Denna 33 mm mutter håller en sågklinga i en äldre bordssåg.
Jag började med att spraya 556, men jag klarar inte att öht rubba den. Är den vänster- eller högergängad? Är hålet i mitten någon sorts låsning? Eller behöver jag en längre hävarm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började med att spraya 556, men jag klarar inte att öht rubba den. Är den vänster- eller högergängad? Är hålet i mitten någon sorts låsning? Eller behöver jag en längre hävarm?
På med en ring nyckel eller fast nyckel i rätt dimension och stå till på den med en hammareS Sigsa skrev:
Vänstergäng, taggarna på skivan säger det, om den inte är felmonterad. Knacka hårt på mutterns alla sidor med en hammare. Kan finnas någon form hål i skivan som det går att sätta ett stopp i. Annars en träbit som fästes med en tving hårt mot taggarna.
Det har gått varmt där, blåanlöpning på skivan ( tuff matning ) och då kan muttern dragit fast rätt hårt.
Det har gått varmt där, blåanlöpning på skivan ( tuff matning ) och då kan muttern dragit fast rätt hårt.
Prova med mutterknack,
Alldeles rätt den är vänster gängadJ jonaserik skrev:Vänstergäng, taggarna på skivan säger det, om den inte är felmonterad. Knacka hårt på mutterns alla sidor med en hammare. Kan finnas någon form hål i skivan som det går att sätta ett stopp i. Annars en träbit som fästes med en tving hårt mot taggarna.
Lås klingan med ngt långsmalt som håller mot en tand och slå ett slag på nyckeln som passar muttern. Oftast svårt att bara försöka dra med handkraft.
Jag fattar inte om jag svarar alla eller bara Ställmästaren…S Ställmästarn skrev:
Muttern är loss! Den är mycket riktigt vänstergängad. Det funkade att slå på den med en hammare och ta i ordentligt åt rätt håll😉Tack för finfina tips!
Vänster eller högergängad ? På slip och sågklingor.
Man lossar ALLTID åt det hållet klingan roterar!
Omvänt mutter spänner sig själv vid användning.
Det finns ett problem! Vid kraftig motorbroms kan slipskivor lossa själv särskilt om man inte använt nycklar för fastspänning.
Man lossar ALLTID åt det hållet klingan roterar!
Omvänt mutter spänner sig själv vid användning.
Det finns ett problem! Vid kraftig motorbroms kan slipskivor lossa själv särskilt om man inte använt nycklar för fastspänning.
Tror det är vänster gäng, annars kommer den öppnas när du startar sågenS Sigsa skrev:
Hålet är ingen låsning