Martin_Blomberg skrev:
Är det nån som har lyckats hitta en mocka/espressobryggare som funkar på induktionshäll?
Jag vill minnas att jag sett en på Åhlens i Skockholmen i rostfritt som ska funka på induktion.

Vad gäller restvärme i hällen, är min erfarenhet att om man kokar pasta, tevatten eller liknande, blir hällen inte så varm. Men står man och steker pannkakor med gjutjärnspanna i 1h, blir glaset duktigt varmt och man kan nog bränna sig. Glaset blir ju inte varmare än innehållet i kastrullen (i stort sett), kokar man vatten blir glaset inte mer än ca 100 grader varmt, och det tar en stund att värma upp glaset då värmen inte leds neråt så snabbt. En gashäll borde bli varmare då både brännare, galler och kastrullbotten värms upp till mer än 100 grader när man kokar vatten?

/joacim, som funderar lite och som velade länge mellan gas och induktion

Är det nån som har lyckats hitta en mocka/espressobryggare som funkar på induktionshäll?[/QUOTE]

Kika in på: www.kaffegrossisten.se

Pernilla

Kom till att tänka på en sak när det gäller diskussionen om barn som kan bränna sig på restvärmen.

När jag var liten hade vi gas. Jag undrade vad den där blåa lågan varförnåt. Så jag tog på den. Efter det var jag superförsiktig kring spisen.

Är det inte så att skållningolyckor är det som är farligt i sammanhangen? Och där gäller det ju snarare att ha ett barnskydd framför spisen oavsett om det är gas eller induktion eller annat.

Martin_Blomberg skrev:
När jag var liten hade vi gas. Jag undrade vad den där blåa lågan varförnåt. Så jag tog på den. Efter det var jag superförsiktig kring spisen.
Jo, "bränt barn luktar illa" som man säger. Klart att ett riktigt skydd är det bästa oavsett spistyp.

danny_falun skrev:
Det var precis det jag frågade när jag startade denna tråd "bör man satsa på induktion" och svaret verkar utan tvekan vara : JA ! Så vi kommer att göra det, hur mycket extra får ni betala ??
Vi ändrade detta i sista stund, till en QHC6501X. Någon prisskillnad på detta vet jag ännu inte. Det var medräknat en vanlig häll som heter QHC645X. Prisskillnaden enligt pricerunner är ca 1700:- men jag har inte den korrekta uppgiften från Eksjöhus.
NU är alla ändringar påskrivna och ordern låst...

Går i funderingar att i vårt nya kök sätta in en häll med bredd 70cm och under den ska en inbyggnadsugn sitta som då har 60cm bredd, vi är oroliga att det kan se konstig ut vad tror ni?

Engan23 skrev:
Går i funderingar att i vårt nya kök sätta in en häll med bredd 70cm och under den ska en inbyggnadsugn sitta som då har 60cm bredd, vi är oroliga att det kan se konstig ut vad tror ni?
Den stora fördelen med inbyggnadsugn är att man kan placera den i en bättre arbetshöjd. Förutom att ni går miste om denna fördel om ni placerar ugnen under hällen så tror jag att det kommer att se konstigt ut med bredare häll än ugnen under.

jo vi är väl medvetna om vad vi väljer bort med anledning av ungnens placeringen, vi valde att höja diskmaskinen från golv istället för ugnen då man använder diskm betydligt oftare så tyckte vi att det var viktigare att den skulle vara i ergonomiskt höjd.

danny_falun skrev:
Det var precis det jag frågade när jag startade denna tråd "bör man satsa på induktion" och svaret verkar utan tvekan vara : JA ! Så vi kommer att göra det, hur mycket extra får ni betala ??
Skillnaden för oss blev 3500:- så vi satsade på det.

Jag har svårt att utläsa vad som föredras (gas eller induktion). Grejen är ju att vi redan värmer upp huset med gas, så vi skulle slippa flaskor om vi väljer gas.

Snälla, ge oss mer för och nackdelar kring dilemmat, så man kan bestämma sig.

Gas:
Kan vara mera lättstädat än glashäll då i alla fall jag tycker att smutsen syns väldigt bra på glashällen. Speciellt när man har torkat av den så syns ränder överallt. Går att fixa med microfiberduk eller glasskrapa men irriterande.

Bra kontroll på värmen, dock inte lika superbra som induktion.

Behöver inte köpa nya grytor.
Behöver inte vara rädd för att spricka glashällen (om du inte köper gas med glashäll också). Nytt glas till hällen går på ca 2000kr.
Behöver inte kolla att det finns fastbrända rester under grytorna som kan brännas fast i glaset/skrapa upp glashällen.
Inget surrande högfrekvent ljud från induktion som kan uppfattas störande av vissa.
Billigare i inköp än induktion.
Ingen kostnad för att koppla in elen till uttaget, då det sitter på en vanlig kontakt på gashällen (för automagisk tändning). Min induktionshäll kom med en elsladd utan kontakt och krävdes en elektriker för att koppla in den = extra kostnad.
Inte världens största utbud av gashällar i Sverige, men åker du med båten till Baltikum eller Polen är utbudet gigantiskt och bra mycket billigare.

Induktion:
Superbra kontroll på värmen och fort går det.
Bra urval på olika modeller.

D
Induktion: Mindre risk för brännskador. Vi kan barnen låta vara med och röra i kastrullerna (under uppsikt förstås). Med en gas (och vanlig el)-spis så finns det mycket varmare ytor att bränna sig på.

Design: En smaksak, men ovanstående skribent jämför en induktionshäll med glashäll med en emaljerad järnhäll antar jag. "Lättare att rengöra" är väl en sanning med modifikation? En gashäll har mycket fler skrymslen där smutsen fastnar. Induktionshällen är i princip helt slät. Vi är inte speciellt pedantiska med renhållningen i vårt hem (ni skulle bara se...) men när vi rengör induktionshällen (någon gång i månaden?) så är det inga som helst problem att få upp den i "nyskick" finish på några minuter.

Installation: Kräver inte gashällen installation av gasen? Är väl i så fall besvärligare än att skruva på en stickkontakt.

Ljud: Vår induktionshäll surrar inte, förutom fläkten (som iofs låter en del). Gas-spisen är ju inte helt tyst den heller...

Smuts: "Behöver inte kolla att det finns fastbrända rester under grytorna...". Nej, med en gashäll behöver man väl inte bry sig om något sådant, för där blir väl kastrullerna ofelbart svarta i botten, eller? så ingen idé att titta efter matrester och sån't finlir.

Vill bara göra ett litet tillägg i denna tråd.

Håller med Ridax ang brännskador, har precis köpt en induktionshäll men var lite orolig om hur varma plattorna är om man lägger handen på dem.
Jag har små barn och vill ju inte vagga in dem i någon falsk säkerhet, vore inte så kul att dom tror att man kan lägga handen på spisen och inget händer, och så är dom hos någon annan och lägger på handen... Och 12 gradens bränskador!!!
Skulle aldrig förlåta mig själv då!!!

Men innan jag köpte så provade jag, var hos en handlare som kokade upp en kastrull med vatten och tog bort den, och jag var där med handen...
Visst det är VARMT, man drar bort handen fort, riktigt fort...
Men inga brännskador!!

Så valet är inte så svårt i mitt fall, induktionshäll!

D
Martin_Blomberg skrev:
När det gäller det surrande högfrekventa ljudet refererar jag till denna tråd där problemet har diskuterats:
[länk]
Jamen, det betyder ju inte att ALLA induktionshällar eller användare har detta problem. Jag har inga som helst problem att höra syrsor och andra högfrekventa ljud på sommaren, men jag har två induktionshällar med två olika uppsättning kokkärl i två olika hem, av två olika fabrikat/modell (jaja, Siemens och Bosch, så det är ju i princip samma fabrikat, men det är olika modeller) och har inga som helst problem med några högfrekventa ljud. Det är ingen annan heller i familjen som har hört något sådant, däremot låter ju fläkten lite, precis som fläkten i ugnen låter en del, för att hålla skåpen kalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.