Har fått ta över en äldre vinylspelare, en Pioneer PL-J500, som ursprungligen suttit i ett system där strömförsörjning gavs från förstärkaren. Specen säger att den ska ha 12V, men inte hur många A.
Jag hittar inte heller någon info om vad som är plus/minus. Några jag pratat med tror/utgår från att mittstiftet är plus och ytterdel minus. Om jag tillverkar en adapter, 2,1mm till den trafo jag har som går att polvända OCH det blir fel - vad kan hända med vinylspelaren?
Kan tillägga att jag inte behärskar multimetern, provade att mäta men fick ingen ton på summern öht.
Tacksam för tips.
Jag hittar inte heller någon info om vad som är plus/minus. Några jag pratat med tror/utgår från att mittstiftet är plus och ytterdel minus. Om jag tillverkar en adapter, 2,1mm till den trafo jag har som går att polvända OCH det blir fel - vad kan hända med vinylspelaren?
Kan tillägga att jag inte behärskar multimetern, provade att mäta men fick ingen ton på summern öht.
Tacksam för tips.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En multimeter jag lånade hade funktionen summer/ton på DC och som jag förstod/trodde jag förstod skulle jag höra summern om jag satte COM/svart på utsidan kontakten och röd på någon skruv på spelaren - tystnad uppstår. Provade att vända på det - samma tystnad. Men som sagt, jag har gjort fel förr.
Min fråga kan också lyda "hur troligt är det att mittstiftet är plus". Om jag tillverkar adaptern så och väljer plus på trafo kanske jag bara behöver hålla tummarna
Min fråga kan också lyda "hur troligt är det att mittstiftet är plus". Om jag tillverkar adaptern så och väljer plus på trafo kanske jag bara behöver hålla tummarna
Manual finns här för nedladdning:
https://www.manualslib.com/manual/1...com/manual/1142213/Pioneer-Pl-500.html#manual
https://www.manualslib.com/manual/1...com/manual/1142213/Pioneer-Pl-500.html#manual
Mja mja mja mja... för t ex effektpedaler till elgitarr är standarden den omvända. Så det kan man inte lita på.E etompau skrev:
Ström åt fel håll kan helt klart orsaka skador på utrustningen. Så du behöver nog försöka klura ut hur det ska vara först.
I värsta fall får du skruva isär den och kolla efter märkning på kretskortet.
Däremot håller jag med om att det knappast är några större strömstyrkor som krävs. Använd en adapter på 500 mA-1A så är du hemma med marginal.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
LÖd inte på kortet om du inte är väldig van. Det är lätt hänt att man grillar någon komponent. Röd och svart ledning går ju någonstans. Det är säkrare att ansluta till ledningarna "på vägen".