Om jag googlar släktforskning program "generation 1" så hamnar jag på en bild som ser lika dan ut som din. Men klickar jag på bilden så hamnar jag på släktled.se https://släktled.se/. Det ser ut som om man kan köpa en släktutredning och det är kanske det hon gjort.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maria T
a.o.f a.o.f skrev:
Om jag googlar släktforskning program "generation 1" så hamnar jag på en bild som ser lika dan ut som din. Men klickar jag på bilden så hamnar jag på släktled.se [länk]. Det ser ut som om man kan köpa en släktutredning och det är kanske det hon gjort.
Det är redan i början av tråden fastställt att dessa utskrifter är från programmet DISgen. Med det inte sagt att hon kan ha köpt en släktutredning ändå även om det kanske är mindre troligt.

Jag har hjälpt några bekanta med att dokumentera släktskap, i både Holger och Disgen, där de sedan fått det på papper och en fil i gedcom-format.
Hon kanske fått liknande hjälp av någon hon träffat på i sin forskning?
Det är ju några år sedan utifrån den senaste utskriften du lagt in, dvs troligtvis gammalt program.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det är redan i början av tråden fastställt att dessa utskrifter är från programmet DISgen. Med det inte sagt att hon kan ha köpt en släktutredning ändå även om det kanske är mindre troligt.
Den första jag la upp var ju uppenbarligen från Disgen, men denna har en lite annorlunda stil.

Största chansen är att hon i så fall fått hjälp att lägga in det på en dator, alternativ att det är någon annan som forskat och gett till henne.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det här är tydligen inte samma om jag har förstått rätt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kan tilläggas att jag har en annan ana som utgår från min moster, där det är detaljer som jag tänker mig att inköpt släktforskning inte visar, exempelvis vem som bar dem till dopet, vilket utbildning de har och hur maken gjort militärtjänstgöring. 🤔

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
a.o.f a.o.f skrev:
Det här är tydligen inte samma om jag har förstått rätt.
Korrekt, jag var lite för snabb när jag jämförde - fonten är olika samt att dokumentet på den senast upplagda bilden är några år äldre än den första. Men helt klart en personakt men ut vilket program det är utskrivet vet jag inte, det är inte från MinSläkt i alla fall (som är det jag använder) men skulle kunna vara från en tidigare upplaga av DISgen - på tre år kan det mycket väl ha hunnit komma ut en ny version. Låter det vara osagt.

Maria T
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan tilläggas att jag har en annan ana som utgår från min moster, där det är detaljer som jag tänker mig att inköpt släktforskning inte visar, exempelvis vem som bar dem till dopet, vilket utbildning de har och hur maken gjort militärtjänstgöring. 🤔
Det går nog att få uppgifter om faddrar och vem som bar barnet, samt var någon gjort militärtjänstgöring men det är en så noggrann forskning att det torde bli orimligt dyr; utbildning går ev att hitta men just det låter snarare som om en person känner till det själv (förstahandsinformation eller vad det kan kallas) eller att en person berättar för en annan, som sen är den som registrerar i släktforskningsprogrammet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har man tur kan man även hitta någon form av utbildning, förr var man ofta lärling eller liknande även med utbildning.
På min frus sidas anor finns en yngre bror till hennes anfader, född 1736 på landsbygden med far som torpare. Hittade att den yngre brodern, Johan Peter Nilsson, flyttade till stad i närheten, Västervik, för studier och senare till Uppsala. Tyckte det lät intressant och ville se vad det blev av honom. Tragiskt nog hittade jag 1764 "Johan Peter Nilzen avled efter avslutade studier inom predikoämbetet". Han dog i lungsot 28 år ung och som utbildad till präst. Tänk er vilken tragedi för torparföräldrar som vid den tiden fått en son som kunde utbilda sig till präst.
Ber om ursäkt för OT, men kan inspirera till släkt/historieforskning.

• Gilla
fubar
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den första jag la upp var ju uppenbarligen från Disgen, men denna har en lite annorlunda stil.
Jag tror att även detta är Disgen - det finns många inställningsmöjligheter där.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.