janwide
Har tvättstuga i ett fd oljepannrum i källaren. Numera bergvärme. Idag sitter en vattenradiator på 80 x 60 cm som inte räcker till. Den är kompletterad med en elradiator som ständigt är varm. Funderar nu på att komplettera med en till vattenradiator alternativt sätta en ny större radiator isf den befintliga. Den befintliga sitter dessutom under en bänkskiva så luftcirkulationen blir inte så bra. Så tanken är att flytta ut den nya till en fri vägg (till vänster på bilden). Rummet är knappt 20kvm. Hur stor radiator behöver jag komplettera med alternativt hur stor behöver en större radiator vara?
Vattenradiator under en bänkskiva i ett vitt rum, med dålig luftcirkulation som användaren vill ersätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
så stor som du tycker att du får plats med , större radiator med lägre yt-temp. ger behagligare värme .
eller ev. byta din befintliga till en med fler sektioner
 
janwide
Det låter ju logiskt men hur många watt behöver man i 20 kvm källare om man vill kunna hålla 22 grader på vintern?
 
Om man utgår efter behovet 70W/kvm så behöver den klara 1400w
 
janwide
Hittade en dimensioneringsguide på Lenhovda. Hamnade runt 1200w.
 
janwide
Kan det här vara något?
Airfel kompaktradiator modell 6008 med prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan kolla t.ex. Purmos effekttabeller. De har Compact (synligt koppel) och Thermopanel (integrerat koppel). De är dyrare än den du länkar till sannolikt, men effekten blir väl samma för de standardtyperna som finns (21, 22, 33 osv).

Tar man en som är 900x600 (LxH) i 33-utförande (tre paneler, tre konvektionsplåtar) ger den ca 600 W i ett 45/35 deg C-system.

https://www.purmo.com/docs/TP_Teknisk_broschyr_0717_SE_web.pdf
 
janwide
Menar du att Pumor är bättre än Airfel? På vilket sätt i så fall?
 
Nej det har jag inga belägg för, menade bara att Purmo har bra effekttabeller om nu inte Airfel hade det lätt tillgängligt. Du kan förvänta dig samma effekt från en Airfel modell 33 i en given storlek som en Purmo modell 33 i samma storlek.
 
janwide
OK. Tack.
 
Finns det någon isolering eller är det jordmasssor direkt mot betong?
 
janwide
Huset är byggt 1960 så jag gissar att det inte finns någon isolering.
 
janwide
En följdfråga är ju om det lönar sig att byta till en större vattenradiator. Sommartid får jag ju ändå förlita mig på elradiatorn eftersom det vattenburna är avstängt då.
 
Har du arbetstank?
Om du postar löpmeter yttervägg så kan jag kanske räkna ut effektbehovet åt dig om jag får tid. Jag utgår isf från betongväggar och oisolerat golv med norm vent.
 
janwide
Snällt. Jag har inte någon arbetstank. 7,8 m yttervägg varav 1/4 över mark. 1/2 kvm fönsteryta. 2-glas fönster. Och, som sagt, oisolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.