Byggahus.se
Jag ska bygga ett garage närmast den enskilda väg som leder till vårt hus och har lämnat in ansökan om startbesked enligt Attefallsreglerna.
Handläggaren på kommunen påstår att det inte får placeras närmare tomgräns än 4,5m då det gränsar mot vägområde som då skulle vara "allmän mark".
Att närmaste granne västerut fick grannmedgivande och placerade garaget en meter från tomtgräns kommenterade min handläggare med frasen "sådana misstag får vi inte göra!"
Nåväl, istället för att själv plöja PBL så tänkte jag att någon här gasnak snabbt kunde länka till de paragrafer handläggare stöttar sig på.
 
Det stämmer att det ska vara minst 4,5m till allmän mark för attefallshus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Nåväl, istället för att själv plöja PBL så tänkte jag att någon här gasnak snabbt kunde länka till de paragrafer handläggare stöttar sig på.
Ja det stämmer, minst 4,5 m från väg/gata.

Det finns ingen sådan reglering som du direkt kan läsa i PBL utan det är praxis som har uppstått i domstol, MÖD. I korthet så beror det på att alla användare av vägen, hela allmänheten är din granne och du kan i praktiken aldrig säkra grannemedgivande från alla de miljarder med människor. Därmed så blir det inga friggebodar eller attefallsåtgärder inom 4,5 m från vägen eller allmän plats.

Här är domstolsfallet som förklarar varför:

https://lagen.nu/dom/mod/2013:18
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Enligt detaljplanen kan högst en granne bli påverkad, den grannen som fått sitt attefallsgarage beviljat 1m från tomtgräns mot samma vägstump.
Inga problem för mig att flytta garaget en meter längre från vägen, men det blir inte optimal placering.
Får väl svartbygga en carport i framtiden så man får något annat att oroa sig för.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Får väl svartbygga en carport i framtiden så man får något annat att oroa sig för.
Om 10 år 'preskriberas' svartbygget så det är väl bättre att uppföra carporten redan nu om du är oroligt lagd och bryr dig om vad byråkraterna tycker om dina byggen
 
Är det en enskild väg kan ju vägföreningen godkänna.
 
Om de får stöd så kan de definitivt inte det. Hur det är annars är jag inte säker på.
 
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Är det en enskild väg kan ju vägföreningen godkänna.
Nej, föreningen kan inte ge grannemedgivande för friggebodar och attefallsåtgärder eftersom den inte representerar hela allmänheten. Vägföreningen förvaltar bara vägen men där slutar ansvaret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om de får stöd så kan de definitivt inte det. Hur det är annars är jag inte säker på.
Jaha, min vägförening med stadsbidrag har gett t.ex. ledningrätt, skiljer det sig åt?
 
Ja, ledningsrätt och attefallsbyggnader är olika saker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är det en enskild väg kan ju vägföreningen godkänna.
Jo det är enskild väg, men i det 80-åriga detaljplanen står det allmän :surprised:. Det har inte bildats någon vägförening ännu och markägaren låter oss använda vägen utan servitut fast vi står för snöröjningen.
 
F fribygg skrev:
Om 10 år 'preskriberas' svartbygget så det är väl bättre att uppföra carporten redan nu om du är oroligt lagd och bryr dig om vad byråkraterna tycker om dina byggen
Byråkraterna i centralorten lär inte titta åt det här hörnet av kommunen förrän om c:a trettio år när det har poppat upp i översiktsplanen.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Byråkraterna i centralorten lär inte titta åt det här hörnet av kommunen förrän om c:a trettio år när det har poppat upp i översiktsplanen.
Bygg nu!
 
Claes Sörmland
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jo det är enskild väg, men i det 80-åriga detaljplanen står det allmän :surprised:. Det har inte bildats någon vägförening ännu och markägaren låter oss använda vägen utan servitut fast vi står för snöröjningen.
Då är det en allmän plats under enskilt huvudmannaskap. Det var standardlösningen för områden som planerades med byggnadsplaner förr. Jag bor i ett område med samma lösning.
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Jaha, min vägförening med stadsbidrag har gett t.ex. ledningrätt, skiljer det sig åt?
Om en vägförening förvaltar en s. k. marksamfällighet så företräder de markägarna (alla medlemmarna) och så kan de företräda dessa mot lantmäteriet i ärenden om ledningsrätt. Men det vanliga fallet är att vägföreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning som ligger på någon annans mark. Och då kan vägföreningen naturligtvis inte ta rollen som markägare, den äger ju ingen mark. Den ska ägna sig åt att förvalta vägen, alltså vanligen att underhålla och vinterhålla den. All annan verksamhet är de enligt lag förbjuden att ägna sig åt.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.