Byggahus.se
Hej alla snillen!

Har tyvärr satt mig i en lite prekär situation med min badrumsrenovering här hemma.

Då jag placerat ut och monterat allt avlopp och sedan även stängt (limmat och skruvat) golvet och nu skall flyta det upptäcker jag, när jag sätter ut nivåpinnarna, att undergolvet lutar mer än vad jag tidigare förstått (tänkt på).

Detta ger följden att jag kommer behöva flyta en tjockare kaka än tänkt. Det i sin tur ger följden att det stick jag har på avloppsröret till handfatet blir för kort/lågt.
Jag hade planerat att det skulle sticka upp 40 mm över tätskiktet (idag sticker det 60 mm upp från golvspånet).
Men nu, i och med den tjockare kakan, kommer det endast sticka upp ca 5-6 mm, dvs. jag kommer inte ens kunna fästa rörmanschetten till tätskiktet korrekt.

Jag skickar med en handtecknad bild på nuvarande situation så kanske ni förstår något bättre vad jag menar?

Handtecknad skiss på avloppsrör som sticker upp från golvet med måttangivelser för planerat och aktuellt flytspackelskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningar på detta uppkomna dilemma jag hittills kommit på är:

* Antingen ta ett rakt 50 mm´s rör med muff och trycka på det "upp och ned", dvs. så muffen blir emot strömriktningen (känns inte helt bra, även om det i princip är så en skarvmuff fungerar).

* Kapa det befintliga 50 mm´s röret typ 20-30 mm ovanför spångolvet, sätta i en 50/40 gumminippel och sedan montera ett 40 mm´s rör i denna som då kommer sticka upp minst 40 mm ovanför det färdigflutna golvet. (frågan är bara om den stumpen på ca. 10 cm kommer skapa ett flödesproblem (då 50 mm är standard) eller om gumminippeln kommer bli för lös så att det färdiga röret inte kommer sitta tillräckligt stumt, trots att det är fastgjutet med flytspacklet?).

Trots en massa googlande har jag inte hittat att det inte är tillåtet att ha 40 mm som stick, bara att 50 (eller enl. vissa 75 mm) är standard.

Är det någon som har en fiffig lösning på detta tro?
 
40 duger gott från ett handfat och med gummimuff 50 - 40 så är du hemma som det kallas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade kört alternativ 1 alla dagar.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
tommib
Japp, jag också. Dvs alternativ skarvmuff. Det är ett stående rör, det kommer inte fastna något där som blir ett problem. Det kommer inte heller läcka då det inte blir något tryck att tala om.

Därmed inte sagt att jag tror att det blir problem med alternativ två heller, det kommer fungera utmärkt det också.
 
Ersättningsmuff 50
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Ersättningsmuff 50
Fast på den kan jag inte sätta rörmanschetten för tätskiktet, eller hur tänker du?
"Halsen" är ju alltför kort för det.
 
U Uppner skrev:
Fast på den kan jag inte sätta rörmanschetten för tätskiktet, eller hur tänker du?
"Halsen" är ju alltför kort för det.
Nej.. Jag tänker väl inte alls verkar det som.. 🙄
 
  • Haha
Uppner
  • Laddar…
C
Kan du inte bara dra upp rörstumpen (ur muffen på böjen) och trycka dit en längre?
Inte riskfritt så klart, men ingen kommer ihåg en fegis brukar man väl säga...
 
  • Gilla
  • Haha
Uppner och 1 till
  • Laddar…
Det du även skall tänka på är att du vill inte ha muffen precis i spackel kanten , svårt att få på tätskiktet ordentligt då
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan du inte bara dra upp rörstumpen (ur muffen på böjen) och trycka dit en längre?
Inte riskfritt så klart, men ingen kommer ihåg en fegis brukar man väl säga...
Nej tyvärr, det är en special 88-graders böj du ser sticka upp där ena änden är extra lång.
Som jag fattade det är denna specialböj gjord för just detta ändamål (det är alltså en hane-hane -böj med en extra lång del på ena sidan).
Fast då förutsätter det att flytspackelkakan inte blir mer än ca. 20 mm. Och i mitt fall är denna genomföring längst bort från golvbrunnen så kakan blir i princip som tjockast där + att undergolvet lutade mer än vad jag tänkte på så den kommer bli ännu tjockare än beräknat. 😔
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

C
U Uppner skrev:
Nej tyvärr, det är en special 88-graders böj du ser sticka upp där ena änden är extra lång.
Bummer... 🙁
Hade liknande problem när jag skulle spackla ett golv med äldre ⌀100 WC-avlopp som slutade i nivå med golvet. Lyckades få tag på något special övergångsrör från 100 slätände till 110 slätände.

Denna skarvnippel kanske kan vara nåt?
https://catalog.pipelife.com/se/art...vlopp-181702/180682/pp-grey-smartline-coupler
Grå skarvnippel för WC-avlopp, övergång från 100 till 110 mm med gummitätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Bummer... 🙁
Hade liknande problem när jag skulle spackla ett golv med äldre ⌀100 WC-avlopp som slutade i nivå med golvet. Lyckades få tag på något special övergångsrör från 100 slätände till 110 slätände.

Denna skarvnippel kanske kan vara nåt?
[länk]
C cpalm skrev:
Bummer... 🙁
Hade liknande problem när jag skulle spackla ett golv med äldre ⌀100 WC-avlopp som slutade i nivå med golvet. Lyckades få tag på något special övergångsrör från 100 slätände till 110 slätände.

Denna skarvnippel kanske kan vara nåt?
[länk]
[bild]
Den hade nog funkat ypperligt om den ena änden hade varit en hona och den yttre diametern varit längre/högre än de ca. 2-3 cm den ser ut att vara på bilden.
Återigen är problemet att den del som sticker upp ovanför flytspacklet måste vara minst 40 mm för att jag skall kunna dra över rörmanschetten till tätskiket på ett vettigt.....och tillåtet sätt.
Men tack för tipset!
 
Kan du inte flytspackla lite ovanpå tätskiktet ?
Om du tar en sockerkaksform och sätter runt röret med lite silikon, sen flytspackel. Sen tätskikt och sen fäst vad du ska i röret, sen flytspacklar du gropen du fått runt röret?
 
C
U Uppner skrev:
Den hade nog funkat ypperligt om den ena änden hade varit en hona och den yttre diametern varit längre/högre än de ca. 2-3 cm den ser ut att vara på bilden.
Ja, alltså, du får ju trycka i en stump 50-rör i andra änden också som sticker upp ovanför färdigt golv.
Detta är ju bara själva skarvstycket som gör det möjligt att skarva utan utanpåliggande muff.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Du säger att du har för mycket fall, om jag förstått saken rätt. Röret sticker upp 60mm i nuläget, vilket är ett par cm mer än nödvändigt. Men måste du verkligen lägga på ytterrligare 55mm med flytspackel? Det ska ju bara bli lite mindre fall, och då borde det räcka med någon cm. Möjligtvis lite mer då de flesta spackelsorterna ska ha minst 10mm tjocklek. Men 30mm borde väl då ändå räcka.
Annars finns det spackel som går att dra ut mot 0mm. Jag använde det i min tvättstuga då betongen var lite vågig/ojämn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.