Har fått ta över en äldre vinylspelare, en Pioneer PL-J500, som ursprungligen suttit i ett system där strömförsörjning gavs från förstärkaren. Specen säger att den ska ha 12V, men inte hur många A.
Jag hittar inte heller någon info om vad som är plus/minus. Några jag pratat med tror/utgår från att mittstiftet är plus och ytterdel minus. Om jag tillverkar en adapter, 2,1mm till den trafo jag har som går att polvända OCH det blir fel - vad kan hända med vinylspelaren?
Kan tillägga att jag inte behärskar multimetern, provade att mäta men fick ingen ton på summern öht.
Tacksam för tips.

Några ampere lär den inte dra.
Fel polaritet kan i värsta fall leda till komponentfel och en obrukbar skivspelare.

"ton på summern" - här får du nog berätta lite mer vad du avser göra.

En multimeter jag lånade hade funktionen summer/ton på DC och som jag förstod/trodde jag förstod skulle jag höra summern om jag satte COM/svart på utsidan kontakten och röd på någon skruv på spelaren - tystnad uppstår. Provade att vända på det - samma tystnad. Men som sagt, jag har gjort fel förr.
Min fråga kan också lyda "hur troligt är det att mittstiftet är plus". Om jag tillverkar adaptern så och väljer plus på trafo kanske jag bara behöver hålla tummarna ;)

För att testa summerfunktionen sätter du bara ihop mätprobarna. Då ska multimetern pipa.
Ja ofta är skärm/ytterdel på kontakt ansluten till - och jord.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
F
Lägg upp en bild på apparaten och märkskylten, det sitter säkert någon och ruvar på en likadan eller en servicemanual...

fahlis fahlis skrev:
Manual finns här för nedladdning:

[länk]
Nu är jag inte bra på att läsa kretsar mm, så jag kan inte hitta något som svarar på vilket som är ingående plus. Manualen säger inte PL-J500 men kanske är generell?

hsd
Manualen är inte för Din modell

E etompau skrev:
Ja ofta är skärm/ytterdel på kontakt ansluten till - och jord.
Mja mja mja mja... för t ex effektpedaler till elgitarr är standarden den omvända. Så det kan man inte lita på.
Ström åt fel håll kan helt klart orsaka skador på utrustningen. Så du behöver nog försöka klura ut hur det ska vara först.
I värsta fall får du skruva isär den och kolla efter märkning på kretskortet.
Däremot håller jag med om att det knappast är några större strömstyrkor som krävs. Använd en adapter på 500 mA-1A så är du hemma med marginal.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Äntligen fått av botten på skivspelaren så jag kunde bekräfta att röd är +. Nu gäller det bara att löda på kontakten

• Elektronikkomponent med röd och svart kabel bekräftar att röd är plus för lödning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
LÖd inte på kortet om du inte är väldig van. Det är lätt hänt att man grillar någon komponent. Röd och svart ledning går ju någonstans. Det är säkrare att ansluta till ledningarna "på vägen".

hsd
Till kontakten ;)

Ja, kretskortet ger jag mig inte på, men jag kunde följa kontaktens sladdar hit. Kontaktens hanne ska bytas mot en hona för att sen passa till trafon :)

hsd
Enklare att byta sladdkontakten, nu vet Du ju hur den ska vara kopplad

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Ja, det är planen. Ska bara låna lödgrejer först, hittar inte mina (om jag nu haft?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.