Belmlu
Hej,

Ska göra om hemmavid där en mindre häck ska tas bort för att ge plats pt staket istället. Jag tänkte då, om möjligt, att försöka flytta 1-2 av dessa plantor till häck på annan sida för att täcka igen ett hål i den häcken där plantor för förmodligen har dött sedan långt tillbaka och tagits bort av tidigare ägare.

Behöver dels ta reda på typ av häck samt hur, samt om, jag kan flytta häcken bara sådär. Häcken ska bort oavsett och funkar det så funkar det.

Har inga klockrena bilder på blad att tillgå mer än den nedan (växterna till vänster i bakgrunden, den centralt är annan växt). Stammen liknar bok till ytan men skulle inte tro att det är avenbok. Häcken gillar att växa på höjden och växte säkert 30-40cm under förra året.

Någon som kan ge lite hjälp på traven?

• Trädgård med nyplanterade plantor och en blå vattenslang, i bakgrunden hög häckväxt som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av flerstammig häckväxt med gråbrun bark, möjligtvis en bokvariant, utan löv.
    Skapa konto
  • Närstående grenar av en häck med grågrön lav på barken, potentiell flyttning för att täcka hål i exist. häck.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Stammarna ser ut som häggmispel och det gör bladen på fotot också:

Närbild av en häggmispelbuske med gröna blad, potentiell omplantering diskuteras.
Skapa konto

Svårdödad buske så kan du bara gräva upp den med lite rötter kvar så går den att flytta. Men den ser enorm ut på bilden så jag gissar att liten grävmaskin krävs.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stammarna ser ut som häggmispel och det gör bladen på fotot också:

[bild]

Svårdödad buske så kan du bara gräva upp den med lite rötter kvar så går den att flytta. Men den ser enorm ut på bilden så jag gissar att liten grävmaskin krävs.
Ja är väldigt lik så det är det säkert!

Angående storlek är varje enskild som var tänk att flyttas ca 170c hög och 50cm bred. Inget man flyttar på manuellt det heller kanske?

Claes Sörmland
Belmlu Belmlu skrev:
Ja är väldigt lik så det är det säkert!

Angående storlek är varje enskild som var tänk att flyttas ca 170c hög och 50cm bred. Inget man flyttar på manuellt det heller kanske?
Är det lera eller sandjord så går det säkert att gräva. Är det stenig morän så blir det en utmaning.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det lera eller sandjord så går det säkert att gräva. Är det stenig morän så blir det en utmaning.
Vad bör man sikta på för diameter och djup på hålet när man gräver ut? Eller sak samma om de är så tåliga?

Tidig vår torde också vara bästa tiden för detta, typ mars?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.