Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag skall plugga igen två identiska kopplingar för att kunna ta bort min gamla diskbänk (totalrenoverar köket) och ville kola med forumet om jag köpt rätt prylar (annnars för jag vänta tills efter i helgdagen i morgon så att jag kan köpa en annan dimension
)...
Det smala röret på den första bilden (som jag vill koppla bort) är 12,0 mm. Som kan ses på den andra och tredje bilden är pluggen ca 11.9 mm där den är som smalast och 14.4 mm där den är som bredast. Är det rätt typ av plugg och kommer den att täta i kopplingen på bilden
Det smala röret på den första bilden (som jag vill koppla bort) är 12,0 mm. Som kan ses på den andra och tredje bilden är pluggen ca 11.9 mm där den är som smalast och 14.4 mm där den är som bredast. Är det rätt typ av plugg och kommer den att täta i kopplingen på bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Pluggen du har är avsedd för en klämringskoppling. Det är en sådan du har nedåt på bilden. Men nu är det ju den övre du vill plugga. Jag tycker det ser ut som den är en halvkoppling. Alltså en sorts klämkoppling som skruvas mot en vanlig rörgänga med en planpackning.
OM det är så, så tror jag inte att pluggen fungerar i en halvkoppling. Utan då skall du ha en vanlig skruvhatt.Gissar att du har en R15 gänga där.
OM det är så, så tror jag inte att pluggen fungerar i en halvkoppling. Utan då skall du ha en vanlig skruvhatt.Gissar att du har en R15 gänga där.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tack för info. Skall be rörmokaren som skall hjälpa mig koppla in grejorna komma och förbi och byta den där kopplingen på en gång så blir det smidigare att skruva in de nya sakerna sedan.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Ja det låter smart så går det enklare nästa gång man behöver göra något....
En vanlig FPL-propp är väl inte svårt att hitta?Dr.L skrev:
http://www.tahydronics.com/sv/produ...lingar/klamringskopplingar-for-metallror/fpl/
http://www.vvshandel.se/ror/kopparror/kopplingar/8-16-propp-r15-fpl-322-1865520.html
Men jag håller helt och hållet med ws1 att det är mycket bättre att kapa röret och montera ballofixer. Underlättar enormt för framtiden! Glöm inte stödhylsor om rören är mjuka!
Klicka här för att svara