Sittställning
Tja !

Jag skulle behöva lite tips och råd hur man tar ner storleken på träd. Har en stor hängbjörk och en stor bok.

Tror ingen av dom har blivit trimmade någon gång men boken är helt symmetrisk och perfekt, lite stor bara.

Hur gör man detta snyggast ?

Det är en styggelse att ta ner storleken på en björk. Att "trimma" bok låter inte heller övertygande. Fundera istället på att byta ut de storväxande träden till träd som inte blir så stora. Eller helst - njut av de befintliga stora träden. Att ta bort enstaka felväxande grenar är en annan sak.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Foton vore ju bra samt med en linje inritad på hur stora du vill att träden ska vara.

Björkar brukar inte må bra av beskärning.

Sittställning
Jag gillar dom stora men kanske inte fullt så höga, kan man ta toppen på boken så den inte drar iväg på höjden så mycket ? Solcellerna gillar inte det.

Samma med björken typ.

• Stor bokträd överstigande en häck, potentiellt hindrande för solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor bokträd i trädgård riskerar skugga för solceller, kan behöva toppbeskäras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du tar bort 1 m på toppen så dröjer det nog bara 2-3 år innan träden är lika höga igen. Om du fortsätter kapa så kommer träden att få en väldigt konstig fyrkantig form.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Sittställning
Hmm ok kanske låter dom vara då.

Ner hängande grenar är ok att plocka bort ?

:thinking:.... plocka bort nedhängande grenar på en hängbjörk som tycks för hög... ???? ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det går att glesa ut träd, dvs. ta bort enstaka grenar och då framför allt grenar som växer inåt eller på något annat sätt olämpligt, som yonna skrev i inlägg 2. Under förutsättning att man gör det på rätt sätt så att man inte orsakar rötangrepp.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Sittställning
yonna yonna skrev:
:thinking:.... plocka bort nedhängande grenar på en hängbjörk som tycks för hög... ???? ;)
Haha, jodå nä men det e väl framför allt boken.

Björken går jag med häcksaxen ovanför huvudet och klipper allt exakt samma höjd, ser rätt najs ut.
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att glesa ut träd, dvs. ta bort enstaka grenar och då framför allt grenar som växer inåt eller på något annat sätt olämpligt, som yonna skrev i inlägg 2. Under förutsättning att man gör det på rätt sätt så att man inte orsakar rötangrepp.

Lite röta osv jag är rädd för.

Får se hur mycket jag orkar lära mig eller om jag köper jobbet.

Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.