Hej
Har ett stort problem jag tänkte fråga om hjälp om.
Mellan min bänkskiva och tegelvägg i köket behöver jag lägga en silikonsträng.
Glappet är rätt stort på ca 10 mm och jag tycker inte det blir snyggt att fläska på med silikon.
Snyggare är då att lägga silikonet så att det kommer helt i liv med bänkskivan. För att uttrycka mig klart så vill jag att överkanten på silikonet ska vara helt plant.
Har gjort en enkel bild.
Bild1: Hur det brukar vara, skidbacke
Bild2: Helt plan topp.
Fråga: Hur åstadkommer man detta?
/MVH Jonte
Har ett stort problem jag tänkte fråga om hjälp om.
Mellan min bänkskiva och tegelvägg i köket behöver jag lägga en silikonsträng.
Glappet är rätt stort på ca 10 mm och jag tycker inte det blir snyggt att fläska på med silikon.
Snyggare är då att lägga silikonet så att det kommer helt i liv med bänkskivan. För att uttrycka mig klart så vill jag att överkanten på silikonet ska vara helt plant.
Har gjort en enkel bild.
Bild1: Hur det brukar vara, skidbacke
Bild2: Helt plan topp.
Fråga: Hur åstadkommer man detta?
/MVH Jonte
Hej och tack för ditt svar
Tegelväggen är rå och bänkskivan är av granit.
Tanken är att jag ska sätta en transparent glasskiva framför tegelväggen, så att en list är tyvärr uteslutet.
Tar tacksamt emot förslag hur man kan lägga någon typ av fog rakt, plant och snyggt.
/mvh
Tegelväggen är rå och bänkskivan är av granit.
Tanken är att jag ska sätta en transparent glasskiva framför tegelväggen, så att en list är tyvärr uteslutet.
Tar tacksamt emot förslag hur man kan lägga någon typ av fog rakt, plant och snyggt.
/mvh
Tejp på skivan, tejp på väggen och en gummispackelspade som du drar med. Kanske måste du skära/klippa ut en remsa av gummit, då din vägg säkert är ojämn (då kan gummibiten inte vara så hög).
Ser dock ett problem med att få silikonet att stanna kvar i en glipa på 10mm. Kanske lägga en remsa typ liggunderlagsliknande material att bottna med i glipan?
Ser dock ett problem med att få silikonet att stanna kvar i en glipa på 10mm. Kanske lägga en remsa typ liggunderlagsliknande material att bottna med i glipan?
Redigerat:
Sätt glasskivan först och foga mot den istället för mot tegelväggen, blir mindre utrymme och mycket lättare att foga snyggt mot en plan yta än mot en tegelstensvägg.
Kanske missförstod jag dig?
Kanske missförstod jag dig?
I så fall missförstod jag också?vectrex skrev:
Hade gjort likadant som Vectrex, absolut inte försöka täcka så stort glapp med silikon
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Glöm det. Lägg en cementbaserad fog, montera glaset och lägg sedan en snygg fpg mot glasets underkant. Tyvärr blir alla dessa fogar fula efter ett tag., t ex med små svarta mögelpricker el smuts. En snygg kakellist kanske? Det finns 1/4-runda som nog kan monteras mot glasskivan. Kanske finns det ofärgade?
Redigerat:
Klicka här för att svara