Byggahus.se
Hej

Håller på och isolerar golvet i ett rum i källaren som skall bli tvättstuga. Har sökt på forumet, och fått massor med träffar med trådar som alla har olika lösningar, så man blir lite förvirrad. :what:

Jag har bilat upp golvet, och grävt ur så mycket det går, och lagt ut singel för att få ett jämnt underlag.
Under singlet är det sprängsten och grus som är torrt och hårt, men väldigt ojämnt.

Tänkte bygga så här räknat uppifrån.


  • Flytspackel för att få fall
  • Primer.
  • Grovbetong
  • Armeringsnät på distanser
  • Golvvärmerör monterade i rörhållarskena fäst i isolering
  • Åldersbeständig plast för att inte betong skall tränga ner mellan isolerskivorna vid gjutning
  • Två lager Jackon Jackofoam 200 korslagda
  • Singel
  • Grus/Sprängsten.

Ser detta bra ut?
Jag vet att det vore bättre med mer isolering, men det får inte plats om det skall bli någon vettig takhöjd... Frågan är hur illa det är med endast 100mm isolering?

/Jonas
 
Är det helt torrt under så kommer du en bit på vägen med 100mm isolering men dagens standard är ju 300mm. Jag har för mig att isodrän eller om det var pordrän som har bättre isoleringsförmåga... Du kan ju kolla på det.

Sen ska väl golvvärme rören ovanpå armeringen...

Se också till att lägga frigolit mot väggarna så att plattan inte "hänger" på väggen utan ligger flytande mellan väggarna. 10mm frigolit brukar man lägga mot väggarna har jag läst.
 
Jag tycker det ser bra ut.

- kanske ska du ha en markduk under singeln (för att hålla singeln på plats), men är det fast stenig mark kanske det inte behövs

- fundera på om du skall lägga första lagret med isodrän/pordrän, som kapillärbrytande skikt (då du inte har så mkt singel). Beroende på hur fuktigt det.

- du kan också silvertejpa skarvarna mellan skivorna (billigare), men har du markradon är det bra med en plast ändå.
 
Det är torrt som f-n under. Dammar nått så förbannat bara man rör sig i rummet... Det grymt skönt nu när det ligger singel på, så det inte dammar så mycket.

Jag hade tänkt använda Uponors rörhållarskenor som fästs i isoleringen för att fästa slang under armeringen för att få ner slangen maximalt och få bättre spridning av värmen, men det kanske är bättre att naja slangen i srmeringen.

/Jonas
 
Finns skivor med grafit som isolerar bättre. Kan kanske vara något att kolla på. Sedan skulle Jag fundera på att lägga golvvärmen i flytspacklet om inte betongen blir för tunn rent hållfastighetsmässigt.
 
Varför i flytspackel? Då blir det väldigt mycket flytpackel, men 20mm slang som skall ner en bit under ytan.

/Jonas
 
För att betongen har viss isolerande effekt den med. Och snabbare reglering. Men visst det betor ju på hur stort det är om det är rimligt.
 
Det är visserligen bara 8m2, men jag jag hade räknat med cirka 10 cm betong, och två cm flyt...

Kanske ska lägga 5 cm betong och sju flyt, men flytspackel är ju inte gratis...

/J
 
Jag stod inför samma problem och har gjort exakt som du och det fungerar bra. Enda skillnaden är att jag valde LECA kulor som dränerande och utjämnande lager över sprängsten, lera och berg istället för singel för att tjäna in lite mer isolering även på detta utrymme. Ett lager med LECA kulor isolerar bättre än LECA block med motsvarande tjocklek (eftersom de sistnämnda är cementbundna). 12/20 finns kontrollerade vad gäller kapillärbytning ¨för dränerande skikt.
 
Slangen ska vara under armeringen i hållarna som monteras i isoleringen.
Sen armeringen på distanser ovanför slangarna.
Det ger då ett jämnvarmt golv utan kalla stråk som du annars kommer att få om du har slangarna för högt upp. Du skyddar också slangen när du ska gå omkring vid gjutningen eftersom armeringen mer eller mindre bär upp din tyngd när den hänger i distanserna.
 
7cm flyt på 8m2 blir rättmycket. Och 5 cm betongplatta känns tunt. Det är antagligen vettigast att göra som du tänkte, möjligen få till slangen lite längre upp.

Man lägger ju slangen längst upp i flytspacklet tillsammans med fallet när man gör badrum så värmespridningen är nog inget problem.
 
pelle242 skrev:
7cm flyt på 8m2 blir rättmycket. Och 5 cm betongplatta känns tunt. Det är antagligen vettigast att göra som du tänkte, möjligen få till slangen lite längre upp.

Man lägger ju slangen längst upp i flytspacklet tillsammans med fallet när man gör badrum så värmespridningen är nog inget problem.
Men det är ju olika saker!
Om du ska flytta in värmeslangen använder du 8mm slang som läggs tätare för att få jämn värme sen min 20 mm flyt räknat från toppen av slangen. När du ska gjuta in värmeslangen använder du standard slang som är typ 18 mm och då läggs den direkt på isoleringen i sina hållare och glesare. Sen armering på distanser och slutligen betong.
Har du annan åsikt kanske du har en lämplig referens och länk att hänvisa till.
 
Jag tror inte det finns en regel som säger att slangen ska vara under eller över armeringen i betonggolv. Det beror lite på hur tjock betongen är och om konstruktören lagt armeringen mitt i betongen eller inte.

Däremot ska slangen inte ligga för högt i betongen för att få jämn värmefördelning som sagt. Minst 30 mm mellan slang och betongens överkant tror jag många tillverkare (LK, Uponor tex) använder. Skenor hade jag kört med om det finns plats mellan isolering och betong. Det går även att naja men inte med ståltråd. Ofta har tillverkaren särskild najtråd som inte skadar slangen. Annars går det bra med buntband.

Här tex Uponor

http://www.vvshandboken.se/golvvarme/topics/Golvvarmesystem/Installation/t_NajaMotArmering.html
 
Betong isolerar ingenting i sammanhanget, så lägg slangen där det är mest praktiskt.

Rörhållarskenor fästa direkt i isoleringen är utmärkt.

10cm betong motsvarar ca 2mm EPS/XPS i isolervärde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.