1 976 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Installationskostnad
Hallå
Jag är intresserad av ett c:a pris av vad installationskostnaden är på följande värmealternativ ligger på:
Elpanna
Pelletspanna
Solfångare
Bergvärme (ink. borrning)
Jordvärme. (20´ för grävning och läggning av slang, 15´ för kollektorslang med kringkostnad, installationskostnad 10´ och sen kommer pannan ovanpå det. alltså totalt 45.000. är detta ett rimligtpris?)
Luft/vattenpump
Oljepanna
Vedpanna
Det jag är intresserad av är den ungefärliga installationskostnaden för dessa system om vi förutsätter att för varje system är förhållandena de rätta och det är bara att hyra in någon som utför installationsjobbet.
Lite underlig fråga, jag vet, men hoppas på kunniga människor med finfina svar!
mvh
/C
Jag är intresserad av ett c:a pris av vad installationskostnaden är på följande värmealternativ ligger på:
Elpanna
Pelletspanna
Solfångare
Jordvärme. (20´ för grävning och läggning av slang, 15´ för kollektorslang med kringkostnad, installationskostnad 10´ och sen kommer pannan ovanpå det. alltså totalt 45.000. är detta ett rimligtpris?)
Luft/vattenpump
Oljepanna
Vedpanna
Det jag är intresserad av är den ungefärliga installationskostnaden för dessa system om vi förutsätter att för varje system är förhållandena de rätta och det är bara att hyra in någon som utför installationsjobbet.
mvh
/C
jordvärme brukar handla runt ca 100k o kanske ca 30k till med bergvärme. vedpanna + tankar hamnar du kanske runt ca 80-90k beroende på va du ska ha för panna o hur stor ackvolym du ska ha. allt är ju beroende på storlek på villan mm mm.
sen spelar de så klart in om du har vattenburenvärme framdraget till element, golvvärmen. annars tillkommer de ju x antal tusen till
sen spelar de så klart in om du har vattenburenvärme framdraget till element, golvvärmen. annars tillkommer de ju x antal tusen till
Redigerat:
eftersom du inte säger om du bor i ett slott eller en sommarstuga så blir det ju helt omöjligt att säga ett pris
Men en normalvilla med ett befintligt vattensystem med väl tilltagna radiatorer så blir det
Jordvärme: ~130
Berg : ~160
Pellets : ~70
Sol : ~70
Ved : ~90
Ved och Pellets är mycket svårt att säga för att systemkombinationer och pannor finns i precis alla prisklasser..
Priserna är utan ROT-avdrag och Ganska höftade med ganska nära verkligheten..
Men en normalvilla med ett befintligt vattensystem med väl tilltagna radiatorer så blir det
Jordvärme: ~130
Berg : ~160
Pellets : ~70
Sol : ~70
Ved : ~90
Ved och Pellets är mycket svårt att säga för att systemkombinationer och pannor finns i precis alla prisklasser..
Priserna är utan ROT-avdrag och Ganska höftade med ganska nära verkligheten..
Lite undrande, finns redan ett vattenburet distributionssystem? Tar för givet att pannan skall vara i en källare eller inne i huset, ingen kulvert eller kringutrustning. Om inte tillkommer det en ganska stor slant där.Jarlmo skrev:Hallå
Elpanna
Pelletspanna
Solfångare
Luft/vattenpump
Oljepanna
Vedpanna
mvh
/C
Hallå, tackar för svar.
Det är kanske jag som uttryckte mig lite dåligt. Jag är inte ute efter den totala kostnaden utan endast efter kostnad för installatör in installera panna/pump, då alla övriga kringkostnader är betalda och klara. Som sagt skum fråga men sådana ska man ju också få ställa! =) Det rör sig om en ny villa på 140 m2.
/C
Det är kanske jag som uttryckte mig lite dåligt. Jag är inte ute efter den totala kostnaden utan endast efter kostnad för installatör in installera panna/pump, då alla övriga kringkostnader är betalda och klara. Som sagt skum fråga men sådana ska man ju också få ställa! =) Det rör sig om en ny villa på 140 m2.
/C
Vad har du för något vattenburet system lågtemp eller högtemp, kan va bra att veta så du inte behöver byta radiatorer och dylikt, eller har du golvvärme?