Byggahus.se
Ska snart beställa jord till 1100m2 gräsmatta som jag tänkte så med Weibulls extra green.
Men vad ska man ha för jord? Hasselfors har ju något som heter gräsmattejord som är till nysådd medans gräscenter skriver att man ska ha matjord.

Lagret jorden ska ligga på är väldig sandig jord. Mer sand än jord. Bevattning är inga problem då vi har installerat sprinklers som matas av pump från brunn.
 
T
Riktlinje är att ha minst 10 cm lerjord som håller fukten samt minst 10 cm gräsmattejord på. Jag kör med Hasselfors och tycker den är bra.
 
Någon skillnad på gräsmattejord och matjord?
 
T
Det är mycket mer mineral/sand i gräsmattejorden vilket gör att den inte sjunker undan. Gräset ”äter” ju i jorden under, så därför blir det bättre att anlägga gräs i just gräsmattejord
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
BirgitS
Hasselfors gräsmattejord är matjord som verkar vara mer sållad och jämn i strukturen än vanlig matjord. Matjord är jord som innehåller mikroorganismer och mull, till skillnad från alven.

Med sand under är det stor risk för att matjorden/gräsmattejorden kommer att blanda ner sig i sanden med tiden och gräsmattan kommer att bli väldigt torr. Det är ju lite synd när du satsar på "extra green".
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Om man har automatiskt bevattning för hela gräsmattan med typ oändligt med vatten, kanske det inte är ett problem?
Annars vad heter lerjord? Hittar inget sådant på t.ex hasselfors. Anläggningsjord kanske är det?
 
BirgitS
Kan ju vara lite svårt att utnyttja gräsmattan om den behöver vattnas flera gånger om dagen för att förbli grön under en värmebölja :)

Ring och prata med dem som säljer jord lassvis i närheten av där du bor. Även en mycket mullhaltig jord håller vatten mycket bra jämfört med sandjord.
 
  • Gilla
EvotJ och 1 till
  • Laddar…
T
Det funkar aldrig att ha bara sand under, då behövs obegränsat med vatten. Lerjord finns hos välsorterade handlare, den håller vattnet som gräset behöver. Sanden håller ju inget vatten alls, vilket inte gräsmattejorden heller är till för.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Okej tack så mycket. "lerjord" först sen hasselfors på det.
 
Återkoppling. Fick hem ett lass gräsmattejord. De skulle räcka med bara den då den innehåller mellan 7-15% lera bla samt stenmjöl och andra grejer. Måste säga att de ser bra ut. Riktigt härlig densitet, rätt kompakt och ser ut att kunna hålla fukt bra.
Går inte jämföra med den jord jag har hämtat med släp tidigare för planteringar som innehåller mest luft.
540:-/m3 kostar gräsmattejorden så hoppas den är premium.
 
  • Gilla
xrayxy och 1 till
  • Laddar…
Nu är äntligen första 700m2 klar. Kör resten av sådden, gödslingen imorgon.
Men nu börjar jag nojja att jag har lagt ner för lite frön. 15kg på 700m2. Blir 45m2 per kg. Extra green säger iofs att 1kg ska räcka till 45-55m2. Finns det någon vinning i att köra ner mer än vad påsen säger?

En nyförberedd trädgård, 700m2, med jämn sådd av gräsfrön och en stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xrayxy
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu är äntligen första 700m2 klar. Kör resten av sådden, gödslingen imorgon.
Men nu börjar jag nojja att jag har lagt ner för lite frön. 15kg på 700m2. Blir 45m2 per kg. Extra green säger iofs att 1kg ska räcka till 45-55m2. Finns det någon vinning i att köra ner mer än vad påsen säger?

[bild]
Mer frön, tätare sådd. Till en gräns. Att så är ändå så billigt så hade jag gjort om det hade jag dubblat min vikt. Men jag kommer rulla om troligen.
 
Okej cheers. Yepp har bestämt mig att köra ett varv till för dubbelt så mycket.
 
16 dagar efter sådd.
Helt sjukt vad det växer. Kan tro att det var rajgräs i säckarna eller turbovatten i bevattningsbrunnen . På nationaldagen börjar "spoon feeding" 0.10 kg N per 100m2.

Tätt och frodigt gräs på en trädgårdslott, 16 dagar efter sådd, intill stenbelagd gång och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
HAJST och 8 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
16 dagar efter sådd.
Helt sjukt vad det växer. Kan tro att det var rajgräs i säckarna eller turbovatten i bevattningsbrunnen . På nationaldagen börjar "spoon feeding" 0.10 kg N per 100m2.

[bild]
Det där ser sjukt bra ut! Jag hade oturen med ösregn efter sådd, och fröna flöt runt. Kör hårt! Fortsätt med bilder.
 
  • Gilla
xrayxy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.