Byggahus.se
Hej!

Jag har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på min fråga som jag känner mig trygg med så jag startar en ny tråd.

Garaget i huset har varit mycket styvmoderligt behandlat sen det byggdes så nu är det dags att göra det till husets finaste utrymme! Väggarna består av betonghålsten som är putsad med ganska tjockt lager puts av okänt material. Det är fullt med gamla borrhål efter diverse hyllor och annat, på några ställen har putsen släppt från hålstenen och det har varit fuktinträngning med vita fält som resultat. Huset är nu dränerat och jag vill lägga igen alla hål samt måla om väggarna en någon ljus trevlig färg.

Jag har läst att man ska använda samma typ av puts som redan sitter på väggen när man lagar men hur ska jag veta vad det är för puts och hur detta ska användas. Jag har aldrig murat/putsat tidigare så jag känner mig helt lost.

Så här ser det ut:

IMG_2443 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns några av hålen samt stället där största släppet skett, man ser till och med hålstenens form i sprickorna.

IMG_2444 kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av ett av hålen med gamla pluggen kvar. Givetvis ska alla gamla pluggar dras ut och hålen dammsugas noga innan någon åtgärd utförs.
 
  • IMG_2443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag föreslår:

* knacka bort all lös puts
* slipa/skrapa bort all färg
* laga med C-bruk där det vart trasigt
* vattna och dra på ett tunt lager finbruk (1mm C-bruk) och filta eller brädriv
* måla med silikatfärg för inomhusbruk efter ett par veckor

Detta är dock den "långa vägen" som fixar till väggen ordentligt, det kanske finns nåt spackel man bara kan mosa över allt och sedan slipa och måla men det får någon annan tipsa om isåfall.
 
Måste all gammal färg verkligen bort? I så fall måste putsen slipas ganska mycket eftersom ytan har ganska grov struktur.

Är du säker på att det är C-bruk som sitter på väggen nu? Vad finns det för olika typer av bruk som använts som puts av den här typen av väggar?

Silikatfärg kommer användas på den yttervägg som vetter mot jorden utanför. Väggarna som vetter in mot huset samt den yttervägg som vetter mot "fri luft" kommer jag nog köra normal väggfärg.

Jag har inget emot att gå "långa vägen". Jag vill att det ska bli bra, helst lika bra som det var innan alla hål borrades i väggarna men det inser jag ju att det inte går.
 
Ursäkta om detta uppfattas hårt men du vill inte slipa bort all färg och du har tänkt att måla med vanlig väggfärg på innerväggarna. Visst kan funka men du skriver att du vill få det bra och kan gå den långa tuffa vägen. Ett råd gör då som Maxpax säger. Det blir bäst resultat ,snyggast( troligtvis) och håller nog längst.
 
Om färgen sitter fast kan det ju inte vara så viktigt? Jag förstår givetvis att allt löst måste bort, ny färg kan ju inte limma fast gammal, men det sitter ju inte silikonstinn Hammerite-färg på väggarna. :rolleyes:

Vi har ju samma puts på alla andra väggar i källaren och de är ommålade flera gånger utan att något hemskt hänt...varför skulle det vara annorlunda i garaget? Ytterväggar under jord förstår jag att de är speciella och där tänker jag ju ha silikatfärg.
 
Självklart är väggarna som inte har jord utanför kanske säkra med vanlig väggfärg men själv skulle jag inte chansa. Om att slipa ner färgen som sitter nu, du visar en bild på ett fönster med rejäla fuktskador under. Är detta allt släpp som finns i källaren? Personligen tror jag att anledningen till att det ser ut så under ditt fönster är att färgen som sitter på väggen är tät vilket resulterar i att den bubblar och fukten stannar i väggen. Eller är det silikatfärg från start ? Sedan angående putsen så behöver det inte vara samma sorts puts dock ska varje lager man lägger på vara svagare än lagret innanför!
 
Jag tyvärr ingen aning om vad det är för färg som sitter på väggarna nu, huset är från 60-talet och det var inte jag som byggde det. Det framgår heller inte av ritningarna vilken färg som användes däremot är jag helt säker på att det är originalfärgen.

Jag har ingen aning om när de skador som finns uppkom men troligen är det länge sedan och säkerligen innan dräneringen gjordes. Jag ser inte att färgen bubblat utan det är putsen som blivit porös och släppt och därmed tagit med sig färgen. Det finns liknande släpp på ett par ställen till i källaren men inte i närheten av lika omfattande.

För att veta vilken typ av puts som är svagare behöver jag ju veta vad som sitter där nu...:confused:
 
M
Tja, det finns väl en liten risk att du har gammal hydrauliskt kalkbruk i väggarna, om du då lagar och putsar med C-bruk utan att eftervattna så blir skillnaden i hårdhet inte så himla stor, men visst helt rätt och riktigt är ju att ta reda på exakt vad det är och använda samma.

Knacka bort en flis bruk stor som en tumme utan färg på och en flaga färg med yta stor som tummen den med, lägg i var sin zip-bag och skicka till finja eller weber för analys. Kanske kan du ringa någon av dessa brukstillverkares kundtjänst och bli guidad till hur du klurar ut vilken sorts bruk du har om du inte vill skicka och vänta.

Sedan när du vet exakt vad du har kan man göra en mer detaljerad bedömning av lämplig åtgärd.
 
MaxPax skrev:
Tja, det finns väl en liten risk att du har gammal hydrauliskt kalkbruk i väggarna, om du då lagar och putsar med C-bruk utan att eftervattna så blir skillnaden i hårdhet inte så himla stor, men visst helt rätt och riktigt är ju att ta reda på exakt vad det är och använda samma.

Knacka bort en flis bruk stor som en tumme utan färg på och en flaga färg med yta stor som tummen den med, lägg i var sin zip-bag och skicka till finja eller weber för analys. Kanske kan du ringa någon av dessa brukstillverkares kundtjänst och bli guidad till hur du klurar ut vilken sorts bruk du har om du inte vill skicka och vänta.

Sedan när du vet exakt vad du har kan man göra en mer detaljerad bedömning av lämplig åtgärd.
Finja !!! Mycket hjälpsamma aldrig några idiotförklaringar utan de svarar mycket bra även när jag som privatperson ringer. Annars ta c bruk det värsta som kan hända är ju att det släpper och då får du göra om det. Jag har framfört min åsikt i färg frågan men det är upp till dig hur du vill göra det funkar säkert vilket som, kanske;)
 
M
Kromo skrev:
Finja !!! Mycket hjälpsamma aldrig några idiotförklaringar utan de svarar mycket bra även när jag som privatperson ringer.
Detta är min upplevelse av finjas kundservice också. Mycket brett kunnande!
 
Kan redan instämma ang. Finja. Mailade både Weber och Finja men har bara fått svar av Finja än så länge. Jag fick en mycket informativ pdf och en gissning på att jag har cementbaserad puts men inte riktigt svar på vad jag ska använda för produkt för mitt projekt. Mitt svar på svaret kom antagligen för sent på fredagen för att hinna få ett svar så vi får se vad som händer nästa vecka.
 
Tyvärr mynnade kontakten med Finja ut i ingenting så jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska få ordning på garagets väggar. Svaret från Finja var som sagt först att eftersom huset är byggt efter 1950 så är det oftast cementbaserat bruk. När jag frågade hur jag kunde bekräfta att detta stämde, och bifogade de bilder jag visat ovan, blev svaret att om det är ren kalkputs så har den oftast en vitaktig kulör...:screwy: Med andra ord fullständigt intetsägande svar.

Jag tycker att det är märkvärdigt att det ska vara så svårt att få klara besked om detta. Det måste finnas 10-tusentals hus som är konstruerade på samma sätt, det är inget specialhus som någon hemmasnickrare byggt utan ett standardhus från slutet på 60-talet. Jag vill inte chansa eftersom när jag väl fått väggarna hållösa ska sätta upp väldigt mycket hyllor och andra grejer. Om det senare visar sig att jag använt fel puts kommer det bli ohyggligt mycket extrajobb i onödan.
 
M
MaxPax skrev:
Knacka bort en flis bruk stor som en tumme...
MaxPax skrev:
...lägg i zip-bag och skicka till finja eller weber för analys.
Om du behöver slå ihjäl den sista promillen chans som finns att det inte är cementbaserat bruk så är detta nog det enda...
 
Ja, jag är lite förvånad att gubben på Finja inte förslog det...

Vad är det som gör att det bara är en promilles chans att det inte är cementbaserat? Det är ju lite det jag fikar efter här...hur avgör man detta? Är det för att cementbaserat är vanligast, struktur/konsistens, färg? Det känns lite overkill att be ett lab göra en analys. Ska det verkligen behövas, murare måste ju kunna avgöra på plats vad de ska jobba med när de blir anlitade för ett jobb.
 
M
Hus byggt på slutet av 60-talet är det som får mig att säga att det bara är en promilles chans, om det inte är någon speciell situation som lett till att kalkbruk använts men som du säger så är det ett standardhus. Den sista promillen riktar jag till exempelvis att murarna hade ett annat projekt där kalkbruk blev över och bestämde sig för att slabba på det istället för kc-bruket som var standard då.

Det finns tillfällen då man med 100 % säkerhet kan säga att det är det ena eller det andra. När man är på plats som sagt. Utifrån bilder på ett forum vågar jag inte säga 100% säkert något för det kan jag inte avgöra till 100% och inte ens guida någon annan att avgöra av flera skäl. Du säger att du vill radera alla tvivel om vad det kan vara, och vill du inte ringa en murarfirma som kommer och gör en bedömning på plats eller skicka in en flis på analys så kommer du inte nå det resultat du efterfrågar.

Själv hade jag inte varit speciellt rädd för att glad i hågen köra på med C-bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.