953 läst ·
5 svar
953 läst
5 svar
Hur ventilera garage
Min son har byggt ett garage på ca 77 kvm och en takhöjd på 4,25 m. Som port har han en Findoor port på 4 x4 meter.
Nu när vi ska börja isolera så börjar vi fundera på vad som skulle behövas som ventilation.
Uppvärmning kommer att bli både vattenburen golvvärme och en luftvärmepump.
Så tips på ventilation tas tacksamt emot
Nu när vi ska börja isolera så börjar vi fundera på vad som skulle behövas som ventilation.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Självdrag är väl det vanliga på enklare stugor, så minst två ventiler i vardera ände. Gärna en lägre ned och en högre upp, bör funka.N Nissesbygg skrev:Min son har byggt ett garage på ca 77 kvm och en takhöjd på 4,25 m. Som port har han en Findoor port på 4 x4 meter.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Ett garage kan användas på väldigt många olika vis så behovet är ju väldigt olika. Jag funderar av och till på ett miniventilationsaggregat typ Mitsubishi VL-50 för att få lite återvinning och ökat flöde men jag vet inte, jag väntar på att jag på något sätt få en begagnad eller nått sånt 😉
Jag har nu en 100mm ventil och en lite otät port, svetsar jag eller gör något annat stökigt så ställer jag upp dörren eller porten en aning. Det är ju trots allt inte så många timmar i veckan som jag är där inne.
Jag har nu en 100mm ventil och en lite otät port, svetsar jag eller gör något annat stökigt så ställer jag upp dörren eller porten en aning. Det är ju trots allt inte så många timmar i veckan som jag är där inne.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Hur ska garaget användas ?N Nissesbygg skrev:Min son har byggt ett garage på ca 77 kvm och en takhöjd på 4,25 m. Som port har han en Findoor port på 4 x4 meter.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Mitt eget garage på 35 kvm har jag självdrag , funkar ypperligt på den kallare biten av året .N Nissesbygg skrev:
Slagporten har en springa i nederkant + ett rör på 160 mm så högt det går .
Torkar ved ibland i garaget så har kompletterat med en luftavfuktare + det behövs på hösten .
En trådlös temp/hygrometer borde alla garageägare ha .
Klicka här för att svara