Byggahus.se

IP-Only ... FULL betalning?

1. L
    Medlem · Nivå 10
    Min gamle far skrev för flera år sedan på ett avtal med IP-Only i Skåne om fiber till villan.

Det drog rejält ut på tiden pga problem hos underleverantörer mm. Ett strulbolag helt enkelt.

Nu när de äntligen har slutfört - efter många fler år än vad de lovade - vill de ha betalt. Det är ju normalt.

I avtalet stod att han skulle göra månadsvis avbetalning. Detta minns både han och jag.

Nyligen blev han uppringd av en driven figur som ville att han skulle skriva på avtal om att abonnera på internettjänsterna via Bahnhof. Uppringaren var på något sätt knuten till IP-Only och väldigt angelägen.

Min far tackade nej, sa att han vill avvakta. Han är nöjd med att fibret är draget men är ännu inte redo att ta det i bruk. Hans val.

Strax efter dettta fick han en faktura från IP-Only på HELA fiberkostnaden, att betala inom en månad. Något i närheten av 24 000 tror jag (iaf mellan 20-25). De påstod att deras samarbetspartner (något slags betalningshanteringssystem) inte accepterade månadsvis avbetalning (kanske beror på att min far fick en betalningsanmälan hos Kronofogden pga något missförstånd eller slarv hos PostNord - visserligen drogs kravet snabbt tillbaka hos KF då han kunde visa att det var felaktigt - men detta har likt förbaskat fortsatt spöka här och där).

Nu hittar han inte originalkontraktet - och eftersom han är lite småkrasslig nu vill inte pressa honom för mycket.

Finns det någon här som kan kika på sitt IP-Only avtal och se om det finns något finstilt någonstans om att man måste betala hela installationsbeloppet på ett bräde om deras egen underleverantör vägrar acceptera normal månadsvis avbetalning? Det är ju inte så att min far inte vill, kan eller tänker betala av enligt avtalet han ingick för flera år sedan, men han varken vill eller kan betala allt i en klumpsumma.

Tankar och hjälp mottages tacksamt!

[​IMG]IP-Only?

2. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
    Jag har inte avtalet här, minns att min sambo tog det i sitt namn men ja, jag minns att om avbetalningen nekas så faktureras hela beloppet på ett bräde. Tyvärr

3. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Man kunde få avbetalning men då utan rot/Rut (vilken det nu är).
    Jag valde hel faktura, 24k då
    Kunde få ytterligare rabatt om man ingick i avtal med ComHem i samma kontrakt..

Har det någonstans hmmm ska kika

4. L
    Medlem · Nivå 10
    Tack för svar hittills - tacksam om någon hittar kontrakt så vi kan kolla formuleringarna.

Om det alltså är så att det står att de kan kräva allt på ett bräde om deras betalningshanterare kräver det - vilket ju i så fall min far godkänt i kontraktet - gäller dessa villkor fortfarande min far då kontraktet skrevs för kanske 4 år sedan - och IP-Only själva bröt kontraktet genom att inte leverera fibret i tid?

5. ekaa88
    Husägare · Nivå 13
  6. M
    Medlem · Nivå 7
    Tycker att det är lite grovt att kalla det maffiametoder när de vill ha betalt för en vara/tjänst de levererat. Att betala allt på ett bräde är väl "standard"? Allt annat är ju en eventuell service från bolagets sida.

Sen verkar ju IP-Only vara lite si och så men om de nu bröt avtalet, varför sa din far inte upp det?

7. L
    Medlem · Nivå 10
    Tack för det - nej den hade jag inte sett - har precis börjat kolla upp detta för min fars räkning.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 10
    Förväntade mig också grötmyndiga svar som ett brev på (gamla) posten - om du läser mitt inlägg noga så ser du att min far både vill och kan betala - men inte ALLT på en enda gång då detta inte var så han uppfattade beställningen av varan.

Varför han inte sa upp avtalet? Han ville ju fortfarande ha varan levererad. Men förväntade sig ju inte just denna situation som jag just nu ber om hjälp att lösa.

9. L
    Medlem · Nivå 10
    Får dock ge dig rätt i rubriksättningen - onödigt provokativ och lockar till sig svar som ditt istället för konstruktiv hjälp. Alltså ändrat nu!

• Laddar…
  10. Excel
    Husägare Nivå 10
    Konstig inställning att skicka faktura på hela beloppet om betalningsanmärkning finns. Det är ju ännu svårare att betala hela beloppet om man har ekonomiska problem.

Man borde istället tillsammans med kunden hitta ett upplägg som fungerar för båda parter. Lyckas man inte med det kanske man inte ska gräva fiber alls.

Hur tänker de där??

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Standardupplägget är väl att man antingen betalar allt på en gång eller abonnerar på en specifik tjänst till förhöjt pris med 60 månaders bindningstid? Eftersom din far inte valde att aktivera fibern så förfaller det andra alternativet.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 10
    Håller med dig fullständigt. Det vore enkelt och oproblematiskt för honom att betala in tex 2000/mån och därmed ha betalat av allt inom ett år, så som han hela tiden tänkt sig upplägget.

13. R
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl inte specifikt för ip only att neka kredit när det finns betalningsanmärkningar. Gäller väl dom flesta företag.

14. L
    Medlem · Nivå 10
    Vet inget om standardupplägg. Men vill gärna veta om det står formulerat på det sättet. Det måste ju isf tydligt stå att om man inte abonnerar på internetservice via deras återförsäjare (och deras faktureringsbolag inte strax efter att man tackat nej till abonnemanget plötsligt underkänner ens avbetalningsförmåga) så måste man betala klumpsumman.

• Laddar…
  15. L
    Medlem · Nivå 10
    Nu finns det ju inte ens betalningsanmärkning. Tydligt kollat med KF av min far. Noll föreläggande, prick eller allt vad det heter.

Och mina frågor rör sig alltså om de kan neka kredit så här långt efter att de själva har brutit mot avtalet (mycket försenad leveranstid).

• Laddar…