Har haft den här liggande ett par år men inte använt särskilt mycket. Nu har jag plockat fram den och kör rätt hårt för att få bort färg och rost från ett stålräcke innan målning.

Hur kan jag olja verktyget? Jag har ingen olja i slangarna efter kompressorn.

Har för övrigt en mutterknack som använts en hel del. Borde den också oljas?

• Pneumatiskt verktyg med nålhammare används för att ta bort färg och rost från ett stålräcke inför målning, hand håller i verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pneumatisk nålhacka med röd och svart design, blå luftslang ansluten, använd för att avlägsna färg och rost från stålräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par droppar olja i slanganslutningen på verktyget med jämna mellanrum.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Några få droppar med Luftverktygsolja någon gång ibland, byter man tex bara däck med mutterdragaren två gånger om året så behöver man inte göra det varje gång.
Viktigt med rätt olja för häller man i för mycket eller fel olja så samlas det smuts i lamellerna/lager och maskinen går sönder.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Och det är just lufttrycksolja som behövs? Inte motorolja, kompressorolja,wd40 eller annat jag har hemma? 😊

T
undvik oljor med inblandat lösningsmedel som tex wd40 då de lätt ger motsatt effekt, annars funkar nog vilken motorolja som helst (det är i vart fall det jag använt, men helt rätt är det säkert inte),

• Haha
  • Gilla
Byggaskevt och 1 till
  • Laddar…
Annars går det väl att sätta dit en dimsmörjare så får verktyget en kontinuerlig smörjning med en liten dos olja.

T trycklös skrev:
undvik oljor med inblandat lösningsmedel som tex wd40 då de lätt ger motsatt effekt, annars funkar nog vilken motorolja som helst (det är i vart fall det jag använt, men helt rätt är det säkert inte),
Jag har också rå linolja hemma. Det är ju guds gåva till mänskligheten enligt de frälsta så den gör säkert susen även här 😁

Y YuGi skrev:
Jag har också rå linolja hemma. Det är ju guds gåva till mänskligheten enligt de frälsta så den gör säkert susen även här 😁
Prova vet jag, det var vad min klasskamrat körde med som växellådsolja i sin moped.
Gick sådär 😥.

• Gilla
  • Haha
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Använd tryckluftsolja, möjligen paraffinolja. Måste vara en mycket lättflytande olja för att funka.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Annars går det väl att sätta dit en dimsmörjare så får verktyget en kontinuerlig smörjning med en liten dos olja.
Ser nu att det finns små sådana man fäster direkt på verktyget 👍🏻. Trodde bara det var ”burk på väggen” och det är ju inte alltid jag vill ha smörj, t ex då jag använder pistolhandtaget för att blåsa rent grejer. Ganska billiga också

Till min dyckertpicka hemma följde det med en liten behållare med vad som ser ut som symaskinsolja, så det borde väl funka. I instruktionsboken (ja, jag läser sådana) ska man lägga några droppar i slanganslutningen ungefär vart 100e dyckert!

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det skulle nog sluta med katastrof för verktyget eftersom linolja oxiderar och blir som lack.

Det brukar gå att köpa luftverktygsolja i små förpackningar. Den är väldigt tunn, som symaskinsolja. Just symaskinsolja skulle kanske kunna fungera.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Dimsmörjare tenderar ofta att pytsa ut för mycket olja, hade mycket problem med det när jag jobbade som säljare i branschen.
Sen så kostar inte rätt olja så mycket och ser till att vårda maskinerna man lägger pengar på lång tid framöver.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en liten flaska vapenolja. Jag resonerar som så att vapen är precisionsinstrument som ofta har hög temperatur.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag köpte en liten flaska vapenolja. Jag resonerar som så att vapen är precisionsinstrument som ofta har hög temperatur.
Blir också svart kladdigt och stenhårt efter några år. Varför köper du inte bara lite olja som passar ?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.