Jag skall plugga igen två identiska kopplingar för att kunna ta bort min gamla diskbänk (totalrenoverar köket) och ville kola med forumet om jag köpt rätt prylar (annnars för jag vänta tills efter i helgdagen i morgon så att jag kan köpa en annan dimension :mad:)...

Det smala röret på den första bilden (som jag vill koppla bort) är 12,0 mm. Som kan ses på den andra och tredje bilden är pluggen ca 11.9 mm där den är som smalast och 14.4 mm där den är som bredast. Är det rätt typ av plugg och kommer den att täta i kopplingen på bilden
20140512_201158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140605_193931.jpg
Skapa konto

20140605_194000.jpg
Skapa konto

Pluggen du har är avsedd för en klämringskoppling. Det är en sådan du har nedåt på bilden. Men nu är det ju den övre du vill plugga. Jag tycker det ser ut som den är en halvkoppling. Alltså en sorts klämkoppling som skruvas mot en vanlig rörgänga med en planpackning.

OM det är så, så tror jag inte att pluggen fungerar i en halvkoppling. Utan då skall du ha en vanlig skruvhatt.Gissar att du har en R15 gänga där.

Fel plugg. Köp en ny koppling istället och såga av röret. Du kommer inte hitta några kompletterande delar till den befintliga kopplingen ändå, samt att du får inte blanda fabrikat på kopplingsdetaljerna.

Tack för info. Skall be rörmokaren som skall hjälpa mig koppla in grejorna komma och förbi och byta den där kopplingen på en gång så blir det smidigare att skruva in de nya sakerna sedan.

Lägg till någon extra krona och be rörmokaren sätta 2 st 12*10 ballofixer istället för vanliga raka kopplingar, på så sätt så kan du stänga av vattnet till köket i framtiden utan att stänga av hela huset.

Ja det låter smart så går det enklare nästa gång man behöver göra något....

Krilleman
Dr.L skrev:
Fel plugg. Köp en ny koppling istället och såga av röret. Du kommer inte hitta några kompletterande delar till den befintliga kopplingen ändå, samt att du får inte blanda fabrikat på kopplingsdetaljerna.
En vanlig FPL-propp är väl inte svårt att hitta? ;)

http://www.tahydronics.com/sv/produ...lingar/klamringskopplingar-for-metallror/fpl/

http://www.vvshandel.se/ror/kopparror/kopplingar/8-16-propp-r15-fpl-322-1865520.html

Men jag håller helt och hållet med ws1 att det är mycket bättre att kapa röret och montera ballofixer. Underlättar enormt för framtiden! Glöm inte stödhylsor om rören är mjuka!

P
Köp två huvar och dra dit.

krilleman_215 skrev:
En vanlig FPL-propp är väl inte svårt att hitta? ;)

[länk]

[länk]

Men jag håller helt och hållet med ws1 att det är mycket bättre att kapa röret och montera ballofixer. Underlättar enormt för framtiden! Glöm inte stödhylsor om rören är mjuka!

Harry, där ser man.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.