Denna 33 mm mutter håller en sågklinga i en äldre bordssåg. IMG_5751.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med att spraya 556, men jag klarar inte att öht rubba den. Är den vänster- eller högergängad? Är hålet i mitten någon sorts låsning? Eller behöver jag en längre hävarm?

• Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
S Sigsa skrev:
Denna 33 mm mutter håller en sågklinga i en äldre bordssåg.[bild]
Jag började med att spraya 556, men jag klarar inte att öht rubba den. Är den vänster- eller högergängad? Är hålet i mitten någon sorts låsning? Eller behöver jag en längre hävarm?
På med en ring nyckel eller fast nyckel i rätt dimension och stå till på den med en hammare

• Gilla
Magnetic och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Höger- eller vänstergängad? Jag har läst mig till att axeln kan vara vänstergängad pga sågklingans rotationstiktning.

• Gilla
Hans Johanson och 1 till
  • Laddar…
Jag antar det beror på såg, men min var i alla fall vänstergängad insåg jag efter att ha försökt lossa den åt "fel" hål först.

• Gilla
Sigsa
  • Laddar…
Tycker mig se antydan till gäng på bilden. Säkert att det inte går att se riktning på gängan?

• Gilla
Sigsa
  • Laddar…
Vänstergäng, taggarna på skivan säger det, om den inte är felmonterad. Knacka hårt på mutterns alla sidor med en hammare. Kan finnas någon form hål i skivan som det går att sätta ett stopp i. Annars en träbit som fästes med en tving hårt mot taggarna.
Det har gått varmt där, blåanlöpning på skivan ( tuff matning ) och då kan muttern dragit fast rätt hårt.

• Gilla
Åke Svensson1 och 3 till
  • Laddar…
Prova med mutterknack,

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Sigsa skrev:
Mutterknack lossar den direkt

• Gilla
Sigsa
  • Laddar…
Det ser ut att finnas plats för en insexnyckel i mitten av axeln. Som mothåll.

• Gilla
Sigsa och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vänstergäng, taggarna på skivan säger det, om den inte är felmonterad. Knacka hårt på mutterns alla sidor med en hammare. Kan finnas någon form hål i skivan som det går att sätta ett stopp i. Annars en träbit som fästes med en tving hårt mot taggarna.
Det har gått varmt där, blåanlöpning på skivan ( tuff matning ) och då kan muttern dragit fast rätt hårt.
Alldeles rätt den är vänster gängad

• Gilla
Hans Johanson och 2 till
  • Laddar…
Lås klingan med ngt långsmalt som håller mot en tand och slå ett slag på nyckeln som passar muttern. Oftast svårt att bara försöka dra med handkraft.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Lås klingan med ngt långsmalt som håller mot en tand och slå ett slag på nyckeln som passar muttern. Oftast svårt att bara försöka dra med handkraft.
Jag fattar inte om jag svarar alla eller bara Ställmästaren…
Muttern är loss! Den är mycket riktigt vänstergängad. Det funkade att slå på den med en hammare och ta i ordentligt åt rätt håll😉Tack för finfina tips!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vänster eller högergängad ? På slip och sågklingor.
Man lossar ALLTID åt det hållet klingan roterar!
Omvänt mutter spänner sig själv vid användning.

Det finns ett problem! Vid kraftig motorbroms kan slipskivor lossa själv särskilt om man inte använt nycklar för fastspänning.

• Gilla
Sigsa
  • Laddar…
Felpost

S Sigsa skrev:
Tror det är vänster gäng, annars kommer den öppnas när du startar sågen
Hålet är ingen låsning

• Gilla
Ställmästarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.