1 430 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Hastighet fiber
Hej
Hoppas någon kan hjälpa/förklara för mig hur/varför det är sån stor skillnad på hastighet beroende på vilket program jag använder för att veta vilken uppkoppling jag har. Fiber från Open Infra och Gardio som leverantör. Hastighet 1000/100
Med Bredbandkollen hastighet ca 60-90, ping 10-20
Med Routerns Netgear egen app Nighthawk 300-400, ping 4
Detta är trådlöst, med kabel ca 900
Varför sådan skillnad?
Tacksam för svar.
Hoppas någon kan hjälpa/förklara för mig hur/varför det är sån stor skillnad på hastighet beroende på vilket program jag använder för att veta vilken uppkoppling jag har. Fiber från Open Infra och Gardio som leverantör. Hastighet 1000/100
Varför sådan skillnad?
Tacksam för svar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Mäter du trådlöst så hamnar flaskhalsen i ditt WiFiU UffeMalmis skrev:Hej
Varför sådan skillnad?
Tacksam för svar.
Här finns det mång asaker som drar ned hastigheten.
För det första bör du använda 5GHz frekvensen (heter ofta ngt i stil med _5G på slutet). Men sen beror det på vilken standard både din router OCH din daotr har - dom stödjer kanske bara 802.11n som maxar på 300 Mbps, i ideala fall utan andra störkällor (tex andra routers som grannen har osv) eller långa avstånd/väggar osv.
Sen kanske inte din dator, även om Wifi kortet stödjer det, orkar med så hög hastighet (du kanske har lite minne, slö processor, gammalt OS, mycket bloatware mm). Jag vet dock inte hur mycket mätprogrammet tar hänsyn till sånt
https://www.lifewire.com/get-300-mbps-speed-on-802-11n-network-818267
https://www.actiontec.com/evolution...2.11n standard,Mbps when using three antennae).
Klicka här för att svara