Byggahus.se

Hur få bort lim

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 53 inlägg

Stalvik

Medlem
    De tidigare ägarna till vårt hus roade sig med att sätta fast den här konstiga grejen på glaset i ytterdörren med en enorm klick lim. Jag funderar på om det går att få bort på något sätt el om vi måste byta hela glaset. Testade att försöka skära lite i det och det är gummiartat som silikon men för svårt att komma åt mellan metallribborna För att kunna skära bort hela skiten. Jag vågar inte bända på den pga risken att glaset går sönder. Någon som har tips? Bild från utsidan och insidan.

2. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 359 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Såga med typ tandtråd mellan glaset och trälådan, sen på med något som löser upp limmet.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 290 inlägg

useless

Lök.
    Skär lös den med en trådsåg. Limresterna som blir kvar går förhoppningsvis att skrapa bort med rakblad eller liknande.

4. Q
    Medlem · Linköping · 3 inlägg

Qewla

Medlem
    Använd en tunn men stark tråd (fiskelina/tandtråd/ståltråd?) för att "såga" mellan trä och glaset, tänker att det borde fungera för att få bort biten.

Efter det går det säkert att få bort resterna med något medel.

5. S
    Medlem · Västra Götaland · 53 inlägg

Stalvik

Medlem
    Stort tack alla! Bra idé med tråd. Vad är såg-tråd?

6. Stickan56
    Husägare · Norrtälje kommun · 1 446 inlägg

Stickan56

Husägare
    Värm försiktigt med varmluftspistol och såga sedan med en fiskelina typ flätlina.
    Så brukar man göra på bilrutor

Stickan

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 290 inlägg

useless

Lök.
    T ex en sån jag länkade till i inlägg #3

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Jag tror det är risk att denna är väl grov. Testa först med något du redan har är mitt förslag. Tandtråd och fiskelina har nämnts och det går ju snabbt att prova. Är även rädd att en riktig trådsåg kan repa glaset och den risken borde vara minimal med exempelvis tandtråd.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.