Jag skall dra ett matningsrör till några element under huset i torpargrunden.

Hur mycket måste man isolera för att det inte skall frysa på vintern?
Jag hade tänkt att först klä dom med tubolit isolering sedan snickra en låda runt och in med ca 95mm gullfiber, räcker detta måntro?

Om du använder elementen så fryser det inte även om du ej isolerar! Ganska oekonomiskt dock.

Om du inte använder elementen, varifrån kommer då den värme som du vill behålla så att det ej fryser? Isolering bibehåller värme, den skapar inte värme...

tubolit räcker gott

injonil skrev:
Om du använder elementen så fryser det inte även om du ej isolerar! Ganska oekonomiskt dock.

Om du inte använder elementen, varifrån kommer då den värme som du vill behålla så att det ej fryser? Isolering bibehåller värme, den skapar inte värme...
Vad är normal, vad skulle du ha gjort? det var väl det svaret jag var ute efter...

Varmt vatten fryser ju fortare än kallt och ponera att shuntstyrningen stänger av cirkpumpen några timmar en solig marsdag med -22 vad händer då?
Nån som tror att jag behöver isolera mer än vad jag tänkt? jag blev bara så osäker...

giantvalley skrev:
Varmt vatten fryser ju fortare än kallt
Hehe, nejdu, inte i vatten i ett rör...

injonil skrev:
Hehe, nejdu, inte i vatten i ett rör...
Är du säker?

Redigerat:
då var det klart! det blev 35mm tubloit över 22mm rören och sen fyllde jag tubloiten med byggskum.

Helt skarvfritt och känns som att det kommer att räcka rätt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.