6 438 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Hydrofor tappar luft / full med vatten
Sida 1 av 2
Har en hydrofor och innan tryckströmbrytaren en luftinjektor (micronizer).
Problemet är att luften bara räcker cirka 1 vecka, sedan blir hydroforen överfylld med vatten varpå pumpen i borrhålet slår av/till varje sekund vid tappning av vatten. Har försökt hitta ett läckage kring hydroforen men hittar inget luftläckage trots att luften borde ta vägen någonstans. Dessutom ska ju luftinjektorn tillföra luft och svårt att veta om den gör det.
Tacksam för alla tips som kan fås
Problemet är att luften bara räcker cirka 1 vecka, sedan blir hydroforen överfylld med vatten varpå pumpen i borrhålet slår av/till varje sekund vid tappning av vatten. Har försökt hitta ett läckage kring hydroforen men hittar inget luftläckage trots att luften borde ta vägen någonstans. Dessutom ska ju luftinjektorn tillföra luft och svårt att veta om den gör det.
Tacksam för alla tips som kan fås
Men oj, vi kör hydrofor utan luftinjektor och måste tömma den med några månaders mellanrum, närmare 6 mån.. för att få in rätt mängd luft igen. Låter ju väldigt konstigt all luft försvinner på en vecka
Jag testade idag att trycka i luft i toppen, samtidigt som pumpen var avstängd och bottenventilen var öppen, ska se om jag får behålla luften nu. Testade även att öppna injektorn lite till.Lucky2015 skrev:
Funkade detta? Har samma problem själv. Fyllde precis på luft med kompressor upptill, med pumpen avstängd och en kran öppen så vatten kan rinna ut (har ingen tappkran på hydroforen då den står i gammal jordkällare utan brunn). Fick ner vattenpelaren till ca 2/3 höjd. Men när jag sen stängde kranen, stängde ventilen upptill och slog på pumpen, så steg vattenpelaren direkt hela vägen upp. Trycket i tanken ökade också till 3-4 bar, och hörde inget pysande ljud, så verkar vara tätt. Vart tar luften vägen? Komprimeras den av trycket från vattnet som kommer in från pumpen?T Tokerydan skrev:
Nu lite senare var jag nere o kollade och då har vattenpelaren sjunkit något, och trycket är 3 bar. Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå hur detta hänger ihop? Tack!
Ja tycket ökar pga vattnet som kommer in komprimerar luften.Martin_I skrev:
Funkade detta? Har samma problem själv. Fyllde precis på luft med kompressor upptill, med pumpen avstängd och en kran öppen så vatten kan rinna ut (har ingen tappkran på hydroforen då den står i gammal jordkällare utan brunn). Fick ner vattenpelaren till ca 2/3 höjd. Men när jag sen stängde kranen, stängde ventilen upptill och slog på pumpen, så steg vattenpelaren direkt hela vägen upp. Trycket i tanken ökade också till 3-4 bar, och hörde inget pysande ljud, så verkar vara tätt. Vart tar luften vägen? Komprimeras den av trycket från vattnet som kommer in från pumpen?
Nu lite senare var jag nere o kollade och då har vattenpelaren sjunkit något, och trycket är 3 bar. Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå hur detta hänger ihop? Tack!
Dvs ökar vatteneplaren ökar trycket , lika så sjunker trycket om vattenpelaren sjunker
Du behöver fylla på mer luft så att trycket blir samma som avstängningstrycket när du har vattenpelaren på 3/4 höjd, alltså full tank..Martin_I skrev:
Funkade detta? Har samma problem själv. Fyllde precis på luft med kompressor upptill, med pumpen avstängd och en kran öppen så vatten kan rinna ut (har ingen tappkran på hydroforen då den står i gammal jordkällare utan brunn). Fick ner vattenpelaren till ca 2/3 höjd. Men när jag sen stängde kranen, stängde ventilen upptill och slog på pumpen, så steg vattenpelaren direkt hela vägen upp. Trycket i tanken ökade också till 3-4 bar, och hörde inget pysande ljud, så verkar vara tätt. Vart tar luften vägen? Komprimeras den av trycket från vattnet som kommer in från pumpen?
Om du fyller på med kranen öppen alltså inget mottryck så får du ju ingen trycksatt luftkudde utan omgivningens tryck plus vatten trycket från systemet. Ska du fylla på detta sättet skulle jag fylla nästa hela tanken och sen slå på pumpen.
Låter som jag kan fylla med stängd kran? Då borde jag ju kunna pressa in luft så jag får rätt nivå direkt?T topmount skrev:
Tack för snabba svar förresten!
När jag har fullt med vatten i hydroforen så att pumpen slår av/på hela tiden så stänger jag kranen så att inte vattnet kan åka ut i systemet, sen stänger jag av pumpen. Sen öppnar jag bottenventilen på hydroforen och släpper ut vattten så att 1/2-3/4 av röret är fullt med vatten. Då brukar tryckmanometern åka ner till noll. Sen trycker jag i luft i toppen med kompressor. Jag kommer inte ihåg hur mycket jag brukar trycka i, men kanske 4bar typ. Sen startar jag pumpen och öppnar ventilen.Martin_I skrev:
Ok verkar som många vägar finns. Min hydrofor har ingen bottenventil men jag tänker att en öppen kran får samma effekt?T Tokerydan skrev:När jag har fullt med vatten i hydroforen så att pumpen slår av/på hela tiden så stänger jag kranen så att inte vattnet kan åka ut i systemet, sen stänger jag av pumpen. Sen öppnar jag bottenventilen på hydroforen och släpper ut vattten så att 1/2-3/4 av röret är fullt med vatten. Då brukar tryckmanometern åka ner till noll. Sen trycker jag i luft i toppen med kompressor. Jag kommer inte ihåg hur mycket jag brukar trycka i, men kanske 4bar typ. Sen startar jag pumpen och öppnar ventilen.
Bra med info om tryck. Jag ska prova lite kommande dagar. Ny husägare som ni märker
Ja.Martin_I skrev:
Det här är inget komplicerat alls egentligen.
Du har två nivåer att känna till.
1. vattennivån/trycket där pumpen slår till.
2. vattennivån/trycket där pumpen slår ifrån.
Enklast är att använda stoppnivån.
- Stäng av pumpen
- Töm ut vattnet (via en kran, vilken som helst) tills vattennivån befinner sig på 2/3 - 3/4 full tank.
- Stäng kranen.
- Fyll på luft tills lufttrycket är samma som eller lite över pumpens stoptryck.
- Slå på pumpen.