24 544 läst ·
10 svar
25k läst
10 svar
Hur "kexar" man?
Halloj! Jag har sett i många trådar att folk kexar, eller att det rekomenderas att man ska kexa ihop nånting. jag har googlat men absolut inte blivit något klokare. Är det någon som skulle vilja förklara för mig vad kexning är och hur man gör?
MVH totalnybörjaren Emil
MVH totalnybörjaren Emil
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Fräsningen kan med fördel göras med en s.k. kexmaskin eller mer korrekt lamellfräs. Du kan googla på lamellfräs, kexmaskin eller kanske ännu bättre på den engelska benämningen "bisquit jointer" så lär du hitta exempel och videos på YouTube om hur man gör.
Det går bra att fräsa spåren med en vanlig handöverfräs och lämpliga frässtål också förstås.
Det går bra att fräsa spåren med en vanlig handöverfräs och lämpliga frässtål också förstås.
Men då går själva poängen med kexen förlorad. Då är det enklare att plugga med centrumtappar (aka träplugg).jac skrev:
Det som är bra med kexen och lamellfräsen är att det är så lätt att få spåren på exakt rätt ställe. Det går väldigt snabbt att fräsa spåren och skivorna styrs precis rätt i höjdled, men är lite justerbara i sidled när man limmar.
Om man använder en handöverfräs med "kexfräs" som inte är en notfräs, utan en fräs som är en 4 mm tjock skärande bricka förlorar man inget nämvärt med en handöverfräs.andersmc skrev:Men då går själva poängen med kexen förlorad. Då är det enklare att plugga med centrumtappar (aka träplugg).
Det som är bra med kexen och lamellfräsen är att det är så lätt att få spåren på exakt rätt ställe. Det går väldigt snabbt att fräsa spåren och skivorna styrs precis rätt i höjdled, men är lite justerbara i sidled när man limmar.
Fräsningen görs från ovansidan, går snabbt, och ger perfekt passhöjd. Dessutom, man kan göra en lång rad och sätta i ett antal kex, istället för att göra små instick här och där.
--- Mats ---
Lamellos film visar användning av deras maskin. Görs väl i princip på samma sätt med andra maskiner. Det skiljer väl lite på några features.Emil_K skrev:
anm. 0 och 20 är storlekar på kex. Heter förövrigt biscuit jointer på engelska, har väl blivit översatt till kex här.
http://www.youtube.com/watch?v=IecEPB64TgU
Jag har ingen kexmaskin själv, så jag har inte så stor koll.
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
pär h skrev:
men om man vill undvika en "slot" och använda handöverfräs: http://www.leevalley.com/en/shopping/Instructions.aspx?p=40699
(inte helt okomplicerade)
David
Jag har ett set med frässtål från Lamello avsedda för ändamålet. (Fanns på Clas Ohlsson för några år sedan.) Som Mats säger ovan så blir passningen i höjdled perfekt. Sedan behöver man inte köra ett helt spår, bara så mycket att varje kex får plats. Ungefär så brett som kexmaskinen hade fräst.Tar man till lite marginal så behöver man inte pricka 100% rätt i sidled på de bägge bitarna som skall sammanfogas.
Med pluggar så måste man lyckas borra hålen med perfekt passning i både höjd och sidled. Men visst, det finns ju jiggar som löser det också.
Men visst är det fantastiskt mycket smidigare med en kexmaskin än med en handöverfräs. Jag ville bara påpeka att det inte krävs en dedicerad maskin för att klara jobbet, det går med handöverfräsen också.
Nu skall jag i ärlighetens namn också säga att jag inte använt mina kex-stål speciellt mycket eftersom jag senare skaffade en Domino för ändamålet. Men som sagt, det funkar utan större problem.
Med pluggar så måste man lyckas borra hålen med perfekt passning i både höjd och sidled. Men visst, det finns ju jiggar som löser det också.
Men visst är det fantastiskt mycket smidigare med en kexmaskin än med en handöverfräs. Jag ville bara påpeka att det inte krävs en dedicerad maskin för att klara jobbet, det går med handöverfräsen också.
Nu skall jag i ärlighetens namn också säga att jag inte använt mina kex-stål speciellt mycket eftersom jag senare skaffade en Domino för ändamålet. Men som sagt, det funkar utan större problem.
Faktum är att vissa kexningar är svåra eller nära omöjliga att göra med fräs och det gäller främst då man skall foga till ett t-stycke, dvs kexa mitt på en skiva. Visst, det går med pinnfräs men tar tid att rigga samt är läge för förbrukande av felmarginaler. Har både kex och domino och dom kompletterar varandra tycker jag. Både kex och domino kan fräsa båda delarna utan att rigga om vid T montering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
