110 287 läst ·
209 svar
110k läst
209 svar
Ikea byter kökssystem...
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Själv sitter jag på ett kök med sådana lösningar nu, vi tänkte byta ut det just för att det är så omöjligt att hitta luckor/inredningar som passar stommarna. jag vill inte tänka på hur mycket pill det behövs för att måttanpassa en utdragslåda. Även rätt trist att behöva lacka om ett 20tal luckor och frontar för att ett par av dom behöver måttanpassas till det som man tidigare haft i utbudet. Edit: Och hur modifierar man egentligen en stomme på höjden, utan att tappa belastingsförmågan?StockholmM skrev:Det är inte svårt att såga ner ett 40-skåp till att bli ca 30 cm. Beroende på vilken lucka man väljer kan det vara olika svårt att få till en snygg lösning för den. Man kan ju också låta bli luckan och ha en öppen förvaring i det udda skåpet. (Själv har jag Ikeaskåp i alla möjliga mått, t.ex. 27,5 cm bredd och alla möjliga höjder som jag behövde. Stommarna är hur enkla som helst att anpassa. Eftersom jag ändå valda att lacka om luckorna var det rimligt enkelt att fixa dem också. Lite klurigt i de fall gångjärnshålen ska flyttas, men det går det också.) Med reservation för att mina erfarenheter gäller Faktum. Borde dock inte bli väsentligt annorlunda med Metod.
Redigerat:
Nej, det känns ju onödigt att lackera om bara därför. Jag ville ändå lackera om - ville ha högblankt som inte är folie, och då är det omlackering av mattlackad lucka som gäller om man vill handla hos Ikea.
Har ännu ingen erfarenhet av Metod, men i Faktum sitter belastningsförmågan i träpluggarna som är enkla att flytta. Hopspänningsskruven kan man antingen lägga ner en massa jobb att flytta som den är - eller också drar man en annan, vanlig skruv utifrån gaveln istället om det är ett skåp vars gavel inte kommer synas.
Har inte gett mig på att måttanpassa en utdragslåda, nej. Där går nog gränsen
Missförstå mig inte, jag tycker också det är synd att Ikea tagit bort 30-skåpen och 50-skåpen. Men fördelarna med den nya systemet överväger tycker jag - nu vet man hur stor en lucka är och hur man kan kombinera dem. Har förut behövt anpassa luckor några millimeter bara för att de inte gick att kombinera på det sätt jag tänkt mig.
Har ännu ingen erfarenhet av Metod, men i Faktum sitter belastningsförmågan i träpluggarna som är enkla att flytta. Hopspänningsskruven kan man antingen lägga ner en massa jobb att flytta som den är - eller också drar man en annan, vanlig skruv utifrån gaveln istället om det är ett skåp vars gavel inte kommer synas.
Har inte gett mig på att måttanpassa en utdragslåda, nej. Där går nog gränsen
Missförstå mig inte, jag tycker också det är synd att Ikea tagit bort 30-skåpen och 50-skåpen. Men fördelarna med den nya systemet överväger tycker jag - nu vet man hur stor en lucka är och hur man kan kombinera dem. Har förut behövt anpassa luckor några millimeter bara för att de inte gick att kombinera på det sätt jag tänkt mig.
Produkter som diskuteras: "träpluggarna"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Nu är det gjort, hämtade ett nytt metodkök i Oslo idag, gick hur smidigt som helst och vilken service i varuhuset, säkert hälften var ju svenskar!
Det enda jag inte kunde få med mig var bänkskiva, den måste ju måttbeställas så det får vi ta nån annanstans ifrån eller handa den 3juni i Sverige!
Nu ska här skruvas..
Det enda jag inte kunde få med mig var bänkskiva, den måste ju måttbeställas så det får vi ta nån annanstans ifrån eller handa den 3juni i Sverige!
Nu ska här skruvas..
Jag har också smugglat in ett kök idag från Norge (kunde inte vänta då jag varit utan kök ett tag). Enda skillnaden på nya och gamla bänkskivor är Maxdjup 124cm på gamla modellen och 125cm på Metod.
Jag har beställt bänkskiva på IKEA i Sverige och den kommer 8 Maj...
Japp nu ska det skruvas!
Jag har beställt bänkskiva på IKEA i Sverige och den kommer 8 Maj...
Japp nu ska det skruvas!
Bänkskivorna görs bredvid E4:an i Småland..
Vi hade måttbeställd laminat för ca två år sedan och den var stämplad Made in Germany under, men kanske special för vi beställde underlimmad ho? Tid tog det i alla fall...Lenasv skrev:
Jag har några liggande i förpackningen sen turen till Köpenhamn för några dar sen, ska se om jag får upp några bilder. Om inte annat när köket blir monterat till helgen.Snailman skrev:
Skruvat ihop Metods stommar nu på morgonen. Lättjobbat, IQ-befriande nästan, god kvalite. Stommarna är tillverkade i Tyskland "Made in Germany".
Om vi ska prata vad som är mindre bra är att kartongerna är svåra att öppna
, mattkniv använder jag. Fingrarna kan ömma av allt "klickande" med platsklips som håller stommarnas baksida i masonit på plats. Löste det med att trycka fast dem med en skruvmejsel.
Jag fick med mig 2/3 av köket hem för övriga delar var slut på lagret. Men jag kommer en bra bit på väg!
Om vi ska prata vad som är mindre bra är att kartongerna är svåra att öppna
Jag fick med mig 2/3 av köket hem för övriga delar var slut på lagret. Men jag kommer en bra bit på väg!
Aha.....så då slipper man småspiken nu?Mr_Almer skrev:Skruvat ihop Metods stommar nu på morgonen. Lättjobbat, IQ-befriande nästan, god kvalite. Stommarna är tillverkade i Tyskland "Made in Germany".
Om vi ska prata vad som är mindre bra är att kartongerna är svåra att öppna, mattkniv använder jag. Fingrarna kan ömma av allt "klickande" med platsklips som håller stommarnas baksida i masonit på plats. Löste det med att trycka fast dem med en skruvmejsel.
Var för övrigt på Ikea Älmhult idag och dom hade typ stängt hela köksavdelningen då det var ombyggnad där, öppnar 3 Juni.
Var inne på nya byggnaden bredvid Ikea också, Ikea Fynd. VIlket nedköp, bara skit i hela lokalen. Tänk er en gigantisk fyndhörna fylld med skit, köpte förvisso en jäkligt fin Yuccapalm för 149 kr
Redigerat: