B BrokenArrow skrev:
100-120kWh per dygn låter ganska normalt på vintern med elvärme och luft-luft i lappland. :confused:
Hmm.. kanske är så pass.

M MrDizzy skrev:
Bara som jämförelse:
Mitt nuvarande hus i Norrköping från början 60 (dvs inte så bra isolering som Norrlandshus brukar ha)
drar ca
60kWh/dygn vid medel ute temp på 0
70kWh/dygn vid medel ute temp på -5
90kWh/dygn vid medel ute temp på -10
115kWh/dygn vid medel ute temp på -15

Då kör jag med en väldigt gammal luft-vatten värmemump och elpatron som spets (går i vid ca -10 i medel ute temp)
Tack för svar! Verkar stämma ganska bra med min förbrukning, men då har ju jag en helt ny luft-luftvärmepump samt lite nyare hus om det nu har någon betydelse, så känns ändå lite väl mycket för mig med 120kwh/dygn vid -15 grader?

B
V Villa1981 skrev:
Har funderat över detta men vet inte om jag verkligen hade tjänat såå mycket på det. Köpte luftvärmepumpen för att kunna slå av i princip hälften av alla element vilket jag har gjort, men tycker ändå det blir dyrare än förväntat. Kanske är pellets som gäller då? Men då är det ju en pall (~2500kr) månad/varannan månad?
Såg att man kan köpa 1 pall pellets på bauhaus för 2000kr. Det är ca 3400kWh på en pall. Säg 80% verkningsgrad på pannan så innebär det 72 öre/kWh för pellets. 72 öre täcker ju inte ens energiskatt moms och rörlig nätavgift för el, och just nu är elen extremt dyr. Stäng av elpatronen och kör pellets.

Luft luft vs pellets får man räkna mer på, beror nog på ditt elavtal. Men förmodligen är det ingen dum idé att ha en luft luft igång 24/7 när det är normala elpriser i alla fall. Är det extrema elpriser länge i vinter kan man fundera på om det är värt att ha den igen om det är riktigt kallt ute, eller om elpriserna är riktigt höga.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
V Villa1981 skrev:
Tack för svar! Verkar stämma ganska bra med min förbrukning, men då har ju jag en helt ny luft-luftvärmepump samt lite nyare hus om det nu har någon betydelse, så känns ändå lite väl mycket för mig med 120kwh/dygn vid -15 grader?
Svårt att säga.
Det skiljer så mycket från hus till hus så alla är individuella.

Dock då det blir kallt (-15C eller kallare) så tror jag personligen att till och med luft/luft får svårt att slå pellets i värme / krona.
Min far som bor utanför Skellefte kör med sin luft/luft 24/7 och då den inte räcker till drar han igång pelletsbrännaren. Han tycker att det är en lämplig avvägning.

Klart att du ska köra luftvärmepumpen så mycket som möjligt, det är klart billigaste värmen i elområde ett.
Förstår inte varför du stänger dörrar till rum där du har elementen på. Låt luftvärmepumpen värma så stor yta som möjligt. Du har ju termostater på elementen.

Är det dålig brännare som gör att du undviker elda pellets, pannan är ju toppenbra men måste rengöras varje vecka.
Är turbulatorer eller veckade plåtband i sin fulla längd i pannans tuber eller har någon sniken installatör klippt av och förstört dessa för att kunna sälja på husägaren en 20 kW "rörbrännare" av typ KMP eller PellX?
Dessa brännare klarar inte att eldas med en effekt om är bäst och mest ekonomisk för pannan.

En del av värmen försvinner till skorstenen när pannan värms med elpatron så verkningsgraden blir dålig med elpatronseldning.

Redigerat:
23 grader tycker jag är lyx. Det finns tofflor och tröja.
Du har 50 m2 biutrymme. Behöver det värmas?

M MrDizzy skrev:
Svårt att säga.
Det skiljer så mycket från hus till hus så alla är individuella.

Dock då det blir kallt (-15C eller kallare) så tror jag personligen att till och med luft/luft får svårt att slå pellets i värme / krona.
Min far som bor utanför Skellefte kör med sin luft/luft 24/7 och då den inte räcker till drar han igång pelletsbrännaren. Han tycker att det är en lämplig avvägning.
Det är så jag tänkt att köra med luft-vp så länge den orkar hålla värmen och sen kompensera med pellets. Men under tiden jag inte använder pellets måste jag ju köra el för att hålla rum utanför VP’s räckvidd, och det är detta som blir dyrt verkar det som.

G Granström2 skrev:
Klart att du ska köra luftvärmepumpen så mycket som möjligt, det är klart billigaste värmen i elområde ett.
Förstår inte varför du stänger dörrar till rum där du har elementen på. Låt luftvärmepumpen värma så stor yta som möjligt. Du har ju termostater på elementen.

Är det dålig brännare som gör att du undviker elda pellets, pannan är ju toppenbra men måste rengöras varje vecka.
Är turbulatorer eller veckade plåtband i sin fulla längd i pannans tuber eller har någon sniken installatör klippt av och förstört dessa för att kunna sälja på husägaren en 20 kW "rörbrännare" av typ KMP eller PellX?
Dessa brännare klarar inte att eldas med en effekt om är bäst och mest ekonomisk för pannan.

En del av värmen försvinner till skorstenen när pannan värms med elpatron så verkningsgraden blir dålig med elpatronseldning.
Jag kör värmepumpen på full fläkt och 23 grader så där låter jag den köra för fullt. Jag stänger dörrar för jag har hört och läst att man ska stänga dörrar vart värmepumpen inte når, så den lättare när upp i ”måltemp” och inte behöver kämpa konstant.

Har en ”rörbrännare” av märket KMP som du skriver.

• Gilla
Mogge Andersson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
23 grader tycker jag är lyx. Det finns tofflor och tröja.
Du har 50 m2 biutrymme. Behöver det värmas?
23 grader har jag endast på luftvärmepumpen för att tempen ska bli högre i resten av huset. I köket som är i princip längst bort men ändå så pumpen når dit är det runt 19-20 grader, så sänker jag pumpen blir det runt 17-18 i köket.

i biutrymmet dvs groventre, bastu och förråd är det endast runt 16 grader, och i garaget ca 9 grader så där har jag inte varmt alls.

Redigerat:
V Villa1981 skrev:
Jag stänger dörrar för jag har hört och läst att man ska stänga dörrar vart värmepumpen inte når, så den lättare när upp i ”måltemp” och inte behöver kämpa konstant.

Har en ”rörbrännare” av märket KMP som du skriver.
Helt fel. Värmepumpen är byggd för att kämpa konstant. Är det i Expressen du läst den tokiga rekommendationen.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Helt fel. Värmepumpen är byggd för att kämpa konstant. Är det i Expressen du läst den tokiga rekommendationen.
Var detta jag läst, inte riktigt som jag skrev så ursäkta mig för det.

”Stäng dörren till rum där du stödvärmer så att den värmen inte sprider sig till utrymmen som värmepumpen ska värma.”

Och då pumpen som sagt inte når till alla rum så har jag stängt till dessa rum.

Nej öppna upp överallt och där värmepumpen inte når där kan man stötta med något element. Men i första hand försök att värma så mycket som går med luftvärmepumpen.

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Öppna överallt, men ställ stödvärmen lägre är värmepumpen så att inte stödvärmen tar över. Vill du har varmare i något rum så är det lämpligt att stänga där.

Vad har du för utetemperatur? Är det -20 är luftvärmepumpen en tveksam affär.

R Runnis skrev:
Nej öppna upp överallt och där värmepumpen inte når där kan man stötta med något element. Men i första hand försök att värma så mycket som går med luftvärmepumpen.
Jo jag försöker göra så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.