Som sagt, sitter man med problemet själv så är det ett stort problem och då spelar det ju ingen roll vad "de flesta" har för lösningar och möjligheter att kringgå sina problem.

Jag sitter just och funderar på diskmaskinsluckorna, jag har alltid valt 45-diskmaskiner men med 50-lucka eftersom jag inte vill ha rostfritt. Nu kommer ju de luckorna inte finnas... Sen funderar jag också på hur det blir med diskmaskinsluckan när sockeln blir så låg, förut har man ju fått såga ur lite på socklen för att få upp luckan.

När jag tänker efter blir det nog inte bara väggarna som krånglar, utan även taket. Jag har 237 i takhöjd, inklusive golv, som dom flesta lägenheter från samma tidsera lär ha. Som hittat med överskåp på 92 i höjd.
Med överskåp på 100cm blir det bara runt 45 kvar mellan bänk och skåp, förutsatt att dörrarna fungerar om skåpen går hela vägen till taket, vilket känns alldeles för trångt. Alternativet för normalt höjd är då 80-skåp, + 15cm passbit upptill.

Ni kanske tror att jag verkligen hatar IKEA's nya design, men det gör jag inte. Det är helt ok att dom har den. Jag förstår bara inte vart dom fick ordet "flexibelt" ifrån...

Ni ska se att det löser sig för er stackare som måste ha 30cm skåp.. Värre är det kanske för folket i Syrien?

Georgelama12 skrev:
Ni ska se att det löser sig för er stackare som måste ha 30cm skåp.. Värre är det kanske för folket i Syrien?
För det har ju med saken att göra.. du kör inte bil va? Eller äter annat än vatten och bröd? Och bor i tält? Tänker på folk i svältande länder. Dom har inget av det.

En sak som jag reagerar på är att det ska bli flera skruvhål i stommarna, här borde IKEA hitta en lösning så man slapp de förborrade hålen som samlar smuts och damm. Kanske folien skulle vara intakt och man fick själv peta upp hålen i spånskivan för dom hål man önskar använda. Sedan är ag lite fundersam på väggskenan för infästning av väggskåpen. Det låter bra för dom som inte har skeva väggar, när man skruvade varje skåp separat gick det alltid att sadla på med brickor och justera skåpen därefter. En annan sak som oroar, som någon redan nämnt, är att om sockelhöjden sänks så är det inte säkert att befintlig rördragning går att ha.

Tycker annars att det nya köket ser snyggt ut. Det gäller nu bara att börja mäta upp för framtiden :).

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Kattvovven:

Ironi, sarkasm och i-landsproblem, sorry om du inte förstod.

Tigersågen:

På pressvisningen kunde man se att det kommer finnas "pluttar" att täcka hålen med.
Skåpen ska gå att hänga upp som tidigare lösning.

Georgelama12 skrev:
Kattvovven:

Ironi, sarkasm och i-landsproblem, sorry om du inte förstod.

Tigersågen:

På pressvisningen kunde man se att det kommer finnas "pluttar" att täcka hålen med.
Skåpen ska gå att hänga upp som tidigare lösning.
Förlåt. Läste det som ett allvarligt inlägg. Sorry! :) (was in a bad place)

Den utlovade kompletteringsmöjligheten för Faktum i 2 år, är det någon som vet vad den betyder? Kommer alla produkter att finnas att tillgå under 2 år? Kommer priset att förbli ungefär densamma eller kommer det bli väsentligt dyrare att komplettera?

Jag har rätt många färdigmonterade lådor (riktiga, gamla sorten från Blum, inte Hettich-skräp) med lådfronter, som blivit över från ett utbytt kök, komplett med skenor, som jag tänkte nyttja i min verkstad. Men den kommer inte vara färdigbyggd förrän en bit in på Metod-eran, och jag vill ju helst att det ska finnas passande stommar att tillgå. Och det är illa nog att behöva lagra alla lådorna, jag har inte plats för en massa kartonger med stommar också...

Redigerat:
det är ju trots allt flexibelt... passar inte ikeas nya system så flexar man över till en annan tillverkare :).
Det känns mer som om man ville förenkla produktionen och minska antal skåpmodeller. Det kanske faktiskt räcker med den nya flexibiliteten?
Min långsamma köksplanering gick i stopp nu igen ...
gaia

Någon som har insiderinfo om bänkskivorna kommer i nya färger och material, tjocklekar mm?
Mvh P.

Jag är nyfiken på ifall djupet på överskåpen kommer vara samma som förut (37cm). Det känns lite mycket för öppna skåp!

Vad det gäller bredderna så sällar jag mig nog till de som är frustrerade över avsaknaden av 100 intervaller. Dels skapar det problem om man har tight med plats (jag hade hoppats på att få in ett 300 brett hödskåp), och dels är det ju otroligt svårt att få in till exempel en 700 eller 900 bred spis.

Konsekvensen av det nya systemet tycks vara att det blir mer flexibelt om man gör allt nytt, men det blir mindre flexibelt att kombinera med andra tillverkares produkter eller existerande lösningar. Lite tråkigt tycker jag, för det har ju varit en av Ikeas stora styrkor. Men det är väl för tidigt att döma ut det ännu, vi får se hur vi får ihop det den 15e April!

Jag fick svar på min fråga om vad som ingår i 20%-erbjudandet, och det gällde tydligen allt, stommar, luckor och vitvaror.

arkTecko skrev:
Jag är nyfiken på ifall djupet på överskåpen kommer vara samma som förut (37cm).
Jag har också letat efter den informationen, men inte hittat. Om man tolkar deras film med sönderfallande kuber helt bokstavligt skulle man ju kunna tänka sig att även djupet blir 20, 40, 60, 80 cm. Skulle ha en del fördelar, t.ex. vore 80 cm djupa lådhurtsar ett klart tillskott.

Djupet på vägg och bänkskåpen kommer vara ungefär som idag, lite djupare, men bara några centimeter.

T
Octavianus skrev:
Djupet på vägg och bänkskåpen kommer vara ungefär som idag, lite djupare, men bara några centimeter.
Några cm är ju mycket, vilket innebär att man inte kan köpa standard bänksskivor på andra ställen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.