2 198 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hundproblem
Hej!
Har en väldigt tjockpälsad hund på 3 år som ofta lägger sig framför kaminen när jag eldar. Hon blir nästan brännhet på pälsen, men ligger där i flera timmar i hettan.
Någon som vet om detta kan vara farligt?
När hon går därifrån ligger hon och flåsar i ca 15 min...
Har en väldigt tjockpälsad hund på 3 år som ofta lägger sig framför kaminen när jag eldar. Hon blir nästan brännhet på pälsen, men ligger där i flera timmar i hettan.
Någon som vet om detta kan vara farligt?
När hon går därifrån ligger hon och flåsar i ca 15 min...
Finnarna har väl inte kortare livslängd än vad befolkningen i andra motsvarande länder har trots sitt idoga bastubadande. Och de badar ju HETT dessutom. Skulle nog tro att en finne flåsar lite i 15 minuter efter ett bastubad också. så utan att kunna något om hundar så tror jag att så länge hunden tycker att det är skönt så är det sannolikt inte farligt. 
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Hunden är väl inte fastkedjad i kaminen utan kan gå om den vill. Misstänker du psykisk sjukdom när folk lägger sig och svettas i solen också?
När jag växte upp hade vi en katt som låg i ugnen i kökspannan så att det luktade bränd katt i hela köket, frusen var bara förnamnet, liten och mager. Jag tror nog hunden flyttar sig om det blir för varmt.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Hon somnar troligen i hettan. Man kan ju jämföra det med att en människa somnar på sandstranden i 45 graders strålande gassande sol. Farligt?Stilig skrev:
En sak är då säker... hon lär inte få hudcancer som människan kan få om människan blir bränd.
Vissa hundar gillar att ligga i solen å bli stekta.
Om hunden ligger kvar för att den somnat skulle jag väcka den då och då.
Om du inte vill att den ligger där, varför talar du inte om för den att kaminen är förbjudet område? Du borde kunna träna in det på några dagar.
Om hunden ligger kvar för att den somnat skulle jag väcka den då och då.
Om du inte vill att den ligger där, varför talar du inte om för den att kaminen är förbjudet område? Du borde kunna träna in det på några dagar.
Att jämföra hund och människa säger ju inte så mycket. En människa kan ju trycka i sig två askar choklad utan att bli särskillt påverkad, medans en hund kan dö utav det.
Brukar vara hundar som dör på somaren utav värmen, tänkte att det kanske inte var så nyttigt med kaminens värme heller då.
Men hon gillar ju att ligga där, men kanske bäst att inte tillåta det innan man vet säkert...
Brukar vara hundar som dör på somaren utav värmen, tänkte att det kanske inte var så nyttigt med kaminens värme heller då.
Men hon gillar ju att ligga där, men kanske bäst att inte tillåta det innan man vet säkert...
Att hundar avlider sommartid pga värmen beror till största delen att de blivit instängda i utrymmen som de inte valt själva, oftast gäller det bilar.Stilig skrev:Att jämföra hund och människa säger ju inte så mycket. En människa kan ju trycka i sig två askar choklad utan att bli särskillt påverkad, medans en hund kan dö utav det.
Brukar vara hundar som dör på somaren utav värmen, tänkte att det kanske inte var så nyttigt med kaminens värme heller då.
Men hon gillar ju att ligga där, men kanske bäst att inte tillåta det innan man vet säkert...
Så trivs hon framför kaminen och sedan har tillgång till vatten så klarar hon sig.
Har själv haft&har labbar och flat som älskat att ligga i solen och sedan flyttat sig till skuggan flämtande. Och de blir riktigt varma med sin svarta päls om man känner på dem.
Redigerat:
Min hund ligger alltid framför kaminen. Blitt en av hennes platster i huset. Ibland kan jag tvinga henne gå där från för hon andas så, men hon lider inte av det. På nätterna när kaminen slocknar kan hon ställa sig rätt framför den och vänta på värmen. Och före kaminen kunde hon ligga i massa filtar intill mig och bli anfådd. Så länge dem är fria och kan gå när dom vill så låt dom vara
vilktigaste av allt se til så att dom alltid har rikligt med vatten! Och passa på så inte glöd eller dyl kan komma på dem.
Pälsen isolerar lika bra mot värme som mot kyla. Även om håren är varma så är ju inte kroppen lika varm. Har själv en hund med svart päls som känns stekhet när hon legat i solen på sommaren. Sedan blir ju jycken varm av att luften är varm, men den lär ju flytta på sig själv när den upplever det som obehagligt. Flåsandet är ju ett sätt att svalka sig eftersom hundar inte svettas genom huden.
Klicka här för att svara