I vår köksplanering funderar vi på att dela av vårt kök i mitten av ena långväggen genom att ställa ett högskåp och två bänkskåp bredvid varandra vinkelrätt ut från väggen (högskåpet närmast väggen). Anledningen är två; dels vill vi lite grann separera köksdelen från matrumsdelen, dels får vi fler skåp i köksdelen (skåpsdörrarna går förstås in mot köksdelen). Denna lösning innebär att baksidan av högskåpet och bänkskåpen vetter ut mot matrumsdelen. Jag tror inte det blir snyggt att använda täcksidor, jag vill ju helst att det ska se ut och ha samma färg som väggarna i matrumsdelen (de kommer att bli ljusa, typ Stockholmsvitt). Någon som har tips på en bra lösning? Ska jag såga till gipsskivor som jag spacklar och målar? MDF? Annat?

Du vill alltså göra en egen täcksida? Välj MDF i så fall och lämna in till en lackerare så du får snygg finnish.

Jag har en halv-ö där baksidan är mot matplatsen. Valde att helt enkelt bygga en vägg där och måla den.

Har även kylskåpssidan mot samma matplats och valde där att bygga in de med vitmålad MDF som går som en vägg från golv till tak.

Båda fungerar utmärkt förutom att halvöns vita sida tar lite stryk eftersom vi (surprise) har barstolar där barnfötter gärna kladdar mot den fina vita väggen.. Men de (barnen alltså) lär väl sig snart så att jag slipper måla om alltför många gånger..

• Gilla
nanders
  • Laddar…
OK. Frågan är om det finns så stora MDF-skivor så att jag slipper skarva (de måste ju vara minst 2,30X1,80 för att täcka högskåp+två bänkskåp)? Annars får jag väl ta fram spackeln för att det ska bli en snygg och jämn yta att måla på gissar jag...

Mitt förslag är följande: Det finns "mosaik" som är med sk "sjöstenar". Då får du samtidigt en vägg som blir lite levande. Färgen på fogen kan du ju göra i samma färg som resten av väggarna för stenarna är ganska ljusa med men dt finns kanske även andra färger på dom.

Om du inte sätter fast skåpen ordentligt i golvet så tror jag också att det blir bäst att bygga en liten vägg med reglar, gips och möjligen OSB om du vill skruva upp saker på den sedan.

På vår köksö satte vi OSB + gips direkt på baksidan på skåpen för att få till en vägg att kakla på ovanför diskbänken. Men vi har skruvat fast våra skåp i träsocklar som är skruvare i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.