Hej!

Jag har fått låna svärfars traktor och har inte mycket erfarenhet av de hela sedan tidigare men det går ann :)

Nu har det dock hänt något som jag behöver hjälp med att förstå.

Den har en ventil med två spakar. En till skopa och en till armen. För att jag ska kunna resa armen till måste jag lyfta skopan helt, hålla ner spaken för att sedan försiktigt dra spaken till armnens cylinder - det finns en sweetspot där jag får bra flöde.

Drar jag ner spaken till armen för mycket tappar jag trycket och den faller. Drar jag inte ner spaken till skopan och sen försöker hitta samma sweetspot till armen så faller den också.

Det gör allting rätt begränsat i hur jag får göra saker - särskilt om jag ska dumpa saker för då står allting I mixhöjd innan jag kan tippa skopan 😂

Vad kan jag göra?
Här är namnet på ventilen
Skylt på ventil med texten "Nordvalves hydraulik komponenter" och modellnumret "A1A16K7ZE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Traktormodell, lastarmodell och bilder på dessa kan vara nödvändiga för att lösa fallet.

Även fler bilder på ventilpaketet.

Kan du ha kopplat på en flytlägesfunktion på lastaren? Kanske i nått kontigt mellanläge.

B bryggstun skrev:
Traktormodell, lastarmodell och bilder på dessa kan vara nödvändiga för att lösa fallet.

Kan du ha kopplat på en flytlägesfunktion på lastaren? Kanske i nått kontigt mellanläge.
Jag ska komplettera med bilder någon dag framöver! :)

Här är lite info åtminstone;

Traktor: Masey Fergesson 65a
År: 1958

Jag tror jag förstår hur du menar men jag förstår inte hur man ens då skulle kunna kontrollera läget på skopan isåfall. Borde väl rimligtvis påverka båda?

Oavsett ser själva ventil-saken ungefär ut på detta vis:
Hydraulisk ventil med två spakar och flera anslutningspunkter, relaterad till traktor Masey Fergesson 65a från 1958.
Skapa konto

B bryggstun skrev:

Hydraulisk kretsdiagram med standardkonfiguration och konfiguration med carry-over, visar trycklinjer, tanklinjer och ventilkomponenter.
Skapa konto

Jaha.... MF 65 har samma hydraulsystem som MF 35.

Första frågan är hur lastaren är inkopplad?
Kommer tryckröret/slangen) ut genom det runda locket på vänster sida av traktorkroppen? Det förekommer på enstaka sena MF65.
Annars brukar slangen/röret komma från en väljarventil som är monterad ovanpå stigarröret. Stigarröret från huvudpumpen kommer rakt upp strax framför sitsen där väljarventilen är fastskruvad ovanpå traktorkroppen. Därifrån går en slang eller ett rör till ventilbordet. Från ventilbordet går en retur till någon lämplig plugg ovanpå traktorkroppen. Stämmer det?

Andra frågan: Har lastaren dubbelverkande huvudcylindrar?
De flesta äldre lastarna har enkelverkande huvudcylindrar. Det vill säga att det går endast en slang till cylindern. När olja trycks in lyfts lastaren och när olja släpps ut sjunker lastaren av sin egen tyngd. När folk "moderniserar" och sätter dit ett nytt ventilbord med två dubbelverkande ventiler likt ditt då brukar det kunna bli en del mycket konstiga fenomen. Enkelverkade cylindrar manövrerar man med enkelverkande ventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.