Hej, jag är ny här!

Mina element är säkert från 60-talet. Varmvatten in upptill på höger sida och utvattnet nertill på samma sida. Mina element är i 2 - 4 "skikt". Jag har lika varmt före som efter termostatvredet.(= inget fel där?) Jag har luftat alla element, men bara vatten kommer ut. Flera av mina element är varma till hälften; hela högersidan närmast "varmvatten in" och sedan avtar värmen ju längre åt vänster man känner.
Samma fenomen i alla skikt.
Vad kan vara fel? Vad är ågtärden? Dyrt?

Tack på förhand!

/Johan

Det är inget fel. Vad är problemet?

Inte varmt nog! Vill ha hela elementet varmt. Lurar på om kalla halvan har "guckat" igen.

Elementet kyls av, det är lite av idén bakom det hela ;)

Visst KAN det vara så att elementen är igensatta men det troligaste (eftersom det gäller flera) är att du har för dålig cirkulation. Högre cirkulation ger helt logiskt högre returtemperatur.

Skruva upp cirkulationspumpen och prova!

lufta elementet

Vi har haft precis samma problem. Ingen luft kom ut, så det var inte felet. Då var felet istället att det var för lite vatten i systemet. VVS-aren fyllde på vatten i systemet (öppnade en liten "kran" på pannan), stängde av elpannan, luftade elementen och satte på pannan igen. Vips var det varmt i alla elementen.

Är det för kallt inne? Annars är det ju som det skall vara, ett väldimensionerat element där du just nu inte utnyttjar hela dess potentiella värmeavgivning.

Om det är för kallt, så måste du öka flödet eller temperaturen på inkommande vatten.

Marlene Eskilsson skrev:
Vi har haft precis samma problem. Ingen luft kom ut, så det var inte felet. Då var felet istället att det var för lite vatten i systemet. VVS-aren fyllde på vatten i systemet (öppnade en liten "kran" på pannan), stängde av elpannan, luftade elementen och satte på pannan igen. Vips var det varmt i alla elementen.
I TS fall så kommer det ut vatten när h*n luftar. Om trycket är för lågt (det du kallar för lite vatten) så kommer varken luft eller vatten när man luftar...

Vad står cirk.pumpen på för hastighet?

Det jag hakar upp mig på är att vissa element är som jag beskrev, medan andra är: varma in, varma hela elementet, och något lite svalare vatten ut.
De kanske är strypta? Håller som bäst på att läsa på hur bergvärmen fungerar...

Skruva bort termostatvredet och kolla så metallpluppen åker ut som den ska.

JohanB66 skrev:
Det jag hakar upp mig på är att vissa element är som jag beskrev, medan andra är: varma in, varma hela elementet, och något lite svalare vatten ut.
Det beror på elementens storlk i förhållande till det utrymme de skall värma upp. Ett lite element i stort rum måste ha så varmt det går över hela för att hålla temperaturen. Ett stort element i litet rum behöver inte det, så där är kanske bar halva varm.

Hos mig är de flesta element kalla i ena änden, det är bara ett element som är för litet som är varmt rakt igenom. Feldimensionerat (av mig).

Vad elementen har för temperatur är inte det primära, det viktiga är rummens temperatur.

Tycker det låter som bra dimensionerade radiatorer förutsatt att rtt temp går få i rummen..

Själv har jag Radiatorer dimensionerade för DT50 vilket gör att nu då det är -26° så är radiatorerna 57° i toppen o 51° i botten/returen :(
Huset är på 215 m2 o enligt rinkabyrörs effektangivelser så ger mina enkel panelsradiatorer totalt 10100 W vid DT50 (70° stigartemp)
Då det va -28/30° så klarades tempen i huset av vid en framledning på 58-59° vilket höll 21,5° på bottenvåningen o övervåningen men i källaren blir det bara 18° så där skulle mer radiatoreffekt behövts..

J JohanB66 skrev:
Hej, jag är ny här!

Mina element är säkert från 60-talet. Varmvatten in upptill på höger sida och utvattnet nertill på samma sida. Mina element är i 2 - 4 "skikt". Jag har lika varmt före som efter termostatvredet.(= inget fel där?) Jag har luftat alla element, men bara vatten kommer ut. Flera av mina element är varma till hälften; hela högersidan närmast "varmvatten in" och sedan avtar värmen ju längre åt vänster man känner.
Samma fenomen i alla skikt.
Vad kan vara fel? Vad är ågtärden? Dyrt?

Tack på förhand!

/Johan
Samma här, skall det vara så eller har du fått förslag på åtgärd? Allt gott!

Vad för värmekälla, en VP av äldre format, eller annan och kanske slangar som koppling mellan VP och kopparrör
Troligtvis flödesproblem, det orkar inte fram ordentligt. Vilken fart på cirkpumpen, går det att höja farten, så prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.