Byggahus.se
Hej!

Köpt ett vattenfilter för rena inkommande vatten, kalk, järn och mangan.

Fick med en koppling och slangar så tänkte att jag grejar det själv. Men i brist av tid bad jag en rörmokare men verkar inte vara sugna på göra det. Så landar i att göra det själv igen.

Vad jag är osäker på att kapa rör och täta rören med vilka kopplingar?

Min tolkning är placering där jag bifogar bild. Tänker jag rätt?

Skall vara efter hydropress och utkastare och röret som går uppåt är vidare mot huset?

Hur kapar jag rören bäst och vilka kopplingar bör man använda?

Stor tack
Mhv
Jakob
 
  • En hand justerar ett rödhandtag på rörledning inne i en teknisk skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokeri med röda ventiler, vita rör, och metallkopplingar inuti ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS under diskbänk, rör, avstängningsventil, mätare, sladdar, svarta runda föremål, porslinsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner på svenska för installation av ett filter med viktiga monteringsanvisningar och förvarningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inget om filter och var de ska sitta. Men det ser ruskigt tight ut att få in prylarna där du håller dem. Det ser ut att vara LK presskopplingar i skåpet och vad jag vet går de inte att demontera utan att skada röret så du behöver kapa pex-röret och ansluta på det. Filtret har rörgänga, gissningsvis 1”. Så ovanför T-presskopplingen behöver du få in 2 st kopplingar med klämring eller press i ena änden och invändig rörgänga i andra änden + filtrets ventil. Kopplingarna bygger nog 40-50 mm/st. Går det?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag kan inget om filter och var de ska sitta. Men det ser ruskigt tight ut att få in prylarna där du håller dem. Det ser ut att vara LK presskopplingar i skåpet och vad jag vet går de inte att demontera utan att skada röret så du behöver kapa pex-röret och ansluta på det. Filtret har rörgänga, gissningsvis 1”. Så ovanför T-presskopplingen behöver du få in 2 st kopplingar med klämring eller press i ena änden och invändig rörgänga i andra änden + filtrets ventil. Kopplingarna bygger nog 40-50 mm/st. Går det?
Hej!

Tack för svaret.

Jäklar blir tufft, toppen i skåpet till centrum av t-ventilen har jag 23 cm, Monteringssatsen är 12.5 cm ytterkant gänga till ytterkant gänga.

Så känns i så fall som det är exakt på mm om ens möjligt med den förbikopplings delen.

Kan blir för trångt för mig när det är så små marginaler?

Skulle du gjort det?

Är ju inte erfaren på rör... Men bygg och el går bra.
Bifogar kopplignsschemat.
 
  • Hand håller tumstock mot rörledningar för att mäta avståndet, uppmärksam på detaljer, DIY-hemprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över vattenreningsystem, pump, trycktank, filter, avloppsslang, instruktion för rengöring av toppsil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inkommande vatten direkt in i skåpet då. Blir nog svårt att få dit dt där med så minimal plats och med press på kopplingarna. Ett filter ska om det ska rena från något sitta innan alla delar, direkt på inkommande ledning från pumpen, för att få bort skit in i alla reningsverk som finns. Inte efter all rening. Om det inte finns plats uppe så sätts det på utgående från hydrfontanken. Men klart fel plats.
 
  • Gilla
Jaaakob
  • Laddar…
Är bara glad amatör jag med men jag tycker det låter knivigt. Ska T-stycket lämnas orört är det ju från ovankant av det och uppåt du har att jobba med. Skyddsröret har väl en tätning som bygger inåt i skåpet så det minskar utrymmet ytterligare. Sen behövs lite mer plats när man monterar än vad det tar upp när det är färdigt. Exempelviskopplingsmuttrar som behöver kunna träs på röret innan de dras fast i kopplingsdelen om man kör med klämringskoppling. Till slut ska du även komma åt att dra åt och det är hyfsade dimensioner så kräver lite kraft. Så nej, jag hade inte gett mig på det.

Kan du ta en bild på skåpet rakt framifrån? Det ser ju lite ut som att man skulle kunna flytta ned hela ”fördelarstammen” så det blir bättre med plats ovan T-stycket?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är bara glad amatör jag med men jag tycker det låter knivigt. Ska T-stycket lämnas orört är det ju från ovankant av det och uppåt du har att jobba med. Skyddsröret har väl en tätning som bygger inåt i skåpet så det minskar utrymmet ytterligare. Sen behövs lite mer plats när man monterar än vad det tar upp när det är färdigt. Exempelviskopplingsmuttrar som behöver kunna träs på röret innan de dras fast i kopplingsdelen om man kör med klämringskoppling. Till slut ska du även komma åt att dra åt och det är hyfsade dimensioner så kräver lite kraft. Så nej, jag hade inte gett mig på det.

Kan du ta en bild på skåpet rakt framifrån? Det ser ju lite ut som att man skulle kunna flytta ned hela ”fördelarstammen” så det blir bättre med plats ovan T-stycket?
Kommer bilden!

Fingret pekar vid inkommande långst till vänster är hydropressen.
 
  • Värmeskåp med rör, ventiler och anslutningar, förmodligen för värme- eller vattensystem i en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du visa en bild på hela din vatteninstallation?

Känns spontant som det kan finnas mer lämpliga ställen att koppla in det på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan du visa en bild på hela din vatteninstallation?

Känns spontant som det kan finnas mer lämpliga ställen att koppla in det på.
Postade en bild precis innan här är en med allt på. Hoppas du ser nu?
 
  • Ett vattenfiltreringssystem med blå behållare, kontrollpanel och röranslutningar i ett tekniskt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är detta nere till vänster? Är det vattnet efter hydropressen?
Och är det till höger utgående till ett garage eller nått?
Ett undervasksskåp med rör, ventiler och förvaring avslöjat genom öppna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kruxet är väl att filtret tydligen ska anslutas efter trädgårdsvatten och då blir det ju i skåpet. Gissar att det är för att inte slösa filter när man vattnar och i så fall kan man ju göra en avvägning hur mycket man vattnar och om man är beredd på mer underhåll av filtret. Annars vore det ju skönt att ha allt runt filtret utanför. Förresten har du tänkt strunta i luckan till skåpet och låta filtrets slangar hänga ut?

Ser ju ut som att det går att optimera en del i skåpet så man får in filterpaketet. Vilken lösning som är bäst och där man behöver bygga om så lite som möjligt får man klura lite på. Men det handlar om att få ned den horisontella stammen så långt det går. Exempelvis sätta den på samma höjd som utkastarens ingång i skåpet så man kan gå rakt bak med ett T-stycke istället för vinkeln.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är detta nere till vänster? Är det vattnet efter hydropressen?
Och är det till höger utgående till ett garage eller nått?
[bild]
Vänstra ringen är hydropressen, det högra är inkommande vatten ifrån brunnen.

Mvh
Jakob
 
Aha, det var ju lite kreativt kopplat, känns som en omväg att gå via skåpet.

Men om jag tolkar det rätt så kommer vattnet in nere till höger, går sedan i blått "runt" till hydropressen nere till vänster och ut i huset uppe till höger.
Och röda är till vattenutkastare som man inte vill slösa renat vatten på?
Ett undervasksskåp med rör, kran, isolering och markerade ledningar. Fläkt och vattenläcksindikator synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Kan du inte ta upp för ett nytt litet skåp ovanför befintligt skåp?

Känns ändå vettigt med gängade anslutningar i ett skåp sådär 🫢
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha, det var ju lite kreativt kopplat, känns som en omväg att gå via skåpet.

Men om jag tolkar det rätt så kommer vattnet in nere till höger, går sedan i blått "runt" till hydropressen nere till vänster och ut i huset uppe till höger.
Och röda är till vattenutkastare som man inte vill slösa renat vatten på?
[bild]
Första går vidare i väggen så rätt säker att den går till värmepumpen, skall dubbelkolla, andra går till vattenutkastare. Precis!
 
J Jaaakob skrev:
Första går vidare i väggen så rätt säker att den går till värmepumpen, skall dubbelkolla, andra går till vattenutkastare. Precis!
Då vill du ju ha filtrerat vatten till värmepumpen med 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.