4 982 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Hemtelefoni via elnätet?
Hade en nasare från Tele2 på tråden ikväll och han ville att vi skulle byta vanliga fasta kopparlinan mot telefoni via elnätet(!).
Jag vet att det var lite telefoni/internet ambitioner via elnätet på 90-talet..
Men vad är detta nu?
Hittar inget när jag googlar runt.
Jag vet att det var lite telefoni/internet ambitioner via elnätet på 90-talet..
Men vad är detta nu?
Hittar inget när jag googlar runt.
Är du säker på att säljaren sa elnätet och inte mobilnätet?
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx
Under så funkar det så står det "Det enda som krävs är ett eluttag och en trådlös telefon med basenhet från Tele2.". Kanske en något förvirrad säljare?
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx
Under så funkar det så står det "Det enda som krävs är ett eluttag och en trådlös telefon med basenhet från Tele2.". Kanske en något förvirrad säljare?
Att köra via elnätet avslutade man väl redan på 90-talet, men det fanns ju då stora planer och var inte Vattenfall en av de som medverkade i olika tester innan man gav upp?
Sedan skulle jag inte lita på att en tfnsäljare har kompetens att förstå hur tekniken fungerar, många av dem kör efter manus. Många av operatörerna köper tjänster från callcenter.
Sedan skulle jag inte lita på att en tfnsäljare har kompetens att förstå hur tekniken fungerar, många av dem kör efter manus. Många av operatörerna köper tjänster från callcenter.
Nä, det kan ju inte stämma... Problemet med el-nätet är att signalen inte kan "resa" förbi transformatorer, etc. Elnätet är också utsatt för mycket störningar bl.a. p.g.a. blåst då ledningar "går ihop" vilket ju t.ex. leder till blinkande lampor.
Det han kan ha menat är väl då något "hemmanätverk" via el-nätet i ditt hus/lägenhet då kan du ju köra bredbandstelefoni över det men Internet anslutningen kommer fortfande då från kopparnätet.
Det han kan ha menat är väl då något "hemmanätverk" via el-nätet i ditt hus/lägenhet då kan du ju köra bredbandstelefoni över det men Internet anslutningen kommer fortfande då från kopparnätet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 192 inlägg
För att inte tala om EMC-problemet. Vid försöksdrift i USA så dränkte man helt många frekvensband bla många som används av radioamatörer. Att sända (högfrekventa) signaler på oskärmade ledningar som hänger kors och tvärs igenom landskapet utan att störa allt i sin närhet blir svårt. Och om man då som sagt lägger till att dessa ledare redan för en högspänning med åtföljande störningar så blir det i praktiken omöjligt.anders07 skrev:
Så tekniken har flera stora problem.
Om jag nu minns rätt så försökte man bara nyttja lokalnätet för el och att sedan placera in kommunikationsutrusning på ställverken när det gjordes tester, dvs man försökte bara nyttja de fysiska kablarna. Var det inte något kanadensiskt bolag som medverkade, dåvarande Nortel? Tanken var väl sedan att hänga separata kablar/fiber i transportnätet.
Jag tror även att det är så om inte nu Tele2 har någon världsnyhet pågång.nsiak skrev:
Det märkliga var ju att han även insisterade på att jag måste behålla min ADSL koppling för att ha kvar internet eftersom det enligt honom inte fungerade med "telefon via elnätet"....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 192 inlägg
Ja, det kan stämma. Mitt minne är dåligt och jag var aldrig direkt inblandad.När jag surfar lite så visar det sig att man försökt alla varianter och lite till. Dvs både för transport och/eller för "last-mile". Alla hade dock problem med störningar och EMC (även om det senare tydligen gick att åtgärda med smartare kodning).AndersS skrev:Om jag nu minns rätt så försökte man bara nyttja lokalnätet för el och att sedan placera in kommunikationsutrusning på ställverken när det gjordes tester, dvs man försökte bara nyttja de fysiska kablarna. Var det inte något kanadensiskt bolag som medverkade, dåvarande Nortel? Tanken var väl sedan att hänga separata kablar/fiber i transportnätet.
Kollade på Tele2 och här skulle man vilja gissa på att det var "Hemtelefoni via mobilnätet" som säljaren svamlade om och att "allt du behöver är mobiltäckning och ett eluttag"
Eller så är det en ny inte marknadsförd tjänst som heter "FrankEl, fåraktigt enkelt"
Eller så är det en ny inte marknadsförd tjänst som heter "FrankEl, fåraktigt enkelt"
Minns jag rätt så var det just transformatorhoppen som "dödade" bredband över elnät. Man ville kunna köra fiber på 40KV nätet och högre och sen kunna köra elnätsdist på 10KV (för att kunna köra "över" stolptrafos osv)
Klicka här för att svara