Byggahus.se
Istället för att vi ska prata om hur det är för oss dödliga att anlita hantverkare vore det intressant att för en gång skull höra från hantverkare hur det är att arbeta mot privatpersoner, samt övriga företag?

Kan man innan ett arbete påbörjas se vilka som är "bra" och "mindre bra" kunder?

Stämmer det att man bör undvika privatpersoner med en fet mercedes på garageuppfarten?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tvärtom säger jag, jobbar ofta mot dom täta personerna. I regel ifrågasätter dom inte så mycket bara det blir fixat.
Men finns även rötägg där,
 
Skulle säga att en fet mercedes på infarten inte är en garanti för att kunden kommer att betala.

Får man en rik kund som håller på och krånglar och ändrar sig angående materialval och utförande under arbetets gång, så kan man nästan räkna med att det blir krångel med betalningen.
Har råkat ut för krånglande kunder med dyrare bilar än mercedes dessutom.

Sedan finns det å andra sidan bra välbärgade kunder också, som vet vad de vill ha och är beredda på att speciallösningar blir kostsamt.
 
Mikael_L
Jag själv tycker att det generellt är relativt oproblematiskt att jobba mot privatpersoner, jag känner absolut inte igen mig i den "jag spyr snart"-attityd som många andra talar om.

Egentligen är privatpersoner som regel väldigt lätta att hålla nöjda, kommer jag i tid eller ringer så fort jag ser att tiden kan bli ett problem, och inte skräpar ner onödigt så blir de flesta överlyckliga.
Det är ju lite tragiskt över hur låga förväntningar det är på en elektriker. ;)
 
  • Gilla
Nabil Alaoui och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag själv tycker att det generellt är relativt oproblematiskt att jobba mot privatpersoner, jag känner absolut inte igen mig i den "jag spyr snart"-attityd som många andra talar om.

Egentligen är privatpersoner som regel väldigt lätta att hålla nöjda, kommer jag i tid eller ringer så fort jag ser att tiden kan bli ett problem, och inte skräpar ner onödigt så blir de flesta överlyckliga.
Det är ju lite tragiskt över hur låga förväntningar det är på en elektriker. ;)
Jag som alltid trott att alla elektriker har en liten burk med 1cm långa kabelbitar och kardeller som ni strösslar arbetsplatsen med. Eller är det lärlingens jobb?
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 13 till
  • Laddar…
Jag undviker att ta uppdrag för företag av den enkla anledningen att jag vill ha direktkontakt med kunden och inte ett företag/affär som mellanhand. Men min bransch är speciell och mycket nischad.
 
Mikael_L
Lite elektrikerströssel får man ju alltid bjuda på. :)


Vid små jobb brukar jag tycka att det är bäst att fånga skräpet direkt medan jag klipper/skalar och lägga i spikfickan. Det tar några sekunder extra, men man sparar in det sen med att inte behöva sopa.

Sen finns ju alltid tricket att fråga om man kan låna en kvast eller dammsugare och städa av lite, då säger kunden i 99 fall av 100 "Men gud, det där kan jag ta hand om!"
Så är man fri. :D

Men absolut viktigast är ju att inte söla ner omotiverat mycket, det ger ju alltid ett dåligt intryck.
 
  • Gilla
Nabil Alaoui och 5 till
  • Laddar…
Privatpersoner är mkt trevligt. De flesta är nöjda men privatkunder tillhör den kategorin med störst risk för klagomål. Vanligaste (det ända) är att det blev för dyrt. ”Han var hör 45 min varför får jag faktura pp 1,5h?”. Sådana människor förstår inte branschen, men jag kunde vart tydligare initialt med restid osv. Man lär sig.

Företagskunder är lättare men är en ekonomisk risk pga. Konkurser. En privatkund kommer liksom inte ”undan” om man har gjort allt rätt.
 
Dom flesta kunder om det så är privatpersoner eller företag är bra.
Vid låsöppningar så kan jag träffa på riktiga idioter och det har hänt att jag vänt på plats men dagtid brukar det oftast vara rätt bra förutom några udda missbrukare eller personer som verkar lida av kraftig psykisk ohälsa.
Om jag istället diskuterar jourjobb så är det här dom värsta kunderna finns och jag förstår många låssmeder som inte har jour.
På jourjobb är det ofta tjafsiga kunder och ingen kan betala på plats och en väldigt hög andel får jag skicka till inkasso och kronofogden och det är inte ovanligt att det blir hotfull stämning mm och ibland måste polis tillkallas.
Jourjobb som är reparation efter inbrott eller att kunden utsatts för en stöld är jätte bra och aldrig några bekymmer.
Jobb åt polisen på framförallt jourtid kan ibland vara mindre roliga av diverse anledningar och nu menar jag inte att det ligger en död person innanför som legat hela rötmånaden utan andra sorters händelser.
Även jobb åt kronofogden kan vara jobbiga då det mesta kan hända eller endast en misär.
Jobb vid skilsmässor kan även dom vara jobbiga då en del ställer till bekymmer.
Hot mot person och sabotage kan även vara jobbigt då det inte är allt för ovanligt att förövaren dyker upp när man utför arbetet.

I min bransch så skiljer det beroende på vilken typ av jobb som utförs.
Det finns även dom jobb där kunder alltid hävdar att någon annan ska betala t.ex hyresvärd försäkringsbolag mm. det är en kundtyp som aldrig ska betala och inte vill acceptera att vi debiterar beställaren, det typiska med denna gruppen är att dom aldrig ens pratat med hyresvärd eller försäkringsbolag eller vem dom nu tänkt ska betala.
Där varningsklockorna ringer är kunder som pratar om att dom har en massa pengar för dom saknar i regel pengar att betala jobben.
Vilken bil kunderna kör spelar ingen roll och många rika är duktiga betalare och lyssnar till de förslag som jag som fackman framför och det viktigaste är att det blir snyggt och bra inte vad det kostar.
Som företag är man villig att tillmötesgå kunden även vad det gäller betalning och om kunden säger att dom har svårt att betala för sig så brukar vi erbjuda lösningar som passar kunden, de kunder som efterfrågar betallösningar pga ekonomi brukar alltid vilja göra rätt för sig och det är sällan några problem.

Det är lätt att göra kunder nöjda det krävs inte mer än att göra ett bra jobb samt att städa efter sig, det är sällsynt med klagomål på utfört arbete, jag minns inte när det skedde sist men ibland blir något fel och då är det oftast någon miss i kommunikationen.
Vid tvist brukar jag oftast tillmötesgå kunden då det oftast kostar företaget ett inte allt för stort belopp och vi slipper må dåligt eller fundera över skitsaker i onödan, sedan finns en väldigt liten grupp som aldrig blir nöjda och endast vill ha mer och mer utan att betala för sig.
Jag orkar inte hålla på att bråka om småsaker utan ofta är det lättare att åtgärda problemet än att tjafsa om det samt att det går betydligt snabbare.

Oftast är det jätte kul att jobba både mot företag och privatkunder och jag träffar väldigt många trevliga och bra människor.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen finns ju alltid tricket att fråga om man kan låna en kvast eller dammsugare och städa av lite, då säger kunden i 99 fall av 100 "Men gud, det där kan jag ta hand om!"
Så är man fri. :D
Detta tricket använder jag när jag är lite stressad så länge det inte är en äldre person som inte kan städa själv.
Jag frågar om kunden har en sopborste (dammsugare fungerar inte till träflisorna) och jag får i regel alltid svaret att kunden städar.
Det tricket fungera nästan alltid.
 
Man får en bra känsla - Jag träffar alltid kunden på plats, går alltid igenom ritningar, förslag, önskemål och så vidare. Duggar frågorna tätt gällande kostnader, billigaste lösningen, snabbaste lösningen, om kunden skall göra kritiska delar själv eller frågor om "genvägar" så bör man hålla sig borta - Långt borta.
Ställer alltid själv frågan om det finns andra offerter - Är svaret ja så vill kunden bara bråka om pris och den tid det tar att räkna på vissa jobb så hoppar jag hellre över.

Som när man pratar om ett kök med kund - Initialt var det allt, rivning, golvläggning, väggar & tak och så hela köket - Slutade med att kunden vill själv riva, kunden målar, kunden lägger golv och dessutom tänkte han skruva ihop stommarna. Allt för att spara pengar, för mig skriker det bara problem - Kompletteringar som kunden missat, korrigeringar där kunden gjort fel och ett slutresultat som kanske inte blir perfekt för att "kunden kunde själv". Tro mig när jag säger att jag sett praktlösningar på det mesta. (En favorit från annat jobb - "Det var ju jättelätt att lägga golvet, två plankor passade precis in i rummets bredd. Sätter du golvlisterna nu?" - Generalskarv på golvet rakt genom hela köket!!) :rofl:
Jag valde att tacka nej till jobbet.
Där tycker kunden att det går bra att ringa med frågor om hur man gör diverse, maila med mängder av frågor om ditt och datt då han stött på patrull - Tro mig när jag säger att det kom 2-3 samtal om dagen och långa mail.

Ett annat förslag är när man tar på sig ett jobb, går igenom offert, samt omfattning, planerar bygget (Vindsvåning) och sammanställer allt med en en tidslinje på cirka 5 veckor.
Efter 12 veckor på bygget hade vi klarat av alla punkter på vårt åtagande samt miljarder andra saker som dyker upp från firman som skötte själva konverteringen - Sånt som var galet fel helt enkelt. Jag kan liksom inte gå förbi en stålbalk i en bärande konstruktion med endast ett lager 13mm gips. Påpekade för kunden att det måste vara 2 lager brandgips. Ett par dagar senare var den klädd med ett lager brandgips med håligheter så stora att man fick in alla fyra fingrarna. Påpekade igen och man kommer tillbaka för att se att dom lagt ett lager till - Med nya hål. Påpekar igen att det måste vara fireseal i alla skarvar i samtliga lager. kommer tillbaka och alla hålen är nu igenkladdade med fireseal till den milda grad att ingen målare kunde snygga till det där. Bara riva hela skiten och bygga om - Rätt denna gång.
Listan kan göras lång men det var bygget från helvetet... Jag gick till slut därifrån.

Den vanligaste är ändå "Allt material finns, bara att sätta upp" eller "Hur lång tid tar det att göra det här, och vad kostar det?" för att komma på plats och inse att det är 3 gånger så mycket jobb som beskrivet.
Bara senaste veckorna: Byte två diskmaskiner, inklusive luckor, kontorsmiljö + En en hel del överraskningar.
Finns allt på plats? Ja!
Dyker upp, fanns allt på plats? Nej!
Gör det jag kan, ger kunden en lista på vad som saknas med orden "ring när allt finns"
Kommer tillbaka efter samtal - Kunden har köpt helt fel luckor, samt avsaknad av vitala delar.
Det är här man blir lite sur då det var ett snabbjobb som pressades in innan helgerna - 3 dra gången gillt var allt på plats och resultatet bättre än vad det varit sedan nytt.

Men ett jobb som skulle ta 4 timmar slutar nu på 3 besök, 16 timmar och 3 dagar söndermalda bara för att ingen är på plats före 0830 och det saknas saker man behöver.

Har själv trappat ned firman sista året och lägger nu i princip ned allt. Orkar inte med alla galningar därute. Vad jag kommer att sakna är leverantörerna, mina underleverantörer och de firmor som hyrt in mig genom åren. Kunderna? Nej, inte alls faktiskt.
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
På mitt förra jobb blev det bara arbeten åt företag som ville ha fiberförbindelser mellan våningar, gå på byggen och bygga data- samt kabeltvnät. Blev lite långrandigt. Jobbade med det i 10 år. Sedan 2 månader jobbar jag som förste anställd på en antenn- data- telefirma på en liten ort i Östergötland, vi är nu 3 st i firman totalt. Det är så himla kul att få uppskattningen av privatkunder efter utfört jobb, och det krävs inte så mycket heller. Dyk upp i tid (eller ring om man blir sen!!) gå igenom jobbet, utför det, städa. Klart!
 
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
Det som jag tycker är det jobbigaste är när folk inte har en aning om vad saker och ting kostar, skall ha offert på minsta lilla grej och när de sedan fått offert och väljer att beställa till saker så "trodde" de det ingick i ursprungsofferten.

Vem bryr sig om det kostar 6500 eller 8300?
Har du så knappa marginaler så kanske man ska göra det själv.

Är kunden missnöjd så framförs det alltid till chefen några dagar efter förfallodagen av fakturan aldrig till montören på plats.

Men men. 9 av 10 privatpersoner är bra. Men 1/10 förtjänar verkligen en handgranat till frukost.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det som jag tycker är det jobbigaste är när folk inte har en aning om vad saker och ting kostar, skall ha offert på minsta lilla grej och när de sedan fått offert och väljer att beställa till saker så "trodde" de det ingick i ursprungsofferten.

Vem bryr sig om det kostar 6500 eller 8300?
Har du så knappa marginaler så kanske man ska göra det själv.

Är kunden missnöjd så framförs det alltid till chefen några dagar efter förfallodagen av fakturan aldrig till montören på plats.

Men men. 9 av 10 privatpersoner är bra. Men 1/10 förtjänar verkligen en handgranat till frukost.
Klassikern är ju när kunden kläcker ur sig följande kommentar, när man precis är klar och ska åka till nästa kund :
- "När du ändå är här, så kan du väl fixa det där också."

Hade kunden varit smart, så hade han eller hon nämnt detta tidigare, så man kunde haft med sig grejer till det också...
 
Privatpersoner som är händiga och har litet byggkunskaper är mycket trevligare och lättare att arbeta åt än sådana som inte kan någonting. De som själva kan någonting går att diskutera vettigt med så man kan välja vettiga lösningar som passar just deras behov. Med litet tur kan man dessutom få effektiv hantlangning ibland när man behöver.
Även om de inte kan allt arbete som jag gör så har de någon sorts uppfattning om vad som går att göra och hur mycket tid det tar och så ser de skillnad på slarvgjort och välgjort arbete så de uppskattar det jag har gjort.
Folk som inte själva kan någonting brukar inte heller förstå varför arbetet tar tid och varför det kostar...... och så väljer de ofta billigaste slarvbyggaren och blir lurade....... eller så betalar de åt helsike för mycket åt någon skojare för ett enkelt arbete....... eller så bara gnäller de på att jag inte är lika snabb som en slarvbyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.