Behöver hjälp för att komma i mål med mitt första möbelrenoveringsprojekt. Fick tag på en gammal teakbyrå som jag slipat, oljat och lackat, mycket nöjd!
Byrån var gratis och i efterhand inser jag att det kanske fanns skäl till det... Tyvärr saknas fästen för de hyllplan som ska fästas i ”ramen”. Jag har fått tag på hyllbärare för det bakre fästet men saknar lösning på hur man fäster upp främre delen av hyllplanen i ramen. De ska fästas dels i befintliga hål i ramen och sedan finns det även ett hål i underkant på hyllplanet också.
Jag tror att det borde vara någon form av böjd metallpinne eller liknande? Men hur får man tag på det, går det att göra något själv eller måste man specialbeställa någonstans? Bifogar bilder för att förtydliga, hoppas någon kan hjälpa mig med idéer. Jag har en inredningsvision där möbeln ingår och jag vill verkligen inte ge upp nu på sluttampen!
Byrån var gratis och i efterhand inser jag att det kanske fanns skäl till det... Tyvärr saknas fästen för de hyllplan som ska fästas i ”ramen”. Jag har fått tag på hyllbärare för det bakre fästet men saknar lösning på hur man fäster upp främre delen av hyllplanen i ramen. De ska fästas dels i befintliga hål i ramen och sedan finns det även ett hål i underkant på hyllplanet också.
Jag tror att det borde vara någon form av böjd metallpinne eller liknande? Men hur får man tag på det, går det att göra något själv eller måste man specialbeställa någonstans? Bifogar bilder för att förtydliga, hoppas någon kan hjälpa mig med idéer. Jag har en inredningsvision där möbeln ingår och jag vill verkligen inte ge upp nu på sluttampen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har redan tänkt tanken, men dels har du helt rätt i att det inte passar visionen. Dels tänker jag att jag helst inte vill göra genomgående hål i möbeln som ”förstör” den, vill behålla originalutförande om det går (iofs är det vitlackade inte original men det går ju lätt att återställa om man vill.F fredrik.johansson skrev:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Passar stålwire bättre? Annars skulle du kunna trä ”snöret” genom ett tunt kopparrör, så syns det åtminstone inte.
Annars får du köpa någon form av rundstål och böja till.
Snöret kan du säkert fästa genom att tillverka en konformad ”propp” som du slår i hålet tillsammans med snöret. Då slipper du göra hål.
Annars får du köpa någon form av rundstål och böja till.
Snöret kan du säkert fästa genom att tillverka en konformad ”propp” som du slår i hålet tillsammans med snöret. Då slipper du göra hål.
En mindre vinkelkrok som skruvas i hålet på möbeln och som passas in i hålet på hyllplanet borde funka..
https://www.specialbeslag.se/produk...MIvtL4-YXX6gIVhpSyCh0ouwH0EAQYFiABEgIlofD_BwE
https://www.specialbeslag.se/produk...MIvtL4-YXX6gIVhpSyCh0ouwH0EAQYFiABEgIlofD_BwE
Redigerat:
Ungefär så går mina tankar, men hålen är ca 7mm i diameter så det är nog ett rör eller en metallstav som behövs. Där känner jag att det helt klart går nära eller över gränsen för vad jag klarar av.M Micro skrev:
P polarsson skrev:
Jag är nog dålig på att förklara ☹️Mazen skrev:
Hyllplanen kommer alltså att sitta ovanför själva byrån och ska fästas i den vitlackerade ramen. Jag har fästen för den delen av hyllplanet som är närmast (Dvs dikt an mot) ”ramen” så det är inga problem. Sedan ska hyllplanet gå ut i 90 graders vinkel från ”ramen” och jag behöver fästa den yttre delen av hyllplanet mot ramen för att uppnå detta. Det finns förborrade hål i ramen, och det finns även på undersidan av hyllplanen, men saknas material att fästa med. Tänker inte att det ska hålla för jättemycket vikt men en blomkruka och lite småprylar.
S Strawberry road skrev:Jag är nog dålig på att förklara ☹️
Hyllplanen kommer alltså att sitta ovanför själva byrån och ska fästas i den vitlackerade ramen. Jag har fästen för den delen av hyllplanet som är närmast (Dvs dikt an mot) ”ramen” så det är inga problem. Sedan ska hyllplanet gå ut i 90 graders vinkel från ”ramen” och jag behöver fästa den yttre delen av hyllplanet mot ramen för att uppnå detta. Det finns förborrade hål i ramen, och det finns även på undersidan av hyllplanen, men saknas material att fästa med. Tänker inte att det ska hålla för jättemycket vikt men en blomkruka och lite småprylar.
Aha ja då är det mest en designfråga. Finns mycket att välja bland... wire, (mässings)kedja, läderband, finare rep, etc
Ah, du behöver en "snesträva" från hp till ramen, som jag ser bättre nu när jag zoomade in.. hm, då är nog enklast ett rör eller rundämne som bockas och böjs till rätt vinkel .S Strawberry road skrev:Jag är nog dålig på att förklara ☹️
Hyllplanen kommer alltså att sitta ovanför själva byrån och ska fästas i den vitlackerade ramen. Jag har fästen för den delen av hyllplanet som är närmast (Dvs dikt an mot) ”ramen” så det är inga problem. Sedan ska hyllplanet gå ut i 90 graders vinkel från ”ramen” och jag behöver fästa den yttre delen av hyllplanet mot ramen för att uppnå detta. Det finns förborrade hål i ramen, och det finns även på undersidan av hyllplanen, men saknas material att fästa med. Tänker inte att det ska hålla för jättemycket vikt men en blomkruka och lite småprylar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Jag tror inte hyllorna hängt, utan att de varit någon form av stöd under.
@Strawberry road du kan inte luska ut hur de gamla såg ut? Kanske lite googling i frågan.
@Strawberry road du kan inte luska ut hur de gamla såg ut? Kanske lite googling i frågan.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Den översta bilden är nog rätt! Så om man hittar någon slags fästen med en ring eller hake att sätta i själva hyllplanet så borde man kunna fästa det i en metallstång? Jag får nog ta mig till en retro möbelbutik och fråga om råd.
Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Den översta bilden är en metallpinne böjd som ett z. Har du hål i hyllplanen framtill. Eller en fördjupning. Så är det bara köra stålstång och böja i ett städ.S Strawberry road skrev:
Klicka här för att svara



