Har ett problem, vill ha en 12 mm stenskiva. Häll över, ugn under.

För att de inte ska slå i varandra måste något göras för att höja upp bänkskiva. Sett det på två bilder, hur har det gjort. Någon händig som kan hjälpa mig.

tack

• vittvitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vittköktapetbakom.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Kan man verkligen ha det så tight? I manualen till både vår ugn och häll stod det att det skulle vara minst 10 cm ventilerad luftspalt mellan häll och ugn.

Oj det va mkt, så mkt har ju ingen av de här?!

Jag antar att man köper en ugn/häll som är avsedd att monteras på det viset. Det är i praktiken en vanlig spis för infälld montering, inte separat häll och inbyggnadsugn. Luftspalten som krävs finns bakom plåten över ugnen och ventileras ut bakom/under.

Vet du om det finns speciella hällar/ugnar avsedda för det här?

Vi köpte vår på IKEA, men den går inte att sätta riktigt så tight. Men IKEA är ju inte kända för att göra de exklusivaste prylarna, så det finns säkert de som ser ut som den på bilden, om det inte är ett fuskbygge. Den ser ju rätt äkta ut på bild?

Det man kan göra är att sätta en 16mm skiva under bänkskivan så att man får upp den lite över skåpen, hittar men sen rätt ugn och häll skall det inte vara några problem. 10cm måste vara missuppfattning.

Menar du att man sätter det som en list på framsidan och baksidan då?

KarinC skrev:
Menar du att man sätter det som en list på framsidan och baksidan då?
Ja, enkelt förklarat lägger du en en hel skiva under din bänkskiva, som inte är riktigt lika djup som den över, kanske bara följer stommen. Men det blir såklart billigare med en list.

10 cm kan inte stämma. Vi har ugn under hällen och en vanlig 40 mm laminatskiva, hällen är kanske 30 djup och mellan skiva och ugn är det kanske någon cm, så vi har nog max 2-4 cm

10 cm gäller inbyggnadsugnar, det som syns på bilden är INTE en inbyggnadsugn och en separat häll , det är en spis med lös häll.

Mig veterligen har vi en inbyggnadsugn och en häll (vet inte hur en spis med lös häll ser ut). Ugnen kan monteras i ett högskåp eller under hällen. Det bli omöjligt några 10 cm mellan dessa.

MMR skrev:
Mig veterligen har vi en inbyggnadsugn och en häll (vet inte hur en spis med lös häll ser ut). Ugnen kan monteras i ett högskåp eller under hällen. Det bli omöjligt några 10 cm mellan dessa.

Det stämmer, vet inte vad dom andra yrar om.

Spis med lös häll??? Det är väl ändå en separat spis och en separat häll precis som cullberg skriver.

Inte våran, reglagen till hällen sitter på ugnen som på en valnig spis. Det gör de inte på en inbyggnadsugn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.