåpsida som syntes så det blev skruv i alla, ska du måla är det bara att spackla skruvarna som är synliga, annars räcker det även med kexade fogar och lim till enstaka sidor som ska vara synliga.
Jag körde även fasta hyllplan. Kollade vad som var lagom i mina befintliga skåp och körde på det, ser trevligare ut och hur ofta flyttar man egentligen hyllplan? Anledningen till att köpta skåp medger detta är ju endast för att ett skåp ska passa alla.
 
  • Gilla
Sandberg
  • Laddar…
Mats-S
F falkn skrev:
90% av alla kök som säljs är vita med svart bänkskiva och rostfria vitvaror. Oavsett vilken tillverkare de kommer från. Därmed ganska säkert kort att ha en del vita luckor. Konkurrenterna har inte fler färgglada luckor direkt.
90% av "Svenne banan" väljer inte vitt/svart/rostfritt, vart kommer dom siffrorna ifrån?

Så 3000+ olika färger att välja på är inte fler? Alla 3 konkurenter som uppfyller vår kravspec erbjuder luckor i exakt den valfria färg kunden vill ha.

Iofs kan Järfälla kök fixa luckorna och måla dom exakt den färg man vill ha, så ok, på sätt och vis har IKEA flera val än deras snåla standard, men då får man gå via "ombud" :)
 
Mats-S John Smith skrev:
90% av "Svenne banan" väljer inte vitt/svart/rostfritt, vart kommer dom siffrorna ifrån?

Så 3000+ olika färger att välja på är inte fler? Alla 3 konkurenter som uppfyller vår kravspec erbjuder luckor i exakt den valfria färg kunden vill ha.

Iofs kan Järfälla kök fixa luckorna och måla dom exakt den färg man vill ha, så ok, på sätt och vis har IKEA flera val än deras snåla standard, men då får man gå via "ombud" :)
De kökstillverkare jag handlar av på jobbet. Tillvalen på de lägenheter vi bygger talar också sitt tydliga språk. Du får såklart köpa vilket kök du vill i vilken färg du vill. Släng upp en tråd när du väl kommer till skott.
 
Mats-S John Smith skrev:
Vi ska byta ut hela vårat kök, och har därför gjort en seriös koll hos dom vanliga svenska och finska kökstillverkarna.

IKEA gick bort direkt, dom är klart begränsade i sina standardmått, både bredd och höjd. Vi har krav på 70 cm höga överskåp, samt 50 cm breda över/underskåp. IKEA har ingenting av detta. Värt att tänka på, så att ni inte slösar tid hos dom om ni är i samma sits :) Dom kan säkert specialbygga dom skåpen, men då är det bättre att köpa rätt från början.

Marbodal har ett klart bättre utbud på skåp, även Ballingslöv och Puustelli uppfyller vår kravspec.

Järfälla kök (bakom IKEA Barkarby) specialtillverkar luckor, vi hade tänkt anlita dom till våra planerade IKEA-stommar, men det föll som sagt på IKEA:s dåliga mått. Men Järfälla kök gav ett mycket bra intryck, grymt serviceminded personal, prisbilden väldigt bra dessutom :)
Dom specialtillverkar även luckor till Marbodal mfl. så värt att kolla där om ni tex inte hittar exakt rätt färg på orginalluckorna.
Samma sak när vi bytte kök för 9 år sedan, IKEA gick bort på grund av att vi behövde 70 cm och 50 cm breda skåp. Vi valde Myresjökök (numera Marbodal).
Nästa gång blir det dock ett riktigt platsbyggt kök för oss.
 
Man har ju jämfört äpplen med päron.
Vad är det för skilnad mellan IKEA lerhyttan och Pickly living Ramlucka P1 annat än att IKEA kostar hälften. Lägg till 300kr, så får du IKEA-luckan i önska färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.