Hej!
Håller på att renovera en BR och har även satt in ett GDS-kök från HTH, och nu ska jag snart kakla men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det så snyggt som möjligt.
Så här ser det ut:
.
Kanten på bänkskivan är 20mm från dörröppningen i nuläget. Så jag måste ju sätta dit ett foder runt dörren, men jag måste ju förmodligen jacka ur det eller motsvarande? Kan tillägga att jag kommer kakla ända upp mot taket med 10x30:is plattor, och sedan ska fläktröret byggas in som på bilden. Eller om man bygger först och kaklar mot inbyggnaden, men det känns som att det är lika enkelt att kakla först?
Jag har 4 förslag, och kom gärna med nya eller synpunkter på mina:
1. Sätta kaklet jäms med kanten på bänkskivan, köpa klackfoder och låta det gå över kaklet en liten bit. Förutsatt att bredden på fodret räcker vill säga. Annars får man väl flytta kaklet så det går använda ett klackfoder. Dock kommer ju kaklet fortsätta upp ovanför dörrfodret en liten bit, så det är det jag undrar ifall det ser knepigt ut?
2. Använda vanligt foder och korrigera bredden och höjden så att det hamnar kant-i-kant med kaklet och sen lite fog mellan.
3. Sätta en dörromfattning i jämnhöjd med väggen, sätta kakellist och låta det vara så?
4. Sätta en kakellist mellan dörrfodret och kaklet? Men då får man ju förmodligen sätta kaklet innanför kanten på bänkskivan, men det kanske inte blir så tokigt?
M.v.h Samuel
Håller på att renovera en BR och har även satt in ett GDS-kök från HTH, och nu ska jag snart kakla men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det så snyggt som möjligt.
Så här ser det ut:
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanten på bänkskivan är 20mm från dörröppningen i nuläget. Så jag måste ju sätta dit ett foder runt dörren, men jag måste ju förmodligen jacka ur det eller motsvarande? Kan tillägga att jag kommer kakla ända upp mot taket med 10x30:is plattor, och sedan ska fläktröret byggas in som på bilden. Eller om man bygger först och kaklar mot inbyggnaden, men det känns som att det är lika enkelt att kakla först?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 4 förslag, och kom gärna med nya eller synpunkter på mina:
1. Sätta kaklet jäms med kanten på bänkskivan, köpa klackfoder och låta det gå över kaklet en liten bit. Förutsatt att bredden på fodret räcker vill säga. Annars får man väl flytta kaklet så det går använda ett klackfoder. Dock kommer ju kaklet fortsätta upp ovanför dörrfodret en liten bit, så det är det jag undrar ifall det ser knepigt ut?
2. Använda vanligt foder och korrigera bredden och höjden så att det hamnar kant-i-kant med kaklet och sen lite fog mellan.
3. Sätta en dörromfattning i jämnhöjd med väggen, sätta kakellist och låta det vara så?
4. Sätta en kakellist mellan dörrfodret och kaklet? Men då får man ju förmodligen sätta kaklet innanför kanten på bänkskivan, men det kanske inte blir så tokigt?
M.v.h Samuel
Redigerat:
Klicka här för att svara

