Tja!
Jag har varit delaktig i att rensa ut en nyligen avliden äldre herres verkstad, en verkstad som var full av all möjliga gamla och nya verktyg och maskiner. Det mesta har sålts på marketplace, men några grejer har vi ingen aning om vad de är, vilket gör det lite svårt att dels hitta ett värde, och dels förklara vad det är man vill sälja.
Så jag tänkte att den samlade kunskapsbanken som är byggahus kanske kan hjälpa till!?!
Vi börjar med en märklig grön grunka som jag inte ens kan gissa vad det är. Plus en bild på ett gäng olika prylar. Det kan vara svårt att se allt ordentligt, jag ska försöka fixa bättre bilder... Here goes!
Jag har varit delaktig i att rensa ut en nyligen avliden äldre herres verkstad, en verkstad som var full av all möjliga gamla och nya verktyg och maskiner. Det mesta har sålts på marketplace, men några grejer har vi ingen aning om vad de är, vilket gör det lite svårt att dels hitta ett värde, och dels förklara vad det är man vill sälja.
Så jag tänkte att den samlade kunskapsbanken som är byggahus kanske kan hjälpa till!?!
Vi börjar med en märklig grön grunka som jag inte ens kan gissa vad det är. Plus en bild på ett gäng olika prylar. Det kan vara svårt att se allt ordentligt, jag ska försöka fixa bättre bilder... Here goes!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Den gröna är en bocknyckel, helt korrekt. Den andra bilden är ledarm till slipmaskin, typ dremel. Nyckel för att lossa och dra åt blandare, avdragare för lager, avdragare för spindelled på bilen, glasskärare. Den långa kromade ser ut som en hållare för stål när man ska slipa, alltså typ kniv- och hyvelstålT ToRy skrev:
3 av grejerna på nedre bilden är avdragare, 2 specifikt för kullleder på bilar.
På bild två ser jag i alla fall ett antal olika avdragare, där någon är för t.ex kulleder. Den första gröna tycker jag också skulle kunna vara någon typ av bockningsverktyg.
Edit: tog för lång tid att skriva på mobilen så jag blev trea på bollen….
Edit: tog för lång tid att skriva på mobilen så jag blev trea på bollen….
Men förmodligen är värdet typ 0, har en sån där som den svarta bredvid linjalen och efter lite slipande passade den min bil, den längst ner till höger är värdelös(har en sån också) men den med 3 armar funkar säkert bra(har 3 i olika storlek). Problemet är att de personer som har behov har redan dessa verktyg, övriga är ointresserade.
Blå handtag tror jag är klämma till bromsslang. Snett upp till höger från den med svart handtag ser ut som verktyg att dra i ventiler i bilfälgar. Svarta böjen, kan det vara slang till fettspruta? Svarta "näbben", till envisa pinnbultar?
Klicka här för att svara