Jag ska måla om mitt element och har inhandlat grundfärg och elementärt. Elementet är målat med en slags våtfärg som används i våtutrymmen och nu undrar jag hur ska jag göra innan målning? Behöver jag ta bort all den gamla färgen för att elementfärgen ska fästa, och hur gör man det isåfall?
När jag gjorde iordning några av våra radiatorer så använde jag roterande stålborste, till några andra så sandblästrade jag. När de sedan var rena så rostskyddsmålade jag dom med rostskyddsfärg på sprayburk.
Det måste vara någon icke vattenbaserad färg närmast stålplåten.
Radiatorfärg är oftast vattenbaserad.
Lösningsmedelsbsserad färg "löser upp" radiatorfärg så att färgen "kryllar sig".
Några slutmålade jag med pensel, numera sprutmålar jag radiatorfärgen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-5315864
Lösningsmedelsbsserad färg "löser upp" radiatorfärg så att färgen "kryllar sig".
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-5315864
Ok, tack för svar! Då förstår jag att den gamla färgen måste bort. Usch- det blir till att slita hårt med någon slags skrapa och sandpapper eftersom jag inte har något annat verktyg. Såvida det inte finns något medel som löser upp den gamla plastfärgen?Demmpa skrev:
När jag gjorde iordning några av våra radiatorer så använde jag roterande stålborste, till några andra så sandblästrade jag. När de sedan var rena så rostskyddsmålade jag dom med rostskyddsfärg på sprayburk.
[länk]
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Jag har också tvättat, slipat och målat ett lager elementfärg med gott resultat.
Vad är det för element? Vattenburen? Elradiatorer?
Vad är det för element? Vattenburen? Elradiatorer?
Det fungerade utmärkt för mig att måla över - efter lite slipning och putsning på de värst nötta ställena. Originalelement från 20-talet, fint ommålade 20 år innan jag fräschade upp dem. Men färgen var inte bortnött till järnet.
Jag har kämpat som en blå med skrapa och sandpapper för att ta bort den turkosa gamla färgen och tänker att det borde räcka nu. Visar på bild hur det ser ut nu.Bo arnold skrev:
Bo arnold skrev:
Sitter gamla färgen bra behöver du bara tvätta o slipa med sandpapper o måla direkt utan grundfärg har du ren metall får du stryka rostskyddsfärg på de fläckarna före
👍yonna skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg