10 727 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Inbyggd klämkoppling?
Sida 1 av 3
Jag renoverar mitt kök och har ändrat ett vattenledningsrör, som ligger i en innervägg. Kan jag använda klämkopplingar inne i väggen? Måste det finnas en inspektionslucka, så att jag enkelt kan upptäcka och åtgärda eventuella läckage?
Det är lite besvärligt att mjuklöda med gasol inne i väggen pga brandrisken, och därför vill jag helst använda klämkopplingar, trots att de är avsevärt dyrare.
Finns möjligheten att låta en varmluftspistol ge "grundvärmen", varpå jag sätter in en elektrisk lödkolv på själva lödstället? På det viset slipper man åtminstone en öppen låga, som kan sätta eld på huset.
Det är lite besvärligt att mjuklöda med gasol inne i väggen pga brandrisken, och därför vill jag helst använda klämkopplingar, trots att de är avsevärt dyrare.
Finns möjligheten att låta en varmluftspistol ge "grundvärmen", varpå jag sätter in en elektrisk lödkolv på själva lödstället? På det viset slipper man åtminstone en öppen låga, som kan sätta eld på huset.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Frågar du vad försäkringsbolag och säkert vatten säger, så ska du egentligen inte skarva tappvatten i annat än våtutrymme med golvbrunn eller i fördelningsskåp.
Men i gamla hus/installationer har nöden ingen lag. Rent praktiskt skulle jag inte vara rädd för en klämringskoppling av god kvalitet som dras enligt instruktion och efterkontrolleras för läckage, samt att rören är väl klamrade. Varmluftspistol har lett till många bränder i gamla hus, särskilt om du har någon spånisolering någonstans, så det är också en brandfara inne i en vägg.
Ja, sätt en inspektionslucka åtminstone.
Men i gamla hus/installationer har nöden ingen lag. Rent praktiskt skulle jag inte vara rädd för en klämringskoppling av god kvalitet som dras enligt instruktion och efterkontrolleras för läckage, samt att rören är väl klamrade. Varmluftspistol har lett till många bränder i gamla hus, särskilt om du har någon spånisolering någonstans, så det är också en brandfara inne i en vägg.
Ja, sätt en inspektionslucka åtminstone.
Klart klämringskopplingar är säkra, både i teori och praktik...
Men det intressanta är ju vad som händer om det skiter sig..
Å då är du rökt...
Oavsett fogningsmetod så bör du sätta kopplingarna i en vattentät låda med ett svaller-rör i botten som mynnar ut där du snabbt kan upptäcka läckage...
Men det intressanta är ju vad som händer om det skiter sig..
Å då är du rökt...
Oavsett fogningsmetod så bör du sätta kopplingarna i en vattentät låda med ett svaller-rör i botten som mynnar ut där du snabbt kan upptäcka läckage...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Visst man har ett dåligt läge emot försäkringsbolag. MEN det har ju ändå inte blivit sämre än det var innan antar jag (jag tolkar det som TS hade lödda kopparrör inbyggda i vägg sedan tidigare, vilket för övrigt jag också har i mitt gamla hus).
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jo läget blir sämre, därför om det finns kopplingar i väggen som var godkända när de utfördes, så betalar försäkringen ifall något händer. Men nu utför du en ny koppling på ett sätt som strider mot reglerna i säkert vatten, då får du problem med förs, bolaget om något händer.
Observera att formellt så spelar det ingen roll om du använder klämkoppling eller lödskarv, det finns ingen kopplingsmetod som är godkänd i en vägg enl. säkert vatten.
Observera att formellt så spelar det ingen roll om du använder klämkoppling eller lödskarv, det finns ingen kopplingsmetod som är godkänd i en vägg enl. säkert vatten.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Så tänkte jag ovan i alla fall.hempularen skrev:
Är du säker på det, att försäkringsbolagen betalar ersättning om ett gammalt lött rör som finns inne i vägg springer läck? Det skulle då kunna vara ett incitament att inte ändra delar av sina gamla installationer.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är vad jag fått höra, men försäkringsregler är en djungel. En grundregel när det gäller regler runt utförande av byggnader (och även ex. bilar tror jag) är att om konstruktionen var rätt när den utfördes så skall man få ersättning. Annars skulle du ju riskera att tvingas göra om VVS, el och badrum flera gånger om året.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Kan försäkringsbolaget då kräva att man bilar upp hela sin betongvägg och byter röret i sin helhet? Ja det skulle inte förvåna mig om de gör det.
Du kan iaf inte löda kopplingen med en elektrisk lödkolv. De kommer inte upp i de temperaturer som krävs. En klämringskoppling är väl att föredra då.
Du kan iaf inte löda kopplingen med en elektrisk lödkolv. De kommer inte upp i de temperaturer som krävs. En klämringskoppling är väl att föredra då.
Som sagt är det inte korrekt med dolda skarvar för tappvatten idag.
Om du ändå väljer att göra så skulle jag föreslå att du tar dit en röris som kan sätta en presskoppling. Bättre än klämring. Ännu bättre är om det går att löda, men inga tennlödningar av amatörer isf. Viktigt är hur som helst att rören är mycket väl förankrade så att vibrationer eller fysisk "åverkan" på rörsystemet i övrigt inte påfrestar skarven!
Om du ändå väljer att göra så skulle jag föreslå att du tar dit en röris som kan sätta en presskoppling. Bättre än klämring. Ännu bättre är om det går att löda, men inga tennlödningar av amatörer isf. Viktigt är hur som helst att rören är mycket väl förankrade så att vibrationer eller fysisk "åverkan" på rörsystemet i övrigt inte påfrestar skarven!
Försäkringsvillkoren ställs kontra de regler som fanns vid installationsdatum.
Så en gammal dold koppling är godkänd och ersättningsbar, dock med åldersavdrag.
En ny dold koppling får ej finnas i vägg utan kopplingarna ska sättas utvändigt eller med inspektionslucka och skvallerrör.
Så en gammal dold koppling är godkänd och ersättningsbar, dock med åldersavdrag.
En ny dold koppling får ej finnas i vägg utan kopplingarna ska sättas utvändigt eller med inspektionslucka och skvallerrör.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja just gällande presskoppling är diskussionen något udda. När kraven på läckageindikering började släppas till leverantörer inför tillägget i Säker Vatten 2012 så började leverantörer av presskopplingar skicka sina produkter på test till SP/Sitac. Då valde vissa av dessa leverantörer tillsammans med Sitac att hitta på ett eget accelererat test för täthet och att sen kalla produkt för typgodkänt för dold montering.
Detta innebär att produkten kallas för typgodkänd och är testad av just det företag som brukar ge godkännanden. Men sanningen är den att produkten ändå inte är förenlig med branschreglerna. Oavsett test för täthet så är en presskoppling fortfarande en fog och följer därför inte skrivelsen i Säker Vatten 2.3.1 om att en installation som är dolt placerad skall utföras utan fog.
Detta innebär att produkten kallas för typgodkänd och är testad av just det företag som brukar ge godkännanden. Men sanningen är den att produkten ändå inte är förenlig med branschreglerna. Oavsett test för täthet så är en presskoppling fortfarande en fog och följer därför inte skrivelsen i Säker Vatten 2.3.1 om att en installation som är dolt placerad skall utföras utan fog.
Jag googlade det så att du slapp, sidan 5.norrbottenstorpet skrev:
http://www2.hh.se/staff/goni/bygg/K...steknik-I/Mapress_montageanvisning_2006SE.pdf
