Det ena utesluter inte det andra. Det är ju bara de klienter som du vill nå via VPN som behöver läggas upp i DNS. Du kör fortfarande DHCP på allt men på de du vill ha i DNS reserverar du en IP till i DHCP, så den klienten alltid får samma adress. Övriga klienter kommer även de få en IP via DHCP men inte registrera sig i DNS.
 
P
Pewh skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Det är ju bara de klienter som du vill nå via VPN som behöver läggas upp i DNS. Du kör fortfarande DHCP på allt men på de du vill ha i DNS reserverar du en IP till i DHCP, så den klienten alltid får samma adress. Övriga klienter kommer även de få en IP via DHCP men inte registrera sig i DNS.
Ja, så kan ju förstås göra.

Jag håller på och installerar DNS:n just nu i Windowsburken, får se hur det går.
 
bra-byggare skrev:
Ja, så kan ju förstås göra.

Jag håller på och installerar DNS:n just nu i Windowsburken, får se hur det går.
Att tänka på framöver: en Windowsburk skiter högaktningsfullt i bakåtuppslag på DNS, vilket innebär att det aldrig skapas PTR-records vid en normalt uppsatt DNS-server i ett AD (som löser det på att annat sätt). För att övriga plattformar skall fungera tillsammans helt problemfritt kör man DNS Managern och "Reverse Zone Wizard". Resten ger sig självt.

Som sagt, bara om du får problem med att olika plattformar har svårt att kommunicera. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Att tänka på framöver: en Windowsburk skiter högaktningsfullt i bakåtuppslag på DNS, vilket innebär att det aldrig skapas PTR-records vid en normalt uppsatt DNS-server i ett AD (som löser det på att annat sätt). För att övriga plattformar skall fungera tillsammans helt problemfritt kör man DNS Managern och "Reverse Zone Wizard". Resten ger sig självt.
Hur då? Fungerar det inte eller måste man konfigurera det för att det ska fungera? Att kunna göra reverse uppslagning är ganska grundläggande funktion.
 
Du måste Konfigurera funktionen.
En ren windowsmiljö använder inte reverse.
Sen beror det också på om man använder DHCP för att uppdatera DNS. Då sätter man det där och då skapas både forward och reverse
 
Var det inte vpn du skulle ha? Mycket dns snack vilket inte harmed vpn att göra, eller ska jag påpeka att du behöver nätverkslablage och trådlös router också?
Cisco ska du absolut inte köpa om du vill köra med inbyggda vpn klienter.
Köp en svensktillverkad InGate istället.
 
Kave skrev:
Var det inte vpn du skulle ha? Mycket dns snack vilket inte harmed vpn att göra, eller ska jag påpeka att du behöver nätverkslablage och trådlös router också?
Cisco ska du absolut inte köpa om du vill köra med inbyggda vpn klienter.
Köp en svensktillverkad InGate istället.
TS ville ha något som "bara fungerar". Fungerande DNS är i högsta grad något som tillser detta. Det är ju klart; rent tekniskt fungerar IP-adressering också, men det verkar inte vara det TS är ute efter

InGate skiter i allt som inte har med SIP att göra. Skall man köpa svenskt blir det göteborgska Halon där du ofta får prata med personen som skriver programvaran i supportärenden. :)
 
P
Ja, det är korrekt, jag vill slippa IP-adressering och kunna gå direkt mot datornamnet även när jag kommer in utifrån via VPN. Jag har installerat DNS:en i Windows servern men inte haft tid att ta reda på hur jag konfigurerar den med zoner och annat ännu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.