Jag håller på att bygga in ett par IKEA PAX-garderober och i utrymmet på sidan ev garderoben bygger jag en mindre bokhylla.

Materialet är MDF och hyllplanen blir ca 40 cm breda. Min fundring är hur jag ska göra infästningen av hyllplanen? Helst vill jag ha osynliga hyllbärare.

Jag har tillgång till fräs om det skulle behövas. Hur skulle expertisen gjort?

//Andreas

Det finns ju en uppsjö av olika hyllbärare, ta en titt och välj:

http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=4040&menuitemid=4040

Jag har gjort egen infästning "ikea"-style i en stomme som inte var anpassad för detta. Följde principen för ikeas vanliga stommar, dvs gjorde en mall för att borra hål i stommen, tror det är 5mm för de klassiska "stiften" som man såklart placerar på rätt avstånd från framkant med gjälp av mallen. Sen satte jag ihop hyllplanen två och två med tving och borrade "i mitten" av hyllplanen, om du förstår vad jag menar, så att jag fick ett halvt hål i varje hyllplan, precis som det är på "köpe"-hyllplanen

Vill du ha dolda hyllbärare är väl den gamla klassiska "ståltråden" i ett fräst spår på sidan av hyllplanet rätt enkelt fixat. Var du köper dem vet jag dock inte, kanske finns de i länken som MMr postade?

mexitegel skrev:
Vill du ha dolda hyllbärare är väl den gamla klassiska "ståltråden" i ett fräst spår på sidan av hyllplanet rätt enkelt fixat. Var du köper dem vet jag dock inte, kanske finns de i länken som MMr postade?
Det låter som en bra lösning för mig. Tack! Får försöka hitta "ståltråden" på ngt ställe.

Har du kollat länken? Längst upp... :D

Sen fräser du motsvarande spår i hyllplanet, tror dock att "piggarna" är enklare

MMR skrev:
Har du kollat länken? Längst upp... :D

Sen fräser du motsvarande spår i hyllplanet, tror dock att "piggarna" är enklare
Ja, tack för länken. Jag får dra till Beijers och kolla om dom har dom inne alt. beställa hem. Lösningen med "piggarna" verkar "lite för enkel". Måste ju använda fräsen lite... :p

AndreasBe skrev:
Det låter som en bra lösning för mig. Tack! Får försöka hitta "ståltråden" på ngt ställe.
Kompletterande fråga: vad ska man använda för frässtål för detta?

A AndBygg skrev:
Kompletterande fråga: vad ska man använda för frässtål för detta?
Lyfter denna tråd då jag är inne på att bygga en platsbyggd bokhylla och tänkte mig samma sak.

Tråden finns att köpa på beslagsmix.

Någon som gjort detta, håller det bra?
Frässtål borde bara vara ett rakt rundstål i en mm större strl tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.