A
Halloj! Jag har sett i många trådar att folk kexar, eller att det rekomenderas att man ska kexa ihop nånting. jag har googlat men absolut inte blivit något klokare. Är det någon som skulle vilja förklara för mig vad kexning är och hur man gör?

MVH totalnybörjaren Emil

Man använder sådana här i spår man fräser i båda trästyckena man vill skarva
30-8777_8778_87_2010-09-28_124551_911.jpg

S
eller så kör man vanliga träplugg ;-)

Fräsningen kan med fördel göras med en s.k. kexmaskin eller mer korrekt lamellfräs. Du kan googla på lamellfräs, kexmaskin eller kanske ännu bättre på den engelska benämningen "bisquit jointer" så lär du hitta exempel och videos på YouTube om hur man gör.

Det går bra att fräsa spåren med en vanlig handöverfräs och lämpliga frässtål också förstås.

• Gilla
JensZ
  • Laddar…
jac skrev:
Det går bra att fräsa spåren med en vanlig handöverfräs och lämpliga frässtål också förstås.
Men då går själva poängen med kexen förlorad. Då är det enklare att plugga med centrumtappar (aka träplugg).

Det som är bra med kexen och lamellfräsen är att det är så lätt att få spåren på exakt rätt ställe. Det går väldigt snabbt att fräsa spåren och skivorna styrs precis rätt i höjdled, men är lite justerbara i sidled när man limmar.

andersmc skrev:
Men då går själva poängen med kexen förlorad. Då är det enklare att plugga med centrumtappar (aka träplugg).

Det som är bra med kexen och lamellfräsen är att det är så lätt att få spåren på exakt rätt ställe. Det går väldigt snabbt att fräsa spåren och skivorna styrs precis rätt i höjdled, men är lite justerbara i sidled när man limmar.
Om man använder en handöverfräs med "kexfräs" som inte är en notfräs, utan en fräs som är en 4 mm tjock skärande bricka förlorar man inget nämvärt med en handöverfräs.

Fräsningen görs från ovansidan, går snabbt, och ger perfekt passhöjd. Dessutom, man kan göra en lång rad och sätta i ett antal kex, istället för att göra små instick här och där.

--- Mats ---

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Om man lika gärna fräser ett notspår så sätter man väl in en fjäder och inte en massa kex? annars så blir det en svag konstruktion. Då kan man lika gärna limma stumt

Pär

Mikael_L
Emil_K skrev:
Är det någon som skulle vilja förklara för mig vad kexning är och hur man gör?
Lamellos film visar användning av deras maskin. Görs väl i princip på samma sätt med andra maskiner. Det skiljer väl lite på några features.

anm. 0 och 20 är storlekar på kex. Heter förövrigt biscuit jointer på engelska, har väl blivit översatt till kex här.

http://www.youtube.com/watch?v=IecEPB64TgU

Jag har ingen kexmaskin själv, så jag har inte så stor koll.

pär h skrev:
Om man lika gärna fräser ett notspår så sätter man väl in en fjäder och inte en massa kex? annars så blir det en svag konstruktion. Då kan man lika gärna limma stumt

Pär

men om man vill undvika en "slot" och använda handöverfräs: http://www.leevalley.com/en/shopping/Instructions.aspx?p=40699

(inte helt okomplicerade)

David

Jag har ett set med frässtål från Lamello avsedda för ändamålet. (Fanns på Clas Ohlsson för några år sedan.) Som Mats säger ovan så blir passningen i höjdled perfekt. Sedan behöver man inte köra ett helt spår, bara så mycket att varje kex får plats. Ungefär så brett som kexmaskinen hade fräst.Tar man till lite marginal så behöver man inte pricka 100% rätt i sidled på de bägge bitarna som skall sammanfogas.

Med pluggar så måste man lyckas borra hålen med perfekt passning i både höjd och sidled. Men visst, det finns ju jiggar som löser det också.

Men visst är det fantastiskt mycket smidigare med en kexmaskin än med en handöverfräs. Jag ville bara påpeka att det inte krävs en dedicerad maskin för att klara jobbet, det går med handöverfräsen också.

Nu skall jag i ärlighetens namn också säga att jag inte använt mina kex-stål speciellt mycket eftersom jag senare skaffade en Domino för ändamålet. Men som sagt, det funkar utan större problem.

Faktum är att vissa kexningar är svåra eller nära omöjliga att göra med fräs och det gäller främst då man skall foga till ett t-stycke, dvs kexa mitt på en skiva. Visst, det går med pinnfräs men tar tid att rigga samt är läge för förbrukande av felmarginaler. Har både kex och domino och dom kompletterar varandra tycker jag. Både kex och domino kan fräsa båda delarna utan att rigga om vid T montering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.