Jag behöver reducera diameter på en rundstång från 45 till 40 mm (felköp). Vad är bäst metod förutom slipa? Vid en tidigare övning la jag stången i kap/gersågen där jag ställde klingan så att den tog bara någon millimeter, och roterade sedan stången så att klingan åt av det som krvädes.
Nu är dock stången lite bågad och tung så att resultatet blir dålig.
Nån idé?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag behöver reducera diameter på en rundstång från 45 till 40 mm (felköp). Vad är bäst metod förutom slipa? Vid en tidigare övning la jag stången i kap/gersågen där jag ställde klingan så att den tog bara någon millimeter, och roterade sedan stången så att klingan åt av det som krvädes.
Nu är dock stången lite bågad och tung så att resultatet blir dålig.
Nån idé?
Sök på dovel making jig, finns flera alternativ. Jag brukar borra ett hål av rätt diameter precis i kanten av en bit trä, sen tvinga fast ett stämjärn eller hyveljärn där hålet tangerar kanten. Sen sätter man ämnet i skruvdragaren, lämpligtvis med hjälp av en sexkantshylsa, och sen använder man den typ som pennvässare. Man måste naturligtvis vässa andra ändan först så att den går in i hålet. Har aldrig prövat med så grovt som 40mm men i teorin borde det väl funka.
 
I ivp skrev:
Sök på dovel making jig, finns flera alternativ. Jag brukar borra ett hål av rätt diameter precis i kanten av en bit trä, sen tvinga fast ett stämjärn eller hyveljärn där hålet tangerar kanten. Sen sätter man ämnet i skruvdragaren, lämpligtvis med hjälp av en sexkantshylsa, och sen använder man den typ som pennvässare. Man måste naturligtvis vässa andra ändan först så att den går in i hålet. Har aldrig prövat med så grovt som 40mm men i teorin borde det väl funka.
Tack. Men fattar tyvärr ingenting.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack. Men fattar tyvärr ingenting.
 
Sticksågsblad brukar vara populärt att använda.

 
Problemet är att mitt ämne är 2 m lång och 45 mm i diameter.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Problemet är att mitt ämne är 2 m lång och 45 mm i diameter.
Absolut enklast är så klart att åka och köpa en ny stav med rätt dimension. Det kommer man knappast ifrån.
 
C cpalm skrev:
Absolut enklast är så klart att åka och köpa en ny stav med rätt dimension. Det kommer man knappast ifrån.
Bra idé. Inköpsstället är 50 mil bort. Jag ska bygga en fräs-jigg.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Inköpsstället är 50 mil bort.
Om du håller till i Blekinge kan vi nog hitta ett närmare inköpsställe 😀
 
Lite så.. 🤣
 
Finns det ingen i närheten som har en svarv?
 
Som sagt, ämnet är 2 m lång och ska bli en ledstång. Dessutom lätt bananformad så svarva blir svårt.
Köpa nytt är ju ett alternativ men ganska dyrt. Totalt handlar det om 4 m ädelträ.
Jag hade beställt 40 mm Jatuba och fick 45 mm ek. Paketet låg oöppnat i förrådet i 10 månader pga projektförsening, därför är det lönnlöst att reklamera. Frakten är inte riktigt billig heller.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T
Om det är bananformat så är väl hyvel det bästa sättet, då kan du ju även räta ut bananformen.

Gör några block med ett V-format urtag och märk upp ändarna med kryss eller åtta tårtbitar och köra en sektion i taget till åttkantig och rak, sen tar du ner den till 16 kanter/sidor och sen till 32 för att till slut ta en slipkloss och runda av.

Med en lite längre hyvel så blir det rakt nog, skulle nog gå med en #5 men hellre en #7 (rubank).
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Köpa nytt är ju ett alternativ men ganska dyrt.
Ja, missförstå mig rätt, jag hade troligen tänkt i samma banor som dig.
När det nu blev ek istället för det du beställt är det ju dock plötsligt varken särskilt svårt att få tag på eller jättedyrt. Men allt hänger så klart på hur man värderar sin tid.
 
Ta stången som den är och anpassa infästningarna i stället?
 
  • Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.