Jag har köpt en begagnad miimo 310 och installerat den och allt fungerar som det skall förutom hemgång beroende på öar.
Problem: När den beslutat att gå hem och träffar på begränsningskabeln runt en ”ö” så går den runt, runt, runt … ön och hittar inte yttre slingans begränsningskabel. Alltså följer öns begränsningskabel tills batteriet är tomt. Om den däremot träffar på yttre begränsningskabeln så går den hem utan problem.
Tacksam om någon vet hur man löser detta problem.
//torb59

Kan du sätta en pinne eller sten någonstans längs kanten på varje ö så att loopen bryts och klipparen börjar leta efter kabeln på nytt, eller går den inte tillräckligt långt bort då?

Någon form av sån low tech-lösning tror jag i alla fall på, om det inte finns en inställning att den max ska följa kabeln x minuter innan den ger upp och försöker på ett annat ställe.

Det bästa svaret på frågan heter förstås Husqvarna, men jag förstår om inte en bättre robot är ett alternativ.

Tack för svaret. Ja det finns några fysiska lösningar som kan fungera men helst vill jag lösa det med någon inställning som t ex det du skrev om. Fast hur gör man?

T Torb59 skrev:
Tack för svaret. Ja det finns några fysiska lösningar som kan fungera men helst vill jag lösa det med någon inställning som t ex det du skrev om. Fast hur gör man?

Testa med att öka värdet för hur långt ifrån den skall vara från tråden vid återgång. Finns nånstans i menyn, tror det är i återgångsmenyn. Är två värden mellan 2 och upp till 15. Ett större värde gör att den går längre från tråden. Kan kanske göra att han hittar yttervarvet? Det gör även att det inte blir spår i gräsmattan. Alternativt minska det om det är högt satt.

Jag är grymt nöjd med vår Honda, finns ingenting som jag hittat som motiverat att lägga till 10 tusen för en Husqvarna. Smart och bara man lärt sig hur den fungerar en väldigt logisk maskinnmed massor av inställningsmöjligheter för alla typer av trädgårdar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.