Byggahus.se
Hej! Vi behöver flytta på denna gula friggebod (se bild) och ersätta den med det bruna skjulet om står några meter bort. Förrådet ska alltså också vändas ca 180 grader så att de två dörröppningarna hamnar åt samma håll som det bruna skjulets. Det bruna skjulet ska rivas. Detta för att vi ska bygga en bastu som också kommer räknas som friggebod och hålla oss under 15 kvm, och bastuns placering kommer att behöva vara ungefär där cykeln står nu.

Som man kanske ser på bilden så står friggeboden på plintar, och den är 3 m x 2,10 m.

Vi tänker att det finns två alternativ;
1. Det "lättaste" är nog att man flyttar den med kran, men kruxet är att vägen som går närmast eventuellt inte tål tyngre lastbil (det är heller inte vår väg så vi behöver be om tillåtelse), och att det kommer att vara alldeles för många träd i vägen för att kranbilen ska kunna flytta den i ett svep. Detta gör det kanske för komplicerat?

2. Att flytta den för hand, med hjälp av bjälkar och rullar under. Kruxet här är att marken är ganska ojämn så det blir nog inte så lätt att rulla den, och byggnaden är nog för tung för att man ska kunna bära upp den (trots att man tar av takpannor?).

Är det någon som har gjort en liknande flytt av friggebod under mindre enkla förhållanden? Tips önskas!
 
  • Gult friggebod står framför ett brunt skjul i en skogsmiljö med ojämn terräng och spridda föremål inklusive en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Du skriver att byggnaden är för tung , även om takpannorna plockas bort .
Ser 2 vägar att gå , kranbil eller ett gäng starka gubbar .
Om det skall flyttas manuellt så föreslår jag att du monterar / fäster 145 x 45 reglar .
Så långt ned det är möjligt på de 2 långsidorna , utstick på ca 1 m .
Hyr in flyttgubbar med flyttselar .
Om det fortfarande är för tungt , montera 2 till reglar på kortsidorna , flytta med 8 gubbar .

Ett tips är ju att demontera så mycket det är möjligt , takpannor - fönster - dörr - takavvattning osv .
 
wildeside
Lite balkar och en grävmaskin så är problemet löst
 
  • Gilla
Knut57
  • Laddar…
Tomture61
wildeside wildeside skrev:
Lite balkar och en grävmaskin så är problemet löst
Det är kostsamt att förflytta en grävmaskin , men bra ide annars .
 
Det är enkelt att bygga en enkel släde av två stockar ur skogen sammanhållna av tvärträn och strävor. Man lyfter upp byggnaden och ställer ner den på släden och drar iväg med det hela på släp efter en traktor. Bäst går det på frusen mark med litet snö. Vänta tills nästa vinter om det går.

Jag har varit inblandad i två sådana flyttar som båda gick bra.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Lastmaskin med långgafflar
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jämna ut marken med snö. Ställ stugan på träreglar gärna med nått halt plastmaterial under. Jag har ofta använt 200 liters plasttunnor som jag sågat isär.
Dra med spännband runt träd i lämplig riktning. Kanske med nått enklare spakblock också. Ett enkelt trick är att ta i spännbandet på halva sträckan och dra vinkelrätt mot dragriktningen. En 100kilos gubbe får ungefär 1000kg dragkraft i linan så man blir stark. Var beredd på att stugan glider så lätt att ni måste hålla emot i andra riktningen och bromsa också.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
wildeside
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är kostsamt att förflytta en grävmaskin , men bra ide annars .
Det va inte kostnaden TS fråga om..
 
wildeside wildeside skrev:
Det va inte kostnaden TS fråga om..
Om kostnaden är helt oväsentlig behöver nog inte vi sitta här och kläcka ideer. Då räcker det väl att säga "lös uppgiften!" till random enrepenör.
 
wildeside
B Bjober skrev:
Om kostnaden är helt oväsentlig behöver nog inte vi sitta här och kläcka ideer. Då räcker det väl att säga "lös uppgiften!" till random enrepenör.
Engagera dej i att svara TS så slipper jag få notiser om dina korkade inlägg där du citerar mej.
Läs TS frågeställning en gång till

Hur kan vi flytta denna friggebod/förråd​

På den frågan skulle man kunnat svara
"Med helikopter" så skulle det vara ett svar med förslag på TS frågeställning. Om sen TS undrar över kostnaden så är det fritt fram att fråga om det.
 
A alicia93 skrev:
Hej! Vi behöver flytta på denna gula friggebod (se bild) och ersätta den med det bruna skjulet om står några meter bort. Förrådet ska alltså också vändas ca 180 grader så att de två dörröppningarna hamnar åt samma håll som det bruna skjulets.
Du vill ersätta det bruna skjulet med det gula förrådet?

1) Riv skjulet.
2) Bygg plintar som passar Förrådet
3) Förbered förrådet för flytt: av med takpannor - töm/lätta huset max. Säg kryss-stag på alla väggar (utsidan)
4) Bygg 2-"spårs" glidbana (ser ju ut att vara nedför..) bygg med kraftiga stolpar/balkar en glidbana som sträcker sig helt mellan de nya plintarna samt fram till Förrådet.
5) Lyft Förrådet mha av 4 st domkrafter (Bauhaus 2t 30cm 400/st?)
6) Bygg klart glidbanan så att den sträcker sig under Förrådet.
7) Sänk ner Förråd på banan - säkra med spännband i alla fyra riktningar - här behövs styrning (vä/hö), drag och broms.
8) Kör ner Förrådet till sin nya plats.
9) Vrid huset 180 grader...

Hur fn gör man det? ;-D

Måste nog kanske hänga och snurras? Lyft ställning....?

Har faktiskt ett eget sådant projekt i tankarna men mitt skall uppför....

//
 
wildeside
J jonte0 skrev:
Du vill ersätta det bruna skjulet med det gula förrådet?

1) Riv skjulet.
2) Bygg plintar som passar Förrådet
3) Förbered förrådet för flytt: av med takpannor - töm/lätta huset max. Säg kryss-stag på alla väggar (utsidan)
4) Bygg 2-"spårs" glidbana (ser ju ut att vara nedför..) bygg med kraftiga stolpar/balkar en glidbana som sträcker sig helt mellan de nya plintarna samt fram till Förrådet.
5) Lyft Förrådet mha av 4 st domkrafter (Bauhaus 2t 30cm 400/st?)
6) Bygg klart glidbanan så att den sträcker sig under Förrådet.
7) Sänk ner Förråd på banan - säkra med spännband i alla fyra riktningar - här behövs styrning (vä/hö), drag och broms.
8) Kör ner Förrådet till sin nya plats.
9) Vrid huset 180 grader...

Hur fn gör man det? ;-D

Måste nog kanske hänga och snurras? Lyft ställning....?

Har faktiskt ett eget sådant projekt i tankarna men mitt skall uppför....

//
Vrida huset får man nog göra lite likadant som när man drar huset på balkarna. Skillnaden är att man roterar huset, men det förstår du nog 😁
 
Jag hade gett bort stugan till den som vill ha den (om de hämtar den) och byggt en ny istället. Det brukar fungera rätt bra.

Så kommer jag att göra med min gäststuga, jag bygger en ny friggebod på 15m2 och flyttar över det jag vill ha från den gamla stugan som sedan skänks bort.

Jag har redan flera intresserade. En har till och med varit här och mätt, men han insåg att kranen på lastbilen inte räckte till pga vikten. När inte han ville ha den så valde jag att skjuta upp projektet ett tag. Han var ju villig att vänta medan jag byggde en ny stuga...

Den förra stugan jag flyttade (en friggebod i ungefär samma storlek som den TS har) drog jag helt själv på såpade medar (reglar) och jag använde ett dragblock (pga lätt uppförsbacke). Jag säkrade stugan med ett par kättingar ungefär varannan decimeter jag dragit upp den. Det tog en dag att flytta den drygt tio meter alldeles själv. Förvånansvärt enkelt när jag väl byggt medarna och säkrat upp så att inte stugan kunde glida av.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vrida huset får man nog göra lite likadant som när man drar huset på balkarna. Skillnaden är att man roterar huset, men det förstår du nog 😁
Möjligen... men kräver det inte ett mycket mer utvecklat underrede?

men kanske då... om det skulle "landa" ovanför de nya plintarna och det satt en fyrkantig sarg (skulle nog vilja ha kors mellan hörnen,,,,) som vilade på plintarna så kanske man kunde vrida huset på denna? Sen lyfta och ta bort sargarna och ställa ned...

Kanske funkar ja :)

//
 
wildeside
J jonte0 skrev:
Möjligen... men kräver det inte ett mycket mer utvecklat underrede?

men kanske då... om det skulle "landa" ovanför de nya plintarna och det satt en fyrkantig sarg (skulle nog vilja ha kors mellan hörnen,,,,) som vilade på plintarna så kanske man kunde vrida huset på denna? Sen lyfta och ta bort sargarna och ställa ned...

Kanske funkar ja :)

//
Hur man gör det vet jag och kan, det är en del av vad min verksamhet sysslar med. Fast vi flyttar runt med lite större saker än friggebodar😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.