Byggahus.se
I bland går det att öppna fullt och ha en metallnyckel eller att knacka på metallen på den, så hoppar käglan utåt. Annars ta bort alla deler på utsidan och bort med stången som går in. Men du måste stänga av på röret till vinkelkopplingen på insidan, det är där som käglan sitter. Kanske dela allt där med. man får inte dra till för hårt att stänga, bara så det slutar rinna.
 
  • Gilla
To66e och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I bland går det att öppna fullt och ha en metallnyckel eller att knacka på metallen på den, så hoppar käglan utåt. Annars ta bort alla deler på utsidan och bort med stången som går in. Men du måste stänga av på röret till vinkelkopplingen på insidan, det är där som käglan sitter. Kanske dela allt där med. man får inte dra till för hårt att stänga, bara så det slutar rinna.
Jag provade öppna fullt men inget hände. Vad menar du med metallnyckel? Kanske får testa att skruva isär allt som du säger.

Tack för tips!
 
J jonaserik skrev:
I bland går det att öppna fullt och ha en metallnyckel eller att knacka på metallen på den, så hoppar käglan utåt. Annars ta bort alla deler på utsidan och bort med stången som går in. Men du måste stänga av på röret till vinkelkopplingen på insidan, det är där som käglan sitter. Kanske dela allt där med. man får inte dra till för hårt att stänga, bara så det slutar rinna.
Såhär ser det ut iaf. Hände ingenting när jag skruvade helt helt. Kanske får skruva isär på insidan. Befriper mig inte riktigt på hur jag ska dra ut stången från utsidan :) Närbild på ett låscylinder som sitter fastmonterat på en dörr, skruvar och stång synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Knacka med hammaren på fyrkanten så släpper det nog, jag får göra det, inte haft ork att skruva isär det hela ännu

EDIT eller på metallen på kranen, det ska ruska om i innerdelen.
 
J jonaserik skrev:
Knacka med hammaren på fyrkanten så släpper det nog, jag får göra det, inte haft ork att skruva isär det hela ännu

EDIT eller på metallen på kranen, det ska ruska om i innerdelen.
Tusen tack för hjälpen. Det funkade :)
 
Du måste skruva ut den lilla insexskruven på toppen på utkastaren sen kan du få ut hela kalaset. Glöm bara inte att stänga vattnet först.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Att slå på "fyrkanten" var nog det sämsta tips jag sett.
Sämsta tipset ??? Det ska inte du säga. TS frågade om hur man fick fart på utkastaren och jag svarade, vad är sämst med det. Det fungerade. Sen att TS kanske måste byta en del eller hela är en annan sak
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Sämsta tipset ??? Det ska inte du säga. TS frågade om hur man fick fart på utkastaren och jag svarade, vad är sämst med det. Det fungerade. Sen att TS kanske måste byta en del eller hela är en annan sak
Hur säkerställer du TS förmåga att "slå"?

Liten PEN-hammare eller större slägga? 🤔
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur säkerställer du TS förmåga att "slå"?

Liten PEN-hammare eller större slägga? 🤔
Klart tar man till ytterligheter som du indikerar så. nu var det knacka och inte slå. TS kan vattna nu och det var det primära
 
Krilleman
Lossa insexskruven och demontera är rätt väg att gå.

Helt enligt instruktionen...
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sämsta tipset ??? Det ska inte du säga. TS frågade om hur man fick fart på utkastaren och jag svarade, vad är sämst med det. Det fungerade. Sen att TS kanske måste byta en del eller hela är en annan sak
Det var bra tips, du löste TS problem!! 👍☺️
 
Krilleman
Ta isär och smörja upp för framtida års drift är visst ett minne blott...

Alla är vi olika.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var bra tips, du löste TS problem!! 👍☺️
Det är en klassiker att käglan kan fastna, det beror på att alla ska mer eller mindre dra till så hårt det går, inte jag som gjort den men ungarna.Lika med tappkranar, bara dra så det inte droppar, då är det tätt. Och då bövs ingen smörja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.