T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 224 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 224 inlägg
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 224 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 224 inlägg
Nu har jag testat följande:
Pysslargrogg
Bikarbonat
Bakpulver
Ättika och salt
WD-40 rostlösare
Testade på några lätt rostiga hantlar. En behandling per hantel. Ett väldigt ovetenskapligt test. Men kul att se resultatet.
Återkommer ikväll
Pysslargrogg
Bikarbonat
Bakpulver
Ättika och salt
WD-40 rostlösare
Testade på några lätt rostiga hantlar. En behandling per hantel. Ett väldigt ovetenskapligt test. Men kul att se resultatet.
Återkommer ikväll
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Ättika och salt är ett recept för rost snarare än mot, iaf om du låter det torka. Ättika löser dock rost och funkar ganska bra på egen hand ihop med lite mekanisk rengöring.
Pysslargrogg funkar bäst om du håller ytan fuktig, tex genom att lägga på groggdränkt hushållspapper och plasta in om det är större saker.
Pysslargrogg funkar bäst om du håller ytan fuktig, tex genom att lägga på groggdränkt hushållspapper och plasta in om det är större saker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 464 inlägg
Elektrolys i målarsoda (natriumkarbonat). Basiskt elektrolyt undviker ny korrosion.
- Använd en gammal batteriladdare som strömkälla.
- Använd vanlig stål, typ armeringsjärn som elektroder.
- Använd ALDRIG rostfritt stål som elektrod. Det löser ut sexvärt krom.
När elektrolysen är klar har rosten konverterats till magnetit. Det är svart och kan lätt skuras av objektet.
- Använd en gammal batteriladdare som strömkälla.
- Använd vanlig stål, typ armeringsjärn som elektroder.
- Använd ALDRIG rostfritt stål som elektrod. Det löser ut sexvärt krom.
När elektrolysen är klar har rosten konverterats till magnetit. Det är svart och kan lätt skuras av objektet.
Har testat en hel del olika metoder när det gäller rostborttagning. Elektrolys är definitivt en av de mest effektiva metoderna, men kan vara lite bökigare än annat.
När det gäller ketchup, vinäger, ättika, kalkbort, cola och allt vad det innebär har de en ting gemensamt: lågt PH-värde.
Personligen har jag två favoriter: Citronsyra och fosforsyra. De flesta magiska kalkborttagningsmedel innehåller förövrigt fosforsyra blandat med vatten och en droppe tensider.
Föredrar klart citronsyra över allt annat. Det är billigt. Kan inhandlas på matvarubutik (finns oftast i en påse bland alla kryddor). Luktar inte som t.e.x ättika. Och kan enkelt blandas ut med vatten till önskad koncentration.
Fosforsyra: pH 1,5
Citronsyra: pH 2,2
Ättika: pH 3
Coca-Cola: pH 3
Helt klart bästa metoden att få bort kalkavlagringar i toaletten. Häll i en deciliter citronsyra och låt verka.
När det gäller verktyg: Glöm inte att återställa PH-värdet direkt när du badat verktyget i syra eller ättika genom att t.ex. hälla på bikarbonat eller tvätta med diskmedel.
Duscha sen med wd40 eller liknande för att skydda temporärt mot blixtrost. För mer beständigt skydd kan jag rekommendera en värmebehandling med linolja.
Länkar även till min absoluta favoritvideo gällande ämnet!
riktigt bra video!
När det gäller ketchup, vinäger, ättika, kalkbort, cola och allt vad det innebär har de en ting gemensamt: lågt PH-värde.
Personligen har jag två favoriter: Citronsyra och fosforsyra. De flesta magiska kalkborttagningsmedel innehåller förövrigt fosforsyra blandat med vatten och en droppe tensider.
Föredrar klart citronsyra över allt annat. Det är billigt. Kan inhandlas på matvarubutik (finns oftast i en påse bland alla kryddor). Luktar inte som t.e.x ättika. Och kan enkelt blandas ut med vatten till önskad koncentration.
Fosforsyra: pH 1,5
Citronsyra: pH 2,2
Ättika: pH 3
Coca-Cola: pH 3
Helt klart bästa metoden att få bort kalkavlagringar i toaletten. Häll i en deciliter citronsyra och låt verka.
När det gäller verktyg: Glöm inte att återställa PH-värdet direkt när du badat verktyget i syra eller ättika genom att t.ex. hälla på bikarbonat eller tvätta med diskmedel.
Duscha sen med wd40 eller liknande för att skydda temporärt mot blixtrost. För mer beständigt skydd kan jag rekommendera en värmebehandling med linolja.
Länkar även till min absoluta favoritvideo gällande ämnet!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kolla bilvårdshyllorna, där får man sälja vilka roliga/farliga kemikalier som helst
Här är en favorit mot rost:
https://pingens.se/produkt/acid-clean-gel/
Saltsyra. Finns konkurrenter med oxalsyra eller mildare som kallas flygrostlösare (då finns det på Biltema också).
Lotnam här ovanför har full koll.
Min favorit med fosforsyra är ocean kalkbort power, finns på Apotea, granngården etc.
Här är en favorit mot rost:
https://pingens.se/produkt/acid-clean-gel/
Saltsyra. Finns konkurrenter med oxalsyra eller mildare som kallas flygrostlösare (då finns det på Biltema också).
Lotnam här ovanför har full koll.
Min favorit med fosforsyra är ocean kalkbort power, finns på Apotea, granngården etc.