5 203 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Honda miimo 310
Tjabba.
Någon mera som irriterar sej på "vägen" som blir utefter begränsningskabeln!!
Har ja någon inställning fel för vår maskin följer slaviskt samma spår när den ska gå och ladda??
Finns det något annat märke som har typ Husqvarnas "hemkabel" och INTE följer begränsningkabeln till laddstationen??
Någon mera som irriterar sej på "vägen" som blir utefter begränsningskabeln!!
Har ja någon inställning fel för vår maskin följer slaviskt samma spår när den ska gå och ladda??
Finns det något annat märke som har typ Husqvarnas "hemkabel" och INTE följer begränsningkabeln till laddstationen??
Vad jag förstår så använder Huskvarna guide kabeln som en utgångspunkt, den kör på olika sidor med olika avstånd om kabeln på väg ut och hem.
" 3.9.3 Guide calibration
The calibration process is automatic and sets as
wide guide corridor as possible to reduce the risk
of tracks forming on the lawn.
Note: The product always runs within the guide
corridor but it alternates the distance to the guide
wire."
Ser att du vill ha något annat än Huskvarna, undermärkena som gardena och Mcculloch använder samma system.
Dom enda av övriga märken som jag sett som använder guide kabel är dessa, du kan researcha, hur dom använder guide kabeln för att ta sig ut och hem, https://www.byggahus.se/forum/threads/optimow-powerworks-och-cramer.375250/
" 3.9.3 Guide calibration
The calibration process is automatic and sets as
wide guide corridor as possible to reduce the risk
of tracks forming on the lawn.
Note: The product always runs within the guide
corridor but it alternates the distance to the guide
wire."
Ser att du vill ha något annat än Huskvarna, undermärkena som gardena och Mcculloch använder samma system.
Dom enda av övriga märken som jag sett som använder guide kabel är dessa, du kan researcha, hur dom använder guide kabeln för att ta sig ut och hem, https://www.byggahus.se/forum/threads/optimow-powerworks-och-cramer.375250/
Redigerat:
Hej, vi har en 520 vilken jag har förstått är lika klippare med ett större batteri typ och på den kan jag välja ett intervall när den kör hem så att den väljer olika spå liksom.Upplever inte att våran gör några spå i mattan vid hemfärd.
Använder den sej av en guidekabel vid hemgång då?.H h00matis skrev:
Vet att maskinen har funktionen hemgång via guidekabel men den funktionen skulle vi i te använda enl installatören.
Den har en variant av guidkabel som kallas återgångsslinga eller liknande men klipparen följer alltid begränsningskabeln, återgångsslingan gör man som ett "u" som löper mot laddstationen, jag har gjort en sån då vi har ganska lång kabel för att minska tiden för hemgång.B Bilboo skrev:
Ahaaaa, det har jag sett när ja bläddrat i menyn på maskinen.H h00matis skrev:
Får kolla upp detta, måste göra ändringar på kabeldragningen samt flytta laddstationer.
Hej, någon här som kan hjälpa mig? Har flyttat Miimo 320 ett par meter efter att ha tagit bort en häck. Den klarar nu endast att hitta in till stationen när den går medsols. Den går visst varannan gång motsols och då vänder den vid stationen o sticker iväg. Jag har placerat den i en hörna, precis som man enligt instruktionerna kan göra. Har ställt in medsols i displayen för dockning. Kabeln är dragen i ytterkanten på stationen så som instruktionen säger. I stationen är kablarna kopplad enligt bilden i instruktionsboken, men jag misstänker att något är fel där. Tror inte att jag riktigt förstår vad som är viktigt med kopplingarna där, alltså inne i stationen. Först hade jag problemet att klipparen larmade och ville lämna klippområdet, då sa ÅF att jag bara skulle byta plats på kablarna i stationen. Efter det går en rätt, men hittar bara hem varannan gång, då den går medsols, som jag alltså ställt in i displayen. VAD ska jag göra för att en ska hitta hem då den går motsols?????? Hoppas någon kan hjälpa mig? ÅF verkar kunna mindre än jag själv!
Heeeej!!! TAAACK för tipset, nu går den hem, behövde ändra massor på kabellängden och sen funkade det. Perfekt med denna hjälp när inte ÅF kan ett dyft om det. Tack o ha en skön sensommar
Hej, någon som vet om jag måste dra återgångsslingab hela vägen fram till laddstationen eller om jag bara kan rikta den ”åt rätt håll” så att säga?
Klicka här för att svara