Byggahus.se

IKEA Voxtorp lådfront passar inte

1. C
    Medlem · 3 inlägg

claradelten

Medlem
    Hej!

Jag har precis köpt kök från Ikea som består av fyra bänkskåp med lådor. Jag har valt att i varje stomme ha två lådfronter (60x40 cm) från serien Voxtorp. Problemet nu är att fronterna inte får plats på höjden, vilket jag märkte när jag skulle sätta alla lådor på plats...

Jag har googlat lite och förstått att en lösning kan vara att fronten är upp och ner, men eftersom Voxtorp har integrerade handtag på frontens ovansida går det ju inte att vända på den som man vill. Skenan som den nedersta lådan i stommen sitter på är monterad längst ner i botten, så den går inte att sänka mer för att få in den övre lådan. Det felar ca 2 centimeter... Hjälp!! Är det någon som har varit med om liknande?

Vänliga hälsningar :)

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 534 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du har antingen satt expansionsbeslagen fel eller använt fel hål på fronten till lådbeslagen?
    Kolla i manualen igen:)

Redigerat 23 nov 2020 19:14
    • Laddar…
  3. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 353 inlägg

AndersS

Medlem
    Front uppe respektive nere ska monteras utifrån lådans placering. Ser ut att vara monterad som låda överst.
    Finns beskrivet in anvisning för frontdel.

4. T
    Allvetare · Skåne · 5 296 inlägg

tank77

Allvetare
    • Laddar…
  5. U
    Medlem · Skåne · 1 910 inlägg

Uffe A

Medlem
    Att läsa monteringsanvisningar är ju så omanligt
    Det är det ju bara kvinnor och okunniga som gör
    Kanske det är därför som dessa lyckas:rofl:

6. C
    Medlem · 3 inlägg

claradelten

Medlem
    Tack för era svar! Mycket riktigt, hade slarvat med instruktionen och skruvat i fel hål. Nu passar lådan perfekt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.